Gå til innhold

problemer med kjernen

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk i dag resten av delene til min server.

pentium 4, 3.2GHZ (HT)

2gb ram

Etter å ha installert base systemet og endt opp med 2.4.7 som kjerne så var det tid for oppgradering til 2.6.8-2-686-smp, dette gikk helt fint til jeg skrev reboot..(la inn med apt-get install)

da fikk jeg denne erroren:

pivot_root: No such file or directory

/sbin/init: 426:cannot open /dev/console: No such file

Kernel panic: Attempted to kill init!

jeg surret lenge.. fant ut at jeg skulle teste med 2.4.7-2-686-smp, det fungerer ypperlig..

Noen som har en logisk forklaring på hvorfor ikke 2.6 kjernen fungerer? Og hva jeg kan gjøre for å få den til å fungere?

Bruker grub som boot loader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Aner ikke, men vil uansett anbefale deg å bruke 2.4.29 som er den siste i 2.4.x, siden 2.6 ikke er 100% stabil ennå, ihvertfall ikke etter det jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Aner ikke, men vil uansett anbefale deg å bruke 2.4.29 som er den siste i 2.4.x, siden 2.6 ikke er 100% stabil ennå, ihvertfall ikke etter det jeg har opplevd.

:roll:

Til trådstarter: Hvilken distro? Vil tro det er bedre å bruke en som bruker en 2.6-kjerne som default.

Lenke til kommentar

Som zyp sier, problemet er udev. Alt er satt opp for udev, men det mangler trolig to noder; /dev/console og én til. Lag disse manuelt, og problemet er løst. Det burde ikke være noe problem å ordne, Gentoos håndbok hjelper deg trolig i mål.

Lenke til kommentar

Javell, og om jeg får dette som svar

gomp:~/test/dev# mknod -m 660 console c 5 1

mknod: `console': File exists

gomp:~/test/dev# mknod -m 660 null c 1 3

mknod: `null': File exists

gomp:~/test/dev#

(etter å ha # mkdir test

# mount --bind / test

# cd test/dev

# ls)

Lenke til kommentar

Det kan ikke være rett og slett at GRUB ikke finner /dev fordi root-systemet ikke er satt opp riktig i menu.lst?

Hadde lignende problem en gang, men det fungerte når jeg mountet hda0 manuelt i Grub ved oppstart i stedet for å velge i menyen generert fra menu.lst.

Ikke vet jeg... Bare en tanke. :)

~Pegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...