Gå til innhold

Vekt på høyttalere: Hifiklubben vs forumbruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte til Hifiklubben for å spørre om de hadde passende høyttalere til min NAD C350 forsterker. De anbefalte meg Dali Blue 5005 eller Dali Concept 6. Jeg kommenterte at vekten var lav. Da sa ekspeditøren at kabinettet skal være som en flykropp: lav vekt, men stiv nok.

Og nå ser jeg hva SatanClaws skriver i et innlegg:

"Når det gjelder høyttalere så har vekten mye å si på hvor bra lyden blir, vekt er et tegn på at det er brukt tungt og "dødt" materiale i konstruksjonen, samt tunge/store magneter.

Det å ha et dødt matriale i høyttalerne er alfa & omega, dette sørger for å redusere resonans og strammer opp bassen."

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyngde må til. Høytalerne mine veier 70 kg/stk

Både for å få stivt og for å holde det på plass.

Men HIFI-klubben er ganske lik Elkjøp spørr du meg.

Var en annet "seriøst" sted og hørte på høytalere. Jeg kommenterte lyden (som ikke var bra). Da fikk jeg til svar at det var fordi artisten hadde ment at det skulle lyde slik.

Lenke til kommentar

Alle materialer har en egenfrekvens.

Disse bør, i en høyttaler byggd på tradisjonell måte, minimaliseres.

Vekt er en framgangsmåte, og avstiving er en annen måte.

"Død" konstruksjon og tung konstruksjon er ikke nødvendigvis to sider av samme sak.

Hva gjelder høyttalervalg låter begge forslagene fra Klubben bra på C350.

En annen høyttaler jeg synes fungerer bra (spørs litt på hva slags lyd du er ute etter) er KEF Q65.2. Om du finner denne brukt et sted får du mye godlyd for en billig penge.

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Jeg har selv Dali Consept 6 til fronthøyttalere her på hybelen, (plassmangel, samt lite rom)....

Største forskjellen mellom Consept 6 og 5005:

Dali Consept 6 er en 8 omh's høyttaler

Dali BLÅ 5005 er en 4 ohm's høyttaler.

Det vil si at du vil belaste forstærkeren mindre med Consept 6 en med 5005.

5005:

Sensitivity (2.83V/1m.) 91.5 dB

Maximum SPL 111 dB

Annbefalt forstærker 25 - 150 Watt

Consept 6:

Sensitivity (2,83V/1m.) 91 dB

Maximum SPL 110 dB

Annbefalt forstærker 30-150 Watt

Som jeg OGSÅ skrev:

Prøv de med hjem og se om du blir fornøyd !

Vil påsta at Consept 6 med sine 14.2 kg stk ikke akkurat kan kalles lettvektere, med tanke på størrelsen da...

Spessielt med tanke på at f.eks Eltax Millenium 500 (2 x 10" woofere, type kjøleskap høyttaler) bare veier 5 kg mer ! Per stk.

Som alternativ til Dali prøv Gale !

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Jeg kommenterte at vekten var lav. Da sa ekspeditøren at kabinettet skal være som en flykropp: lav vekt, men stiv nok.

det var da en veldig rar uttalelse fra en som jobber med slike ting.. de fleste vet jo at lav vekt er et dårlig tegn..

er jo bare å ta en titt på høyttalere oppi 50 000 - 100 000,- klassen.. finner ikke akkurat mange lettvektere der i gården..

gode kompnenter veier jo ofte endel.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt DAli Consept 6 spille, jeg ble ikke imponert.

de gir nok mer for pengene en det meste annet i klassen, men mine mildt modifiserte eltek GEB sparker rompe på de. :green:

consept 8 derimot har en mer natulig gjengivelse, var heller ikke så slanke i bassen, consept 6 manglet serriøst trøkk og pondus.

Lenke til kommentar

de gir nok mer for pengene en det meste annet i klassen, men mine mildt modifiserte eltek GEB sparker rompe på de. :green:

consept 8 derimot har en mer natulig gjengivelse, var heller ikke så slanke i bassen, consept 6 manglet serriøst trøkk og pondus.

Jo, men det kommer sikkert (tror jeg altså) av "feil" rom størrelse, Consept 6 er til småe rom, f.eks hybelleiligheta mi, , jeg har riktignok en stor subwoofer i tilleg, men det er "naturlig" og "tilstrekkelig" bass utav de, dvs ikke for mye, og ikke for lite !, synes jeg da....

I tilleg bør jeg kansje nevne at jeg har vegger i Leca, altså gode grunnlag for mye lyd fra "mindre" høytalere...

Dessuten, siden jeg verken hadde god råd, eller god plass her, så gikk jeg for noen rimeligere/mindre høytalere fra Dali, med tanke på at jeg skulle ha noe som stod i stil med centeren min (Suit C0.8) som jeg senere kunne brukt til f.eks bakhøytalere.

Er jo prisen sikkert som bestemmer for Jtand også. Consept 8 er jo en mye dyrere høyttaler.

Men gjør som jeg skrev, PRØV SELV. Eneste måten for deg å vite om du blir fornøyd.

Ang stivhet & lett vekt, så stemmer det i allefall når det gjelder konstruksjon av membranene til høyttaler elementene..

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Tror ikke du skal bry deg så mye om vekten,på høyttalere i den prisklassen der.Vurder heller lyden med egne ører,hvis du har mulighet.

Foreslår at du også sjekker ut Patos 410 Basic.En god og rimelig allroundhøyttaler.

SatanClaws

Hvorfor den voldsomme avstanden mellom setningene hele tiden?Slitsomt å lese,syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Et godt råd: Ta alt HiFi-Klubben sier med en stooooor klype salt. Jeg har selv opplevd å stå på HiFi-Klubben i Trondheim og høre en ekspeditør fortelle en stakkars kunde at han måtte ha like lange kabler til begge høyttalere. Det er forsåvidt ikke så dumt mtp. å sikre likt nivå i begge kanaler. Men så kommer negrunnelsen: "Hvis du har ulik lengde vil signalet bruke lengre tid til den ene høttaleren, og da kan du få en ekko-effekt." :hmm:

Lenke til kommentar
Med veldig lange kabler så kan du få ekko-effekt hvis de er veldig forskjellige i lengden.

Ja, hvis du med lange mener Oslo-Trondheim. Det skulle gi noe sånt som 1-2 ms forsinkelse. Jeg kan lite om psykoakustikk, men jeg tviler sterkt på om tidsforskjeller mindre enn dette er teoretisk hørbare som et ekko.

[Edit] Et eksempel til:

Gitt at du forskyver den ene høyttaleren 1 cm, altså slik at det er 1cm lengre fra den ene høyttaleren til deg enn fra den andre høyttaleren til deg. Hvor mange meters diferanse på høyttalerkablene må du bruke for å oppnå den samme forsinkelesen uten å forskyve høyttaleren?

v1 = Lydhastighet i luft = 350 m/s

v2 = Lyshastighet = 300.000.000 m/s

s1 = 1 cm

s2 = ? (lengden på kabel)

s1=v1*t

s2=v2*t

t=s1/v1

s2=v2*s1 /v1

s2=(300.000.000 m/s * 10^-2 m) / (350 m/s)

s2~8571m

Du må altså ha drøyt 8,5 km lengre kabel på den ene kanalen for å oppnå samme effekt.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Ta alt HiFi-Klubben sier med en stooooor klype salt.

Så lenge det gjelder lyd: Ta alt alle sier med en klype salt. Stol på dine egne ører. ;)

Hvorfor ikke dra til HiFi-klubben og lytte på høyttalerne?

Det blir og litt feil å høre på høytallerne når de står der, de har ganske heftig cd-spiller, forsterker, kabler++ koblet til som du ikke har hjemme.. Ta de med hjem og levere de tilbake hvis du ikke blir fornøyd, hvis man får lov til det da?

Lenke til kommentar
Ta alt HiFi-Klubben sier med en stooooor klype salt.

Så lenge det gjelder lyd: Ta alt alle sier med en klype salt. Stol på dine egne ører. ;)

Hvorfor ikke dra til HiFi-klubben og lytte på høyttalerne?

Det blir og litt feil å høre på høytallerne når de står der, de har ganske heftig cd-spiller, forsterker, kabler++ koblet til som du ikke har hjemme.. Ta de med hjem og levere de tilbake hvis du ikke blir fornøyd, hvis man får lov til det da?

Da spør du betjeningen om de kan sette sammen et anlegg til dine spesifikasjoner, og så er det bare å velge utstyr er likt eller ligner det du har fra før.

Ser du noenlunde ansvarlig ut bør du ikke ha noen problemer med å få låne et høyttaler sett med deg hjem.

Lenke til kommentar
Med veldig lange kabler så kan du få ekko-effekt hvis de er veldig forskjellige i lengden.

Ja, hvis du med lange mener Oslo-Trondheim. Det skulle gi noe sånt som 1-2 ms forsinkelse. Jeg kan lite om psykoakustikk, men jeg tviler sterkt på om tidsforskjeller mindre enn dette er teoretisk hørbare som et ekko.

Generelt kan man si at tydelige reflekser etter ca. 50 ms (etter direktelyden) vil høres ut som ekko. Før kan det tydelige reflekser gi en flanger/phaser effekt.

Lenke til kommentar

har du hørt JBL E-90 ? om det, hvilken syntes du låter best ?

Lenke til kommentar

Generelt kan man si at tydelige reflekser etter ca. 50 ms (etter direktelyden) vil høres ut som ekko. Før kan det tydelige reflekser gi en flanger/phaser effekt.

Mao. må en strekke kabelen et titalls ganger frem og tilbake mellom Oslo og Trondheim. Tru'kke det er aktuelt nei.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...