Gå til innhold

Hovedkort klarer ikke min nye RAM

simenss

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før av Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754 med Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB x 2. Men når jeg først satte i den nye RAM-brikken fikk jeg feilmeldingen: DIMM Timing Mismatch, System not supported. Fatal error... System Halted. Så oppdatere jeg BIOS'en for å se om det hjalp. Når jeg kom inn i Windows oppdaget jeg til min store skuffelse at RAM'en kun var på 1 GB. Jeg prøvde alle mulige plasseringer av de tre brikkene. På en av kombinasjonene sa hovedkorte ifra om at noe var galt, og "hun" spurte om jeg overklokket prosessoren, noe jeg ikke engang ordenlig vet hva er for noe. Til slutt måtte jeg bare gi opp, og fjerne den nye brikken. Jeg har prøvd å ta ut de to gamle 512MB x 2, og kun bruke 1GB kortet og det går. Noen som vet hva det kan være for noe? :(

EDIT:

Min nye RAM-brikke er forresten Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 1024MB

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gå inn i bios med bare 2 brikker og still command rate til 2T

Takk for svar :)

Jeg startet maskinen på nytt og holdt Delete-tasten inne for å komme inn i BIOS'en.

Derfra gikk jeg til:

Advances ->

CPU Configuration ->

Memory Configuration ->

Memory Configuration

En av instillingene som sto der var 2T Command. Jeg kunne velge mellom Auto (som den sto på), Enabled, Disabled. Jeg valgte Enabled, lagret endringene og slo av maskinen for så å sette inn den nye brikken. Men desverre, ingen forandring. Jeg byttet plassering men enten kom det en feilmelding, eller så bare var skjermen svart og ingen ting skjedde :(

Lenke til kommentar

Det at det er forskjell på RAM`en kan ha en del å si...

Corsair Value og Corsair XMS er absolutt ikke like..

Hadde du feks hatt 2x Corsair XMS 512 + 1x Corsair XMS 1024 så er jeg nokså sikker på at det hadde virka..

Evt 2x Value 512 og 1x Value 1024...

Ettersom det funker med bare 1024 brikka, og funker med bare 2x512 brikker, så er i værtfall dette mest sansynlig...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det Caddy skriver er meget viktig..

Ikke kjøp RAM ..selv fra samme produsent.. som er en annen type(modell) enn det du allerede har installert.

Det du *kan* prøve er å sette timings manuelt.. og da så "slakt" som mulig iht. til specs for de "dårligste" brikkene... (f.eks. 3-4-4-10 2T)

Et kanonbra HK/godt kodet Bios skal jo klare å lese dette ut fra SPD-chip'ene på minnet og stille seg inn iht dette, men det funker tydeligvis ikke her..

Ellers er det jo alment kjent at man ikke bør blande ulike brikker i systemet sitt.. Det kan gå bra, men like ofte går det slik trådstarter opplever...

Surt det ihvertfall når man har anskaffet dyr kvalitetsram man ikke får brukt.. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 x Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 1024MB fungerte perfekt! :D

O lykken var stor.. :p:thumbup:

PS.

Fint at du sa ifra.. så kanskje andre kan lære noe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...