Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Syntes jeg nesten ser en gang i uka en som er ute etter en Hjemmeside Editor! Prøver nå og nevne ett par stk. - Dreamweaver Koster 479 Euro og er kanskje det programmet som er mest kjent. WYSIWYG (What you see is what you get) Editor. - Go Live Koster 399 Dollar. Også WYSIWYG. - Notepad 2 Dette er en forbedring fra vanelig Notepad, som sikkert alle har prøvd. Helt gratis og har en grei syntax highlighting. - Notepad Pluss Gratis editor basert på http://www.scintilla.org/ . Alderi prøvd men, ser ut til og ha en del funksjoner. - Crimson Editor En av mine favoriter! Helt gratis og har syntax highlighting til en hau av språk. Denne er veldig "clean" og reint samtidig som den har en del nyttige funksjoner. - PHP Designer 2005 Kanskje en av de beste gratise editorene der ute ? Denne er vel kanskje mest brukt til PHP men, selv bruker jeg den til både HTML og CSS. - HTML Gate Samme folk som har lagd PHP Designer. Alderi prøvd denne men, ut i fra bildene ser den vel helt grei ut. Har også en form for WYSIWYG. - 1st Page 2000 Jeg har ingen personlige erfaringer med denne. Men, ut i fra hva jeg har lest så skal den vist ha 3 forksjelige "interfacer" Easy, Expert og Hardcore! Denne er også gratis. - EditPlus Gratis og sikkert en helt grei editor. Har innebygd webbrowser! - BlueFish I dette porgrammet lagde jeg mine første PHP script. Helt gratis men, er bare til Linux! Kan anbefales. - Coffee Cup Koster 49 Dollar! WYSIWYG. - Text Pad Tror faktisk ikke det er så mye og nevne om denne uten om att den er gratis. - Nvu Gratis WYSIWYG (Er vel også den eneste) Editor til Linux og Mac. - Top Style Quote fra Lokaltog: Alle som er på jakt etter et skikkelig HTML/CSS-redigeringsprogram; IKKE kjøp Dreamweaver eller andre kjempedyre programmer som ikke er beregnet på mannen i gata. Ta heller en kikk på TopStyle, det er det definitivt mest avanserte programmet jeg har sett (i forhold til pris, størrelse og målgruppe), her er noen av funksjonene: * Integrert med W3C- og Bobby-validatorene * Full HTML- og CSS-støtte opp til XHTML 1.1 og CSS 2.1 * "Style Checker" som forklarer eventuelle bugs som kan oppstå i forskjellige nettlesere ut fra egenskapene som er brukt i selektorer * Man kan velge alle egenskapene som er tilgjengelige i forskjellige nettlesere (slik at egenskaper som ikke er støttet i f.eks. IE5 ikke vises i listen over egenskaper) * Nesten slutt på manuell CSS-skriving, man kan gjøre alt direkte i listen over egenskaper (VELDIG tidsbesparende) * Enkel oversikt over alle selektorene i en egen boks for dette * Avanserte funksjoner for redigering av både HTML og CSS (les mer på nettstedet til Bradbury) Kort og enkelt, slutt å anbefale Dreamweaver og Notepad, det er bare tull og vås. Prøv Topstyle (kommer også i en gratis Lite-variant med nesten like mange funksjoner), og du vil skifte mening med én gang. - HTML-Kit Enda en gratis Editor. - Macromedia Contribute 3 Billigste versonen koster 149Dollar. - UltraEdit Koster 39.95 Dollar. Ut i fra hva dem selv sier er det den kraftigste editoren i forhold til prisen. Dem sier også att den er genial for Text, HEX, HTML, PHP, Java, Perl og Javascript. - TSW WebCoder Gratis editor med en rekke funksjoner. FTP klient, QuickEdit, HTML Inspector og CSS Inspector er noen. - TSW WebPad Letter utgave av TSW WebCoder som er nevnt over. Kom gjerne med fler Editorer om dere veit om noen. Eventuelt om dere har noe og si om komentarene mine! Endret 12. april 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Du kan evnt ha litt info under, angående pris osv, så kanskje den blir sticky. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Først kan du få rette opp emnetittelen slik at det ikke er orddelingsfeil - det skrives "Hjemmesideeditorer" i ett ord. Her er min anbefaling av TopStyle fra webkaféen for en stund tilbake: Alle som er på jakt etter et skikkelig HTML/CSS-redigeringsprogram; IKKE kjøp Dreamweaver eller andre kjempedyre programmer som ikke er beregnet på mannen i gata. Ta heller en kikk på TopStyle, det er det definitivt mest avanserte programmet jeg har sett (i forhold til pris, størrelse og målgruppe), her er noen av funksjonene: Integrert med W3C- og Bobby-validatorene Full HTML- og CSS-støtte opp til XHTML 1.1 og CSS 2.1 "Style Checker" som forklarer eventuelle bugs som kan oppstå i forskjellige nettlesere ut fra egenskapene som er brukt i selektorer Man kan velge alle egenskapene som er tilgjengelige i forskjellige nettlesere (slik at egenskaper som ikke er støttet i f.eks. IE5 ikke vises i listen over egenskaper) Nesten slutt på manuell CSS-skriving, man kan gjøre alt direkte i listen over egenskaper (VELDIG tidsbesparende) Enkel oversikt over alle selektorene i en egen boks for dette Avanserte funksjoner for redigering av både HTML og CSS (les mer på nettstedet til Bradbury) Kort og enkelt, slutt å anbefale Dreamweaver og Notepad, det er bare tull og vås. Prøv Topstyle (kommer også i en gratis Lite-variant med nesten like mange funksjoner), og du vil skifte mening med én gang. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Et par til: - HTML-Kit - TopStyle Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hva med Macromedia Contribute 3 ? Til og med jeg fikk til med dette programmet, rimelig er det også. Og man kan teste programmet gratis i 30 dager. Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Først kan du få rette opp emnetittelen slik at det ikke er orddelingsfeil - det skrives "Hjemmesideeditorer" i ett ord. Hvorfor ikke bare endre tittelen til "hjemmesideredigeringsprogram", så den blir helt korrekt. Jeg er så lut lei av folk som ikke kan skrive skikkelig emnetitler. Det hjelper ikke med å mase på folk at han/hun må søke før hun spør om noe, når det er helt umulig å finne det du leter etter, rett og slett fordi folk ikke kan skrive korrekt norsk. Vær så snill, folkens, gjør alle en tjeneste og gi tråden din en vel fortjent, ortografisk korrekt tittel. Ikke klag på dette innlegget. Ikke kommenter det heller, bare ignorer det. Det holder med irrelevante svar i tråden. Hvis noen har lyst til å overrekke meg moderatorprivelegier, slik at jeg kan finpusse litt på emner og trådbeskrivelser, så er jeg forresten takknemlig. Endret 12. april 2005 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Da har jeg oppgradert posten litt! @Lokaltog: Tok med Top Style og hva du hadde og si om det. @Prodigy_: HTML-Kit er også med! @Ostekjeks: Takker for den! Må beklage mine dårlige Norsk kunskaper! Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 @Ostekjeks: Takker for den! Må beklage mine dårlige Norsk kunskaper! For å skyte inn et siste innlegg (forhåpentligvis): (Ikke ment personlig rettet mot noen) Jeg forventer selvsagt ikke at alle er flinke i norsk, og jeg har en viss forståelse for at folk ikke gidder å skrive 100 % "korrekt" i fora heller. Jeg klager på ingen måte over folks språk. Jeg prøver bare å hjelpe dem med å forbedre det. Det som imidlertid er poenget her, er at emnetitler invadert med skrivefeil, oppdiktete ord og engelske uttrykk ødelegger for folk når de skal søke etter relevante innlegg når de trenger hjelp. Dette opplever jeg selv støtt; det er vanskelig å finne noe, kun fordi jeg søker etter korrekte, norsk ord. Men nå kan vi droppe dette emnet. Fortsett gjerne og diskuter via PM eller e-post, hvis noen ønsker å gjøre det ... Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 - Notepad Pluss Dette tror jeg er den eneste gratise WYSIWYG Editoren til Windows! Alderi prøvd den så kan ikke så mye om den! Muligens en bra editor, men jeg tror de strekker WYSIWYG-begrepet litt langt: WYSIWYG If you have a colour printer, print your source code (or whatever you want) in colour. mvh, -Vegar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) - Notepad Pluss Dette tror jeg er den eneste gratise WYSIWYG Editoren til Windows! Alderi prøvd den så kan ikke så mye om den! Muligens en bra editor, men jeg tror de strekker WYSIWYG-begrepet litt langt: WYSIWYG If you have a colour printer, print your source code (or whatever you want) in colour. mvh, -Vegar Takker Gikk litt fort tror jeg. Men, gjort om på nå! Endret 12. april 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 - TSW WebCoder - TSW WebPad - UltraEdit Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 - TSW WebCoder- TSW WebPad - UltraEdit Done! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 ..og korfor utropstegn etter alle setninger? Virka litt snålt.. Ellers grei liste. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Kort og enkelt, slutt å anbefale Dreamweaver og Notepad, det er bare tull og vås. Nå skal vi ikke diskutere tilgjengeligheten til disse avanserte programmene, men å komme her og si at det er tull å anbefale Dreamweaver, er vel litt drøyt. Jo mer brukervennlig et program er, jo større er sjansen for at den som mekker sider, egentlig ikke vet hva han holder på med. Dreamweaver er ikke et "rett på sak"-program, og nettopp derfor kreves det at brukeren først må sette seg inn i grunnleggende html og danne seg en forståelse av hva det er. Deretter er Dreamweaver et veldig godt hjelpemiddel for å automatisere en del av prosessen når man "programmerer" web-dokumenter. Min anbefaling er at alle som vurderer å lage en seriøs hjemmeside, først setter seg inn i hva det hele dreier seg om. www.htmldog.com og www.w3schools.com er to gode sider hvor man kan lære ganske mye. Alt for mange bruker frontpage og lignende ufyselige programmer som "skjuler" hva som egentlig foregår, og den som lager sidene lærer ikke en dritt. Samtidig genereres det dårlige koder. Endret 12. april 2005 av anth Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) tja, man kan få macromedia billigere hvis man er student.. 1200,- og tro meg, det er verdt det Endret 12. april 2005 av phun-ky Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) ..og korfor utropstegn etter alle setninger? Virka litt snålt.. Ellers grei liste. Må være en utrolig dårlig uvane jeg har. Når jeg tenker meg om bruker jeg nok ALT for mye utropstegn!! Endret nå. tja, man kan få macromedia billigere hvis man er student.. wink.gif 1200,- og tro meg, det er verdt det Men, en student har ikke vel heller ikke så utrolig god råd ? Jeg har vertfall ikke det. Og jeg syntes ikke det er verdt og betale for en editor når jeg klarer meg UTROLIG bra med en som er gratis! Men, dette blir for mye OFF topic og irrelevant i forholdt til topic. Endret 12. april 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Man kan få det gratis også... Men det er en annen diskusjon jeg ikke tar her. Edit: Så lenge man ikke bruker programmet til kommersielt formål, ser jeg ikke noe galt i å snekre hjemmesider på denne måten. Endret 12. april 2005 av anth Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 tja, man kan få macromedia billigere hvis man er student.. 1200,- og tro meg, det er verdt det Om det er verdt det eller ikkje er veldig subjektivt; sjøl hadde eg aldri funne på å betale 1200kr for å skrive tekst i DW. Når du skriver all koden sjøl er DW unødvendig. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 tja.. jeg bruker solidaritetsprinsippet, hvis du skjønner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå