Gå til innhold

Livsfarlig å reparere skjermer! advarsel!

chil

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt om mange som driver å skrur å stikker hue inni tvr. skjermer eller annet liknende.. jeg ønsker ikke at noen her skal dø, de fleste er sikkert klar over det men en skjerm kan ha mange hunde volt spending inni seg selv om ikke strømen er koblet til, strømen forsvinner heller ikke selv om den står av i lengre tid.

man må ha riktig utstyr å vite hva man gjør for å avspenne en skjerm.

jaja ville bare si det selv om sikkert mange vet det fra før av.

*emnefelt rettet*

*** Moderatoredit: Lifsfarlig er rettet til livsfarlig i tittelen ***

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har da aldri vært meningen at noen andre enn servicepersonall skal ta av dekselet så de burde være rimlig trygge så lenge man ikke gjør det. Er jo som å stikke hånden inn i en stikkontakt, det er ikke noe spesielt lurt det heller eller inn i en psu (har gjort det selv og det er ikke mye godt)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg TV reperatør, men en TV går på vanlig 230V (hus strøm) og den trekker X antall Ampere strøm. Dette betyr at den har 230 x antall ampere som total effekt forbruk. F.eks om den trekker 2 Ampere så er det 230x2=460Watt.

Inne i katoderøret (selve skjermhuset så er det flere tusen volt, men ampere og effekten er mindre enn den effekt som apparatet trekkes. Husk at endel Watt går bort i varme, tap av strøm til jord etc etc. Så enkelt å greit så kan det f.eks være 7-8000 volt, men ampere er da nede i f.eks 0,1 eller 0,2 ampere. Totalt effekten er da kanskje på 300W f.eks.

Det som da skjer når man stapper "hodet" (les fingre) inn i baksiden av TV'en er at Volten "hopper" over og man får en real karamell (smell) i kroppen. Det gjør vondt som fy, men sjansen for at man dør er ikke så stor, såfremt at ikke TV/monitoren står påkoblet strømnettet med strømkabel og skrudd på da. Alltid skru av produktet og trekk ut strømkabler og andre kabler før man eventuellt begynner med slike ting.

Men jeg vil anbefale å la slikt utføres av kvalifisert personell/verksted.

Lenke til kommentar

har skrudd opp to skjermer med hell, men de hadde vært av i lang tid... (”lang” >> timer)

problemet ligger i at det er kondensatorer i elektrisk utstyr, disse lades opp når du kobler til spenning, men de trenger ikke å lades ut spesielt raskt, det kommer an på hva som er koblet til de...

kondensatorer bør kortsluttes med en motstand slik at de lades ut før du begynner å fikle med de... (noe jeg glemte på mandag.. 450V ... det kjennes).

kondensatorer kan levere store strømmer også ved høy spenning (i et kort tidsrom) og du kan derfor dø om du er uheldig her... (skal ikke mye strøm til for å drepe...)

Lenke til kommentar

Enkelt sagt så er det Ampere (strømmen) som dreper. Dette er elektronene som er i "bevegelse" i kroppen din og dermed skapes det varme og celler brenner istykker. Mens Volt er en spennende ting ;) Pang og det rister som fy, man får ett "slag" i kroppen. Volt er ikke primært det som dreper, såfremt man ikke har dårlig hjerte eller andre lidelser. Men som alltid, alt med måte da. hehe.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Vi trenger ingen advarsel. Folk som skrur på skjermer vet nok hva de gjør. Personlig skrudde jeg på min første TV når jeg var 15 og sorthvitt TV'n min gikk føyken. Fikset den ganske lett. Fant kretsskjemaet og fant ut hva komponenten som det røyk fra var for noe. Klippet den bare av og kortsluttet den kretsen så fungerte det som det skulle. Det var bare en temperatursikring. I samme slengen loddet jeg antenna direkte inn på kretskortet siden pluggen bak på TV'n var skikkelig slarkete.

Det er ikke farlig så lenge man vet hva man driver med. TV'n min utladet seg på noen få minutter og da dobbeltsikret jeg meg ved å "kortslutte" de kretsene som holder på spenningen. (kondensatorer og coilen). Det ble ingen gnister noen steder og det er en bekreftelse på at restspenningene er ufarlige.

Lenke til kommentar

Du dæven..når jeg tenker over det..når jeg var 17 døde min TV, tenkte jeg skulle prøve å fixe den, dro ut stikkkontakten tok av deksel ect ect. Tror jeg nesten skrudde ut alt av TV, (fikk det aldri på plass da :blush: ) Men var sikkert flaks da at jeg ikke fikk sinsykt mye strøm i meg :whistle:

Lenke til kommentar
Zimon  Skrevet 13/04/2005 : 11:10

Nå er ikke jeg TV reperatør, men en TV går på vanlig 230V (hus strøm) og den trekker X antall Ampere strøm. Dette betyr at den har 230 x antall ampere som total effekt forbruk. F.eks om den trekker 2 Ampere så er det 230x2=460Watt.

Inne i katoderøret (selve skjermhuset så er det flere tusen volt, men ampere og effekten er mindre enn den effekt som apparatet trekkes. Husk at endel Watt går bort i varme, tap av strøm til jord etc etc. Så enkelt å greit så kan det f.eks være 7-8000 volt, men ampere er da nede i f.eks 0,1 eller 0,2 ampere. Totalt effekten er da kanskje på 300W f.eks.

Det som da skjer når man stapper "hodet" (les fingre) inn i baksiden av TV'en er at Volten "hopper" over og man får en real karamell (smell) i kroppen. Det gjør vondt som fy, men sjansen for at man dør er ikke så stor, såfremt at ikke TV/monitoren står påkoblet strømnettet med strømkabel og skrudd på da. Alltid skru av produktet og trekk ut strømkabler og andre kabler før man eventuellt begynner med slike ting.

Men jeg vil anbefale å la slikt utføres av kvalifisert personell/verksted.

Dette er som tatt ut fra læreboka :w00t: Stemmer bra dette ja. hehe :thumbup:

Andre EDIT nå

Endret av spinxzer
Lenke til kommentar

Livsfarlig?

Ikke en smule overdrivelse engang hehe

Har fått strøm mange ganger når jeg reparerer tv'er eller monitorer (har fagbrev i audio/video teknikk), og mengden av strøm det er snakk om her er minmal.

Ubehagelig? Ja. Men farlig? Nei.

En annen sak er at alle serviceteknikere jobber kun med en hånd inne i tv'en om gangen. På denne måten så risikerer man ikke å få strøm som går fra den ene hånden, gjennom kroppen din, og til den andre. Husker man på dette så kan man (forholdsvis) trygt skru og feilsøke i apparater som er tilkoblet nettspenningen.

230V i fingeren er ubehagelig og ufarlig - så lenge strømmen slipper å gå igjennom hele kroppen din for å bli utladet i den andre hånden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...