Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?


Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

  1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

    • Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48


Anbefalte innlegg

kansje litt dumt spm. men hva er en rebulikk?  :blush:  er det med president?

6172286[/snapback]

 

republikk (av lat., res publica, det offentlige el. staten), stat hvor statsoverhodet ikke er monark, men er valgt for en bestemt funksjonstid. Selve styreformen kan for øvrig like ofte være diktatur som demokrati. Statssjefen i de fleste r. kalles president og velges direkte av folket, av valgmenn el. av nasjonalforsamlingen

 

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9329676

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kansje litt dumt spm. men hva er en rebulikk?  :blush:  er det med president?

6172286[/snapback]

 

republikk (av lat., res publica, det offentlige el. staten), stat hvor statsoverhodet ikke er monark, men er valgt for en bestemt funksjonstid. Selve styreformen kan for øvrig like ofte være diktatur som demokrati. Statssjefen i de fleste r. kalles president og velges direkte av folket, av valgmenn el. av nasjonalforsamlingen

 

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9329676

6172300[/snapback]

ok, takk

 

 

MONARKI FTW da :w00t:

Lenke til kommentar
kansje litt dumt spm. men hva er en rebulikk?  :blush:  er det med president?

6172286[/snapback]

republikk (av lat., res publica, det offentlige el. staten), stat hvor statsoverhodet ikke er monark, men er valgt for en bestemt funksjonstid. Selve styreformen kan for øvrig like ofte være diktatur som demokrati. Statssjefen i de fleste r. kalles president og velges direkte av folket, av valgmenn el. av nasjonalforsamlingen
Men hva er et statsoverhode? Er det personen som har mest makt?

 

Ordbok definerer et statsoverhode som et "overhode for en stat", overhode som en "person som leder, har øverste myndighet i en sosial gruppe, en stat e l familiens o-" og myndighet som "oppførsel; makt, autoritet, fullmakt opptre, tale med m- / ha m- til å gjøre noe / hvem har den avgjørende m-? / bevilgende, lovgivende m- / det har du ingen m- til".

 

Hvem statsoverhodet i Norge regnes som er altså helt essensielt. Hvis statsoverhodet i Norge regnes som Jens Stoltenberg (han har vel mest makt) er Norge per definisjon en republikk, med kongen som norges "representant".

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Hvem statsoverhodet i Norge regnes som er altså helt essensielt. Hvis statsoverhodet i Norge regnes som Jens Stoltenberg (han har vel mest makt) er Norge per definisjon en republikk, med kongen som norges "representant".

6172687[/snapback]

Norges statsoverhode er Kongen, ikke statsministeren.

 

Edit: Litt mer detaljer. Det er Kongen som utnevner regjeringen, de er hans representanter. I praksis har ikke Kongen noe særlig "makt" i Norge, men han er den høyest rangerte personen. Etter han kommer:

 

"Ifølge Hoffrang-reglementet fastsatt av H.M. Kongen ved hoffresolusjon av 24. mai 1993 har Stortingets president, statsministeren, høyesterettsjustitiarius, Stortingets visepresident og regjeringens medlemmer med ektefeller gang og sete nest etter Kongehuset og fremmede kongelige eller fyrstelige personer."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Stortingspresident

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Værsåsnill REPUBLIKK!!

Disse "kongelige høyheter" tar opp all plass i magasiner og drar på fancy greier rundt om overalt, BORING!

Vil du heller se Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg brettet ut i Se og Hør?

Det er jo ganske praktisk at de stort sett holder seg til kongefamilien, så vet man hva man får.

 

Vi trenger en sterk kompetent kvinne eller mann fra en av de sosialistiske partiene til å lede Norge!

Jens Stoltenberg er den som i praksis "leder Norge" for tiden, men han er kanskje ikke sterk/sosialistisk.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Værsåsnill REPUBLIKK!!

Disse "kongelige høyheter" tar opp all plass i magasiner og drar på fancy greier rundt om overalt, BORING!

Vil du heller se Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg brettet ut i Se og Hør?

Det er jo ganske praktisk at de stort sett holder seg til kongefamilien, så vet man hva man får.

 

Vi trenger en sterk kompetent kvinne eller mann fra en av de sosialistiske partiene til å lede Norge!

Jens Stoltenberg er den som i praksis "leder Norge" for tiden, men han er kanskje ikke sterk/sosialistisk.

6174080[/snapback]

Kunne gjerne sett for meg Chiku Ali eller Thorstein Dahle fra RV jeg!

Lenke til kommentar
Kunne gjerne sett for meg Chiku Ali eller Thorstein Dahle fra RV jeg!

6174095[/snapback]

Det kommer heldigvis aldri til å skje. *grøsse*

6174182[/snapback]

Hvordan vet du det 100% sikkert?

6174199[/snapback]

Det vet jeg ikke. Kan jo være de gjør alvor av vææpna revvvoluschjon og stormer Stortinget.

Lenke til kommentar
Kunne gjerne sett for meg Chiku Ali eller Thorstein Dahle fra RV jeg!

6174095[/snapback]

Det kommer heldigvis aldri til å skje. *grøsse*

6174182[/snapback]

Hvordan vet du det 100% sikkert?

6174199[/snapback]

Det vet jeg ikke. Kan jo være de gjør alvor av vææpna revvvoluschjon og stormer Stortinget.

6174209[/snapback]

Uff skuffende å se at folk lever fortsatt i den kalde krigen!

RV har inge planer om væpna sosialistisk revulosjon, skuffende av mediene å trekke fram det hele tiden spesielt før valg, er jo ikke rart med alle de forferdelige mytene fra mediene at det er så få RV velgere, men samtidig så vil RV ha et klasseløst sosialistisk samfunn, der er jeg 100% enig med dem

Lenke til kommentar
Uff skuffende å se at folk lever fortsatt i den kalde krigen!

RV har inge planer om væpna sosialistisk revulosjon, skuffende av mediene å trekke fram det hele tiden spesielt før valg, er jo ikke rart med alle de forferdelige mytene fra mediene at det er så få RV velgere, men samtidig så vil RV ha et klasseløst sosialistisk samfunn, der er jeg 100% enig med dem

6174220[/snapback]

Du vil alltid kunne inndele et samfunn i klasser, det spørs bare hvilke kriterier du legger til grunn. Noe slags "sosialistisk paradis" eksisterer bare i hodene til RV/SV fanboys. Selv norges sosialistisk overvektige mediemiljø skjønner at et RV-samfunn er tullball.

Lenke til kommentar
Uff skuffende å se at folk lever fortsatt i den kalde krigen!

RV har inge planer om væpna sosialistisk revulosjon, skuffende av mediene å trekke fram det hele tiden spesielt før valg, er jo ikke rart med alle de forferdelige mytene fra mediene at det er så få RV velgere, men samtidig så vil RV ha et klasseløst sosialistisk samfunn, der er jeg 100% enig med dem

6174220[/snapback]

Du vil alltid kunne inndele et samfunn i klasser, det spørs bare hvilke kriterier du legger til grunn. Noe slags "sosialistisk paradis" eksisterer bare i hodene til RV/SV fanboys. Selv norges sosialistisk overvektige mediemiljø skjønner at et RV-samfunn er tullball.

6174232[/snapback]

Så det å la folk ta sine egne avgjørelse utifra det som passer dem best, kanskje folk liker sosialisme, kanskje svake folk vil ha respekt!

Lenke til kommentar
Så det å la folk ta sine egne avgjørelse utifra det som passer dem best, kanskje folk liker sosialisme, kanskje svake folk vil ha respekt!

6174275[/snapback]

Det setningen der var litt uklar. Du sier at folk skal få ta sine egne avgjørelser utifra hva som passer dem best? Javel, da bør du konvertere til liberalismen. Og folk liker tydeligvis sosialisme, vi har jo rødgrønt flertall her i landet. Men ekstremsosialismen til RV er det ikke bruk for. "Svake folk" får respekt hvis de gjør seg fortjent til det, i likhet med alle andre. Ingen kan kreve respekt, det er noe man får, ikke noe man tar.

Lenke til kommentar
Hvis å jobbe 24/7 innebærer å sitte på ræva og fôre VG, Dagbladet, og sladre-bladene med Se&Hør-vennlig materiale er jeg enig med deg.

Jeg påpekte nettopp at kongehuset er viktige ambassadører for Norge. De knytter bånd i utlandet som kommer oss til gode gjennom at næringslivet og staten tjener på det.

 

Dessuten er det en direkte inntektskilde, da kongehuset tiltrekker seg turister.

 

Skal et land være moderne må enkelte utdaterte ting forkastes.

Hvis det fungerer så er det ikke utdatert. Så lenge monarkiet i Norge fungerer så bra som det gjør i dag, og så lenge et flertall er for fortsatt monarki så skal vi fortsette å ha monarki.

 

For å si det enkelt: Hva kan en konge gjøre som en god president ikke kan gjøre?

Han har ikke politiske ambisjoner. Han ringte f.eks. ikke Bush og forklarte at Norge nektet å være med på å lære opp irakiske soldater, slik Stoltenberg gjorde. Bare tanken på Stoltenberg som president får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

 

(Bortsett fra å tjene ufortjente penger med god samvittighet, selvfølgelig.)

6170889[/snapback]

Så lenge du velger å forkaste fakta med vilje og lire av deg usakligheter så er det vanskelig å diskutere med deg. Jeg har allerede påpekt at kongen faktisk har arbeidstid 24/7 i praksis. Dessuten er han en svært viktig person for landet, som jeg forklarte over.

Lenke til kommentar
Når det gjelder spørsmålet om vi skal ha monarki eller ikke så er jeg av den oppfatning at Norge bør ha monarki så lenge kongehuset har et flertall av folket bak seg. Frem til det endrer seg så er det lite poeng i å forandre på ting bare for forandringens skyld. Så lenge kongefamilien er såpass gode ambassadører for landet som de er i dag gjør de stor nytte for seg.

6170325[/snapback]

Ingen som har spurt meg...

Eller andre jeg kjenner.

Meningsmålinger gjort på et representativt utvalg av folket viser at det fortsatt er flertall for monarki.

 

Og du mener også at det T.F.T linker til ikke er sant?

Kongehuset er bare utgifter!

6172260[/snapback]

Det han linker til har ikke noe med saken å gjøre. Artikkelen handler om slottet, ikke om hvor mye penger vi tjener på kongefamilien som følge av deres ambassadørvirksomhet og verdi som turistattraksjon.

 

"Ifølge Slottet brukes store deler av de bevilgede midler til å vedlikeholde og utvikle Slottet som bygning og de kulturelle og historiske verdiene som befinner seg der."

 

Artikkelen sier ingenting om at kongefamilien koster for mye i forhold til verdiene den tilfører landet.

Lenke til kommentar

blir det republikk her i landet, så melder eg meg ut som norsk statsborger å flytter ut av landet.

 

Tenk deg tanken som Bondevik som president av Norge.

begynner å grine av tanken.

 

og i republikk, så har ikkje dei andre så masse dei skulle sagt, for då er det presidenten som bestemmer tilnermet ALT.

Lenke til kommentar

slettes ikke, vegis

 

Vi trenger vel ikke ha en valgt president? Tyskland, Østerrike, Italia og flere  (såvidt jeg veit) har et system med en president som utpekes av parlamentet. Statsministeren vil da fortsette å være regjeringssjef, og presidenten blir en representerende figur.

6171252[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...