Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?


Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

  1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

    • Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48


Anbefalte innlegg

At kongen flyktet til England var et genialt sjakktrekk. Han fikk med seg gullet, det gullet ville vi ikke sett i dag om han ikke hadde tatt det med seg. Og han var veldig samlende og var aktivt med i motstandskampen mot tyskerne. Bare se på jubelen når han kom tilbake. Hvis han hadde dødd ville mange mistet håpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At kongen flyktet til England var et genialt sjakktrekk. Han fikk med seg gullet, det gullet ville vi ikke sett i dag om han ikke hadde tatt det med seg. Og han var veldig samlende og var aktivt med i motstandskampen mot tyskerne. Bare se på jubelen når han kom tilbake. Hvis han hadde dødd ville mange mistet håpet.

Det var feighet og viste kongen som en hykler. Han var selv ansvarlig for forsvaret, et ansvar som var neglisjert med nedbemanning og avvikling av militære forsvaret i tiår før. I det øyeblikket han flyktet fra landet, fra fiendens styrker, flyktet han også fra sin tittel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Prinsipielt er jeg motstander av monarkiet. Alle mennesker skal fødes inn i samfunnet med de samme rettigheter og plikter - all men are created equal, som amerikanerne sier. Ingen bekvemmelighetsargumenter kan endre det faktum at monarkiet er grunnleggende urettferdig og galt.

 

Imidlertid ser jeg det ikke som en presserende oppgave å avskaffe det norske monarkiet. Det bør gjøres, men det er lite å stresse med. Kong Harald gjør en god jobb, og antakeligvis er også Haakon Magnus av kongemateriale. De øvrige tronarvingene har jeg ingen tiltro til; de kan bare bringe Norge i vanry.

Lenke til kommentar
De gangene norske konger har brukt reell makt har det vært gode avgjørelser, så som å sende et klart tegn til arbeiderbevegelsen ved utnevnelsen av Hornsrud-regjeringen, og hans nei til den tyske minister om morgenen 9. april 1940.

Kongen flyktet fra landet og tok med seg alt gullet til England under andre verdenskrig. I det øyeblikket fikk vi se hvilken sviker og feiging han var. Det er ikke kongens funskjon å flykte, ei heller å ta med seg gull og skatter.

 

Vi har ikke hatt noen skikkelig norsk konge på kanskje tusen år.

Hva i alle dager skulle han ha gjort? Latt seg ta til fange av tyskerne? Eller samarbeide med dem slik den danske kongen og regjeringen gjorde? Skulle han la norsk gull finansiere krigføring for tyskerne? Eller mener du at kongen burde gjort som Olav den Hellige og angripe tyske mitraliøser i fullt firsprang?!

 

Noen ganger er realisme svært mye viktigere enn idealisme.

Lenke til kommentar
Og hva er galt så lenge det fungerer så bra som det gjør nå?

At noe fungerer, betyr ikke at vi ikke skal strebe mot noe bedre.

 

Noe bedre? Hva da? Blomster, regnbuer og alle sammen er like?

Ja huff, det må være fælt å bli født inn i kongefamilien. For det første er det ET eneste menneske som blir "født" inn i det, nemlig kronprinsessen eller kronprinsen. For det andre er det bare kongen og dronningen som også ikke er "vanlige" mennesker. Se på Märtha. Hun lever et nogen lunde vanlig liv, med unntak av at hun har føcket det opp med disse englegreiene. Men hun får ikke mer PR enn det arvesønnen til Johnson&Johnson-familien får.

 

 

Nei unnskyld meg, men om jeg ikke tar feil har faktisk kongetittelen kunne blitt erobret av en sterkere person, enten ved krig eller meritt. Hvis ikke det finnes noen slik lov, så burde det bli det. Jeg vil ikke ha president, men jeg kunne gjerne sett for meg en konge som kunne blitt byttet ut om han var for dårlig.

Lenke til kommentar

Hvis historien har lært oss en ting så er det at fordi noe fungerer, betyr det ikke at det ikke kan bli bedre.

F.eks, jeg kunne godt tenkt å avskaffe mye av kollektivismen i Vesten og personlig finner jeg det avskyelig. Jeg kan akseptere at kollektivisme til en viss grad er nødvendig for at et samfunn skal fungere, men mangelen på selvstyre og individuell frihet i dag er i mine øyne sjokkerende. Jeg er ingen samfunnsviter eller politiker så jeg aner ikke hvordan man skal gjennomføre dette, men jeg har ingen tvil om at dette er gjennomførbart.

 

Litt mer on-topic, jeg ser ikke problemet med å beholde den styreformen vi har nå, minus kongen. Han tjener ingen praktisk funksjon så jeg ser ikke problemet. Jeg heller litt vekk fra Republikk, ganske enkelt fordi jeg ikke liker tittelen President. Jeg assossierer den med for mye idioti. Jeg er klar over at man må ikke ha tittelen "President", men tja... vår styreform ser ut til å funke med og uten konge så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar

Jeg skal erobre tronen hvis det viser seg at Håkon er en pusling! horse.gif

 

Da kunne jeg kanskje erobret Island og gjort de til vasallstaten vår (de ser ikke ut til å klare seg selv uansett, så heller oss enn EU), bygd en ny hovedstad på Dovre (eller flyttet den til Nidaros), og gitt garden tøffere uniformer.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi bør ha republikk med en president med makt.

Kongehuset er utdatert og vi vil fortsatt ha president, vise-president, utenriksminister, ambassadører og diplomater til å "markedsføre" Norge.

 

Vi trenger ikke ha et system som i USA at vi stemmer på en person, vi kan ha det slik som idag at vi stemmer på et parti selv om vi har republikk.

Endret av Murto
Lenke til kommentar

Avskaff monarkiet! Det vi trenger er en folkevalgt person som representerer folket, ikke kongelige som blir født inn i en rik familie, der de får alt de peker på. At de bruker pengene våre på å leve sitt lukseriøse liv gjør meg bare dårlig. Monarki er en gammel tradisjon, som ikke passer inn i et moderne samfunn.

Kongefamilien er noen utstillingsdokker som bør legges ut på annbud! President hadde vært mye bedre. Synes USA ligger langt forran Europa når det gjelder styresett :)

Lenke til kommentar
Vi bør ha republikk med en president med makt.

Kongehuset er utdatert og vi vil fortsatt ha president, vise-president, utenriksminister, ambassadører og diplomater til å "markedsføre" Norge.

Vi har jo det...

 

Avskaff monarkiet! Det vi trenger er en folkevalgt person som representerer folket, ikke kongelige som blir født inn i en rik familie, der de får alt de peker på. At de bruker pengene våre på å leve sitt lukseriøse liv gjør meg bare dårlig. Monarki er en gammel tradisjon, som ikke passer inn i et moderne samfunn.

Kongefamilien er noen utstillingsdokker som bør legges ut på annbud! President hadde vært mye bedre. Synes USA ligger langt forran Europa når det gjelder styresett :)

Ja, shit ass! Topartisystem med winner takes it all, er så bra!

 

Ærlig talt er USAs styresett helt latterlig. Bare se hvordan f eks nasjonalbudsjettet deres eser ut, pga alle senatorers trang til å oppfylle valgløftene til folka i sin stat. Vi har virkelig ikke grunn til å være misunnelige på amerikanernes system.

 

Også til dere: Synes dere monarkiet i Norge fungerer dårlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...