Bringisen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hei. Jeg vurderer igjen å prøve meg på litt famlende macrofotografering. Har i utgangspunktet tenkt på en Canon EF 100mm f2.8 usm macro , men har også selvfølgelig Sigma 105mm og Tamron 90mm i tankene siden disse skal være optisk like gode og til 1000,- mindre. Men så er det jo dette med at de sistnevnte ikke har innerfokus slik som Canon objektivet har. Så til dere garvede macro fotografer ; hvor mye har dette å si for de skvettne insektene ? Har noen av dere som eventuekt har disse objektivene merket at mange motiver har blitt skremt av dette , eller er det så liten bevegelse at det går bra ? Jeg har jo lagt ut mye på optikk til nå , men kan godt spare en 1000 lapp om disse objektivene er like bra egenet. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hvis du primært er på jakt etter insekter så... hvorfor stoppe ved 100 mm? For prisen av Canonlinsa kan du kjøpe Sigma 150/2.8 eller Sigma 180/3.5 og få en arbeidsavstand som fungerer enda bedre. Hvis ikke jeg husker feil er du den lykkelige eier av en Canon70-200/2.8, så du er definitivt på jakt etter en dedikert makrolinse og ikke en som skal doble som portrettlinse. Begge de linsene har så vidt jeg forstår IF. Jeg bruker en Tamron 90, og føler det ikke som noe stort problem at det ikke er IF, men nå har jeg ikke brukt optikk med IF, så det kan godt være at jeg ikke vet hva jeg går glipp av. Jeg er kjempefornøyd med optikken og anbefaler den gjerne, samtidig vil jeg påpeke at nærgrensa ved 1:1 er helt i underkant mht. å fotografere insekter (ca 11 cm fra solblender til motiv). De fleste motivene mine blir forøvrig mest skremt av meg Lenke til kommentar
andreash Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Sigma sin 150mm 2.8 Makro er veldig grei den ja Har selv både Canon 100mm og Sigma sin 150mm. Har bare småtestet sigmaen, men må si det er deilig med ekstra arbeidsavstand. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Hvis du primært er på jakt etter insekter så... hvorfor stoppe ved 100 mm? For prisen av Canonlinsa kan du kjøpe Sigma 150/2.8 eller Sigma 180/3.5 og få en arbeidsavstand som fungerer enda bedre. Hvis ikke jeg husker feil er du den lykkelige eier av en Canon70-200/2.8, så du er definitivt på jakt etter en dedikert makrolinse og ikke en som skal doble som portrettlinse. Begge de linsene har så vidt jeg forstår IF. Jeg bruker en Tamron 90, og føler det ikke som noe stort problem at det ikke er IF, men nå har jeg ikke brukt optikk med IF, så det kan godt være at jeg ikke vet hva jeg går glipp av. Jeg er kjempefornøyd med optikken og anbefaler den gjerne, samtidig vil jeg påpeke at nærgrensa ved 1:1 er helt i underkant mht. å fotografere insekter (ca 11 cm fra solblender til motiv). De fleste motivene mine blir forøvrig mest skremt av meg Ja , jeg har kikket litt på Sigma 150mm macroen , og venter spent på Åkken Bom sin testperiode Jeg var i utgangspunktet på jakt etter et objektiv for å forsøke litt macro før jeg eventuelt gikk for 150 eller 180mm , og da var jo f.eks en Sigma 105mm f2,8 macro "rimelig" for ca 3300.- nytt. Men som du sier jeg er ikke ute etter et portrettobjektiv , til det fungerer 70-200mm f2.8 og 50mm f1.8 helt supert Lenke til kommentar
olemm Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det er klart at det er over 1000 kroner som skiller Canon 100 / Sigma 150 fra Sigma 105 / Tamron 90, og både Sigma og Tamron er glimrende objektiver som du helt sikkert kommer til å ha masse glede av, IF eller ikke. Blir spennende å se hva Frode/Åkken Bom har å si om den 150 mm, virker som et heftig objektiv. Samtidig er det mulig det beheftes med litt ulemper også, størrelse og vekt er nok med å gjøre håndholdte opptak noe vanskeligere (veier dobbelt så mye, tenk når du må holde blitzen i andre hånda ) Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Han er i full gang ser jeg .Det ligger flere bilde fra Åkken Bom tatt med dette objektive ute på foto.no. Sjekk oppsettet :!: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=169452 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå