slettet Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Heisann hoppsann. Eg kjøpte for nokre dagar sidan "5-pack Intel Pro/1000 MT Quad Port Server Adapter", sidan prisen var så lav som den var (4000,- pluss mva.). Eg hadde sikla på det i fleire veker. I fyrste omgang (om lag fem veker sidan) lot eg være å bestille, sidan det kosta omlag 4000,- for ein fempakning, men regna med det var feilprisa, og ville være grei mot sjappa. Veka etterpå kosta fempakningen tre gonger så mykje, so eg rekna med dei hadde oppdaga feilen. Forrige veke var prisen i overkant av 4000,- for 5xkort, so eg bestille. Trudde verkeleg ikkje dei kunne rota SO mykje... Men den gang ei. Eg bestillte, fekk ordrebekreftelsen på epost nokre timar etterpå, og dagen etterpå fekk eg pakken i posten. Juhu! Pakka opp, og... .. eit kort. På slippen som var pakka med stod det klart og tydleg: "5-pack Intel Pro/1000 MT Quad..." Eg ringte sjappa som solgte dei/det (alt etter som), som skulle snakke med dei som pakka det, om at dei skulle ettersende fire kort. Dagen etterpå ringte eg dei opp att for å sjekke status, og då beklaga han, og sa det var feilprisa, men skulle sjekke opp i kva han fekk gjort. Snakka med han i dag, og han beklaga, dei hadde gjort ein feil, men ville ikkje ettersende. Eg kunne derimot få kjøpe dei resterande korta til 2700kr/stykk, pluss mva, fraktfritt tilsendt. Kva har eg rett på her? I og med at dei endra prisen frå rundt 4000,- til 12 000,-, og deretter til 4000,- igjen på tre veker (eller fem?) trudde eg dei hadde ein viss oversikt på kva dei gjorde. Men den gang ei. Eg handla i god tru. Om det har noko å seie: Korta vart bestillt til firmaet der eg jobber. Endret 12. april 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Du kan returnere kortet og heve kjøpet, i og med at du handlet i god tro. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvis de skal slippe å oppfylle bestillingene tatt med den 'gale' prisen måtte dette bli med henvisning til Avtalelovens $32 som sier: § 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. [...] Oversatt til norsk er spørsmålet om det bare var snakk om en 'veldig god pris', eller om det var en utrolig god pris du burde skjønt var en 'feiltagelse'. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 jeg veit ikke helt om du har noen rettigheter i forhold til dette,men ta kontakt med forbrukerrådet. Uansett mener jeg det er for seint for butikken og oppdage dette ETTER levering. Jeg hadde krevd å få det jeg hadde bestilt,du har tross alt en ordrebekreftelse. Jeg mener det skal mye til at de bør avvike fra den. Det er jo bedriftens jobb å passe på at,de bekrefter riktig ordre,jeg mener dette er en bindene avtale i mellom to parter. Men nå er ikke jeg jurist heller. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Eg hadde sikla på det i fleire veker. I fyrste omgang (om lag fem veker sidan) lot eg være å bestille, sidan det kosta omlag 4000,- for ein fempakning, men regna med det var feilprisa, og ville være grei mot sjappa.Veka etterpå kosta fempakningen tre gonger så mykje, so eg rekna med dei hadde oppdaga feilen. Som du sier her, så regna du med det var en feilprising, altså var prisen så billig at det var meget sannsynlig ved kjøp at det var feil pris. Da er det slik som qwert sier, at butikken faktisk har lov til å kanselere avtalen, da dette var en grov feilprising. Det du da har rett til, er å heve kjøpet, og få sendt tilbake varen du har fått portofritt + fått returnert det du betalte i frakt for varen til deg. Men det er selvfølgelig mulig det finnes et par paragrafer jeg ikke vet om som vil passe bedre til denne saken. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tja de fleste webbsjapper har jo en tekst som sier "forbehold mot feil/skrivefeil eller no sånt" Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tja de fleste webbsjapper har jo en tekst som sier "forbehold mot feil/skrivefeil eller no sånt" Men den har ingenting å si når man først har fått en ordrebekreftelser. Da er det kun den lovteksten qwert linket til som kan hjelpe butikken. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tja de fleste webbsjapper har jo en tekst som sier "forbehold mot feil/skrivefeil eller no sånt" Men den har ingenting å si når man først har fått en ordrebekreftelser. Da er det kun den lovteksten qwert linket til som kan hjelpe butikken. Ja det tror jeg sannelig du har rett i Alastor Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hvis butikken hadde oppdaget dette før de sendte deg pakken hadde saken vært grei: Det er ingen binding i lovverket som forplikter butikken å levere en vare til annonsert pris når denne er åpenbart gal. Men i det øyeblikket de faktisk har sendt deg varen tror jeg muligens de har stilt seg selv i en lei posisjon. Siden du har kvitering på en 5-pack og bare har fått 1 er dette en vesentlig mangel ved varen. Du kan derfor ANTAGELIG forlange utbedring eller omlevering. Så vidt jeg har forstått kan ikke butikken uten videre heve kjøpet. Moralsk sett vil jeg påstå det bare er en ting å gjøre, nemlig å akseptere butikkens forklaring og evt. forlange heving av kjøpet. Men juridisk KAN du ha en sak. Det som imidlertid er ganske sikkert er at du skal innvestere mye tid og energi i denne saken for å vinne frem. Det økonomiske tapet for butikken vil LAAANGT overskride pr-tapet, og de vil neppe gi seg før du har dratt saken gjennom diverse rettsinstanser.... Men som sagt: Ta kontakt med noen som faktisk KAN forretningsjuss. Det vil vel også ha noe å si om dette kjøpet er gjort som forbruker eller i erhvervs øyemed. Det eneste jeg er rimelig overbevist om er at historien om at nettbutikken har feilpriset samme vare flere ganger i et kort tidsrom vil ha null betydning for sakens utfall. Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 hmm jeg skjønner ikke hva det er du har kjøpt en gang? hva pokker er det kortet for noe ? hehe Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 hmm jeg skjønner ikke hva det er du har kjøpt en gang? hva pokker er det kortet for noe ? hehe Står jo i linken han oppgir . Lenke til kommentar
chil Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 hmm jeg skjønner ikke hva det er du har kjøpt en gang? hva pokker er det kortet for noe ? hehe Står jo i linken han oppgir . for meg ser det ut som enn innebygd Hub eller noe Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Er et gigabit nettverkskort med 4 porter, gjerne brukandes til en sentral server som står og kjører, med 4 klientpcer koblet til. Eller noe sånt Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Vel uansett så sier du jo at du forstod det var feilpriset, noe det var. Så jeg tror ikke du kan forlange 5 kort for prisen av ett . Enhver bør jo da skjønne at her er noe feil, så du har vel neppe mer og hente der enn å få hevet kjøpet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå