Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:


Den 2002-07-22 02:53, Caddy skrev:

Venter bare på en "mass encoder" så jeg kan konvertere alle mp3`ane mine til mp3PRO over natta eller no... Stress med dagens encoder som tar en og en med mindre du starter flere om ganga... (treigere..???)


Eller finnes det en "mass encoder" ???


Ville ikke gjort det med de mp3 filene du har allrede har encoded. Eg gjør det kunn med nye cd'er eg kjøper.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 02:36, LarsC skrev:

Men jeg har begynt å lukte litt på Ogg Vorbis, det kom ut som 1.0 her forleden. Ser interessant ut, og så er det lisensfritt, i motsetning til .mp3.


 

Ser hw.no har skrevet en notis om dette, men er du sikker på at det stemmer? En står jo fritt til å bruke MP3-kodeken LAME?

 

Og begge er lisensiert under GNU General Public License.

 

Eller er det slik at et eller annet selskap har rettigheter på selve teknologien rundt MP3, uavhengig av hvilken implementasjon en benytter?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 14:21, diskvask skrev:

Eller er det slik at et eller annet selskap har rettigheter på selve teknologien rundt MP3, uavhengig av hvilken implementasjon en benytter?


 

Jepp. Det er gøy for musikere og andre som legger ut klipp på nett.

F.eks hvis du legger ut musikk i mp3 formatet, er du nødt til å betale patentinneholderen Fraunhofner en liten sum penger for hver gang noen laster den ned.

 

Så mp3.com burde kanskje kjøpe oggvorbis.com?

 

Det er selvsagt umulig å ta betalt for hjemmebruk av enkodere som lame.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 02:32, Caddy skrev:

Hm... Ingen her som har begynnt å bruke Mp3PRO formatet?


 

Jeg prøvde det så fort det kom ut for allmennheten for første gang...er vel nærmere et år siden nå. Men kvaliteten på 64 Kbit/s ligger ganske nærme ~128@MP3, hvilket jeg ikke synes er spesielt bra. Nå var riktignok Ahead raske med å impletere mp3PRO kodeket i Nero Burning Rom, men selv ved 96 kbit/s var jeg ikke fornøyd med kvaliteten. Diskant og lydgjengivelse var generelt bedre enn jeg hadde trodd, men det var gjennomgående artefakter i lydbildet som var utrolig irriterende, og ikke langt unna de du finner i vanlige mp3 filer...dog ikke i samme grad.

 

Jeg har aldri likt, og kommer aldri til å like lydkvaliteten på mp3-filer. Har brukt alle slags encodere (vel, nesten) siden Fraunhofer's 16-bits kommandolinjebaserte encoder, og lydkvaliteten HAR steget betraktelig siden den gang, men er for meg ikke på et godt nok nivå til dags dato, selv ikke de nyeste builds av Lame. Når man har hørt Mp3 gjennom flere år, kjenner man ganske raskt igjen artefaktene (forvregning i lyden).

 

Ogg Vorbis 1.0 og MusePack (tidligere kalt MPEGPlus) er derimot meget bra (likevel anbefaler jeg ikke å gå lavere enn 128K uansett hvor mye det skrytes av OV 1.0 releasen...har testet :wink:)! Plugins til Winamp har man, og dekoding til WAV-format hvis man skal brenne AudioCD en gang, er null problem. Eneste drawback er manglende hardware støtte, men noe sier meg at Ogg Vorbis vil få innpass i hardware-produkter om kort tid.

 

[ Denne Melding var redigert av: RedScorpion på 2002-07-24 00:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 10:21, lavizh skrev:

Bruker WinAMP til .wav konvertering og senere til OGG Vorbis siden MP3 suger i kvalitet i forhold.


 

Øhh. Du gjør .mp3 -> PCM -> ogg vorbis? Hvordan i allsvartir får du bedre kvalitet ut av dette?

 

Merk: .mp3 er ikke loss-less.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...