Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?


Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

  1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

    • Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48


Anbefalte innlegg

Med lovendringene i 1911 så har kongen blitt fratatt all effektiv makt og slik jeg hadde forstått det gjennom parlamentariseringsprosessen så var det blitt formalisert slik at ved et 4. veto ville kongen tvinges til å abdisere. Men det er visst utdatert, slik går det når man leser for mye politisk historie.

 

Men må si at jeg blir enda mer usikker på hva slags vetorett kongen egentlig er i besittelse av, leste opp litt på prosessen der og du har vel rett når det gjelder utsettelse en gang og hvis den blir vedtatt igjen så overkjøres kongen uansett. I teorien ihvertfall, i praksis vil ikke kongen blande seg inn. Men det er vel folk som studerer jus som kan gi bedre svar der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det smerter meg å se at det er så mange republikanere på Diskusjon.no ...

Heldigvis har vi moarki og vil ha det i overskuelig fremtid!

Ikke bare er jeg tilhenger av tradisjoner og den "schwungen" det er over et monarki, men republikk med sin president har en mildt sagt ekkel ettersmak når man begynner å tenke på eksempler fra USA (med apen G. W. Bush i spissen) eller Frankrikes Niclas Sarkozy. Lenge leve Kongen, om enn som et symbol. Vi har vært et monarki i alle år. Hvorfor skifte fra noe som fungerer flott? For mye modernisering og fjerning av tradisjoner dreper nasjonalfølelsen. Selv posthornet ble fjernet fra postvesenets logo.

Den dagen Norge blir republikk, da skifter jeg statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Det smerter meg å se at det er så mange republikanere på Diskusjon.no ...

Heldigvis har vi moarki og vil ha det i overskuelig fremtid!

Ikke bare er jeg tilhenger av tradisjoner og den "schwungen" det er over et monarki, men republikk med sin president har en mildt sagt ekkel ettersmak når man begynner å tenke på eksempler fra USA (med apen G. W. Bush i spissen) eller Frankrikes Niclas Sarkozy. Lenge leve Kongen, om enn som et symbol. Vi har vært et monarki i alle år. Hvorfor skifte fra noe som fungerer flott? For mye modernisering og fjerning av tradisjoner dreper nasjonalfølelsen. Selv posthornet ble fjernet fra postvesenets logo.

Den dagen Norge blir republikk, da skifter jeg statsborgerskap.

 

Svært så dramatisk da.

Jeg synes det er symbolsk bedre å ikke ha et monarki, fordi det for meg vitner om et mer fornuftig, rettferdig og moderne samfunn, men det betyr virkelig ikke ekstremt mye for meg om vi har monarki eller ikke.

 

 

Ser ikke noe i veien for at man kunne beholdt det eksakt samme systemet som i dag, bare uten monarkiet.

Lenke til kommentar

Det smerter meg å se at det er så mange republikanere på Diskusjon.no ...

Heldigvis har vi moarki og vil ha det i overskuelig fremtid!

Ikke bare er jeg tilhenger av tradisjoner og den "schwungen" det er over et monarki, men republikk med sin president har en mildt sagt ekkel ettersmak når man begynner å tenke på eksempler fra USA (med apen G. W. Bush i spissen) eller Frankrikes Niclas Sarkozy. Lenge leve Kongen, om enn som et symbol. Vi har vært et monarki i alle år. Hvorfor skifte fra noe som fungerer flott? For mye modernisering og fjerning av tradisjoner dreper nasjonalfølelsen. Selv posthornet ble fjernet fra postvesenets logo.

Den dagen Norge blir republikk, da skifter jeg statsborgerskap.

 

Svært så dramatisk da.

Jeg synes det er symbolsk bedre å ikke ha et monarki, fordi det for meg vitner om et mer fornuftig, rettferdig og moderne samfunn, men det betyr virkelig ikke ekstremt mye for meg om vi har monarki eller ikke.

 

 

Ser ikke noe i veien for at man kunne beholdt det eksakt samme systemet som i dag, bare uten monarkiet.

monarki er veldig greit for folket men herregud de er ute og kjører for tida...kanskje likegreit og bare overlate makta der den hører hjemme og innsee at deres tid er over!...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...