alfi Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvis en søker etter pris på kurrante størrelser av Western Digital harddisker. Hvordan kan det da ha seg at en ikke får opp PS.Data som et alternativ selv om de er høyst konkurransedyktige på prisene sine hvis en sjekker websiden deres. Har dette noe å gjøre med at de ikke har betalt inn nok sponsor/reklamekroner. Håper Hardware kan gi et ærlig svar på dette. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Tror ikke de har betalt for å være med i prisguiden, det er grunnen til at de ikke er med. Har lest det et annet sted at de ikke har råd/lyst til å bli med. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Beklager ser nå i ettertid at dette spørsmålet allerede er stilt. Men uansett er det ingen som har ønsket å gi et svar enda. Fra min side stiller jeg dette spørsmålet fordi jeg handler en del datadeler og har bestandig brukt prisguiden til Hardware som en mal på hvor jeg skal handle hen. Hvis det nå skulle vise seg at webshopene på en måte må kjøpe hylleplass til de varene de ønsker å eksponere må dette komme klart frem. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Flyttes til tilbakemeldinger om hw.no, slik at dei ansvarleg for prisguiden får sett på problemet. Lenke til kommentar
amund Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hvis en søker etter pris på kurrante størrelser av Western Digital harddisker.Hvordan kan det da ha seg at en ikke får opp PS.Data som et alternativ selv om de er høyst konkurransedyktige på prisene sine hvis en sjekker websiden deres. Jeg har tatt noen stikkprøver og ser at PSData delvis er representert med harddisker i prisguiden. For eksempel er de med her: https://prisguiden.no/produkt/8647 Grunnen til at de ikke er med overalt er de enten ikke har produktet (f.eks. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=3341) eller at vi har lagt inn feil søkestreng. De fleste butikkene skriver produsentnavne helt ut , altså "Western Digital", mens PS Data og alle som tar varer fra Hattelco har valgt å forkorte produsentnavnet til "WD". Dette har vi ikke tatt høyde for i søkekriteriene på alle produktene, og vi er derfor nødt til å gå over dette manuelt. Dette skal vi rette opp, men håper på forståelse for at det kan ta et par dager. Men uansett er det ingen som har ønsket å gi et svar enda. Dessverre har vi ikke anledning til å arbeide døgnet rundt. Derfor rakk jeg ikke å svare i denne tråden i løpet av en halvtime på tirsdag kveld. Vi forsøker imidlertid å svare på henvendelser så raskt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
amund Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tror ikke de har betalt for å være med i prisguiden, det er grunnen til at de ikke er med. Har lest det et annet sted at de ikke har råd/lyst til å bli med. Hvis du har lest dette et annet sted hadde jeg satt stor pris på om du kunne gi meg en link slik at jeg også kan få se. PS Data er med i prisguiden på samme vilkår som alle andre butikker. Vi har et godt samarbeid med PS Data, og grunnen til at de (og alle andre nettbutikker som selger varer fra Hattelco) ikke vises med pris på Western Digital-disker er fordi de har valgt å forkorte produsentnavnet "Western Digital" til "WD". På grunn av denne forkortelsen fanger ikke våre søkekriterier opp prisene. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) "Tilbudsguiden" er jo ikke som den en gang var. Siden web-butikkene må betale for hvert klikk som fører den inn på deres side gir de hw.no bare prisene på sine billigste varer. På den måten er det større sjanser for at kunden kjøper produktet og ikke bare belaster web-shoppen for penger. Endret 13. april 2005 av Sjefern Lenke til kommentar
amund Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 "Tilbudsguiden" er jo ikke som den en gang var. Siden web-butikkene må betale for hvert klikk som fører den inn på deres side gir de hw.no bare prisene på sine billigste varer. Det visste jeg ikke, så dette vil jeg gjerne høre mer om. Hvilke butikker er det som velger ut hvilke priser de skal sende til prisguiden? Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Har prøvd å finne det igjen, men det er noen tusen poster å lete igjennom. Men det er jo uansett en naturlig ting å gjøre. Det er liten vits for en web-shop å gi dere prisen på et produkt som de vet de er dyre på. Det er jo dårlig reklame for butikken. Og når de i tilleg må betale for den dårlige reklamen sier det seg jo selv at de ikke skjer så ofte. Lenke til kommentar
amund Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Har prøvd å finne det igjen, men det er noen tusen poster å lete igjennom. Men det er jo uansett en naturlig ting å gjøre. Det er liten vits for en web-shop å gi dere prisen på et produkt som de vet de er dyre på. Det er jo dårlig reklame for butikken. Og når de i tilleg må betale for den dårlige reklamen sier det seg jo selv at de ikke skjer så ofte. Som utvikler, og ansvarlig for prisguiden kjenner jeg ikke til at butikkene tar vekk deler av vareutvalget fra prisguiden (med unntak av 2 butikker som nevnt i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=367154). For en butikk er det vel så viktig å være representert med godt vareutvalg som med lav pris. Dersom butikkene begrenser vareutvalget vil de automatisk komme dårligere ut på handlevogner, som jo har blitt en meget populær tjeneste når man skal sette sammen en maskin, eller skal kjøpe flere ting på én gang (https://prisguiden.no/vis_handlevogner.php). Jeg vil igjen presisere ovenfor alle at Hardware.no _ikke_ kjenner til at butikkene begrenser vareutvalget som vises i prisguiden. Hvorfor forumbrukere derfor påstår noe annet finner jeg meget underlig... Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 syns også det virker fornuftig å begrense vareutvalget. I prisguiden er det som regel veldig lite informasjon om de enkelte produktene, og den letteste måten å få mer informasjon er f.eks. å følge linken inn på komplett sine sider. De har mye informasjon om produktene, men har også ofte en høyere pris enn konkurrentene. Det fører til at man belaster komplett for penger, men kjøper hos konkurrenten. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 syns også det virker fornuftig å begrense vareutvalget. I prisguiden er det som regel veldig lite informasjon om de enkelte produktene, og den letteste måten å få mer informasjon er f.eks. å følge linken inn på komplett sine sider. De har mye informasjon om produktene, men har også ofte en høyere pris enn konkurrentene. Det fører til at man belaster komplett for penger, men kjøper hos konkurrenten. Kommer du virkelig ikke over at Prisguiden ikke er en gratistjeneste for webshopene lenger? Hvorfor er det fornuftig å begrense vareutvalget sier du? Jeg tror at de fleste er interessert i å få eksponert seg selv mest mulig i prisguiden. Det eneste problemet som er med prisguiden er jo at den ikke forteller brukeren at det faktisk koster penger å klikke seg inn på detaljer for en vare hos en webshop. Tror til og med jeg har sett at HW innrømmer at informasjon kanskje ikke er lettest tilgjengelig. Grunnen til at man kanskje klikker seg inn hos Komplett er at de faktisk har ganske rimelige priser og ofte ligger blant de 5 rimeligste webshopene i prisguiden på produktene der. Siden de kanskje er Norges mest kjente webshop er det vel rimelig naturlig at mange klikker seg inn hos dem. Men jeg tror at Komplett har råd til å ta den kostnaden. Jeg synes at nå må dere som er negative til at HW prøver å få igjen driftsutgiftene til å drive prisguiden (fra de som faktisk tjener på at den eksisterer) gi dette litt tid. Jeg tror nemlig at webshopene kommer til å si i fra til HW hvis tjenesten koster mer enn den smaker. Alternativt kan dere jo lage en egen prisguide som drives på frivillig basis. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 syns også det virker fornuftig å begrense vareutvalget. I prisguiden er det som regel veldig lite informasjon om de enkelte produktene, og den letteste måten å få mer informasjon er f.eks. å følge linken inn på komplett sine sider. De har mye informasjon om produktene, men har også ofte en høyere pris enn konkurrentene. Det fører til at man belaster komplett for penger, men kjøper hos konkurrenten. Men når folk er inne hos Komplett så kan jo de hende at de blir værende og kjøper resten av sakene de skal ha oss de. Så slipper en å kjøpe ifra så mange butikker. F.eks. Leter etter et grafikkort, benytter Prisguiden, ser at det er lite prisforskjell mellom Komplett og de andre. For å få mer info grafikkortet, så besøker de komplett sine sider (koster vel komplett en krone). Når de først er innom, så oppdager de at de er lettere å sammenligne produktene der enn hos prisguiden. Slik at de de slutt ender på å kjøpe kortet (eller et annet dyrere/billigere) hos de. Og når de først skal handle, så er det ofte at en kjøper noe annet dilldall i samme omgang. F.eks. HD, Minne (trenger jo kanskje mer minne når en får nytt grafikkort i huset), etc. Konklusjon, Komplett har sikkert regnet på om det er kostnadsvarende å bruke mye tid og ressurser på produkt informasjon. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tror ikke de har betalt for å være med i prisguiden, det er grunnen til at de ikke er med. Har lest det et annet sted at de ikke har råd/lyst til å bli med. Hvis du har lest dette et annet sted hadde jeg satt stor pris på om du kunne gi meg en link slik at jeg også kan få se. PS Data er med i prisguiden på samme vilkår som alle andre butikker. Vi har et godt samarbeid med PS Data, og grunnen til at de (og alle andre nettbutikker som selger varer fra Hattelco) ikke vises med pris på Western Digital-disker er fordi de har valgt å forkorte produsentnavnet "Western Digital" til "WD". På grunn av denne forkortelsen fanger ikke våre søkekriterier opp prisene. Beklager, jeg finner ikke igjen tråden, men jeg har lest det her for noen dager siden (tror jeg det var) Som Sjefern sier; Det er noen tusen tråder å lete igjennom Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hmm, folk tror heller på en post i en tråd enn han som er ansvarlig for prisguiden. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Søkte etter Wd harddisk igjen i dag får fremdeles ikke opp prisene fra Ps Data. Lenke til kommentar
amund Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg har nå fått på plass matching av PS Datas priser på produsentens vareID. På en del produkter er dette allerede oppdatert, mens på andre produkter er vil dette gjennomføres i løpet av natten. Håper dette vil hjelpe på treffprosenten. Mvh, Amund Lenke til kommentar
alfi Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Har blitt mye bedre men fremdeles ikke treff på alle modeller f.eks denne Western Digital Caviar RAID Editon 160 GB S-ATA. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Å bruke prisguiden til å finne billigste webshop er ikke alltid det lureste, har vært borti at det ofte er store forskjeller i pris i prisguiden og i den virkelige webshoppen, så selv om man bruker prisguiden, så er det ALLTID lurt å sjekke faktiske priser flere steder før man kjøper. Det var en vare jeg sjekket for en stund siden, og en webshop som kom lengre ned på listen i prisguiden, hadde varen faktisk til 1500,- billigere enn det det stod der. (ikke spør hvem og hva, husker ikke det). Det beste er alltid å finne hva du vil ha, og kjøpe fra en webshop som har alt, slik at man slipper flere portoer, og det er noe man finner via prisguiden. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Å bruke prisguiden til å finne billigste webshop er ikke alltid det lureste, har vært borti at det ofte er store forskjeller i pris i prisguiden og i den virkelige webshoppen, så selv om man bruker prisguiden, så er det ALLTID lurt å sjekke faktiske priser flere steder før man kjøper. Det var en vare jeg sjekket for en stund siden, og en webshop som kom lengre ned på listen i prisguiden, hadde varen faktisk til 1500,- billigere enn det det stod der. (ikke spør hvem og hva, husker ikke det). Det beste er alltid å finne hva du vil ha, og kjøpe fra en webshop som har alt, slik at man slipper flere portoer, og det er noe man finner via prisguiden. I ditt tilfelle er nok årsaken at prisguiden "kun" oppdateres to ganger i døgnet. Husker ikke klokkeslettene, men hvis en webshopp fikser på prisen eller legger ut et tilbud vil ikke prisen i prisguiden bli oppdatert før neste prisguideoppdatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå