Gå til innhold

Datamaskinen bråker veldig under last, problemer?

Jonas H

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøte meg ny pc for ikke så lenge siden(rett får jul)

Når jeg spiller eller bruker andre programmer som yter litt begynner den å bråke MYE, så slutter det og starter hele tiden, selv om ingen programmer kjører.

Jeg har en følelse av at det er CPU vifta eller stømforsyningen som det er noe galt med, har dere noen tips om hva jeg bør gjøre?

På forhånd takk!

#Topic endret av moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU og/eller PSU er sikkert temperatur styrt. Dvs, jo mer varme, jo mer bråk.

Hvilken PSU har du?

Hvilken CPU kjøler har du?

Tror du kan slå av temperatur styring til CPU i BIOS (Avhengig av hardware).

Det du KAN gjøre er jo å fjerne temperatur styringen. Men da mister du garantien på de tingene du modifiserer.

Edit: Forresten feilpostet. Maskinen din fungerer jo. Kanskje passet bedre under luftkjøling.

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar

Enten ved å se på faktura for maskinen, hvis det står der, eller ved å ta vekk sidedøren, og se hva som står på PSU, evt CPU kjøler. CPU kjøleren er det vel litt værre å se hvilken en det er. Evt ta bilde av den.

Er det en ferdigbygd maskin? Eller er den satt sammen av forskjellige komponenter som du/noen andre har gjort?

Lenke til kommentar

Er det en Dell?

De har ingen CPU vifte men en 120mm vifte i bakkant med kanal fram til kjøleribba på CPUen slik at den både trekker luft ut av kabinettet samtidig som den kjøler CPUen, blir billig slik.

Den vifta er helt sikkert temperaturstyrt etter tempen på CPU og da jager den etter hvor mue maskina er balasta.

Kan også være at CPU vifta er styrt av en sensor rett under CPUen og da jager den spesielt mye eller atr føleren sitter i kjøleribba.

Tror ikke at det er Bios som styrer dette men at det er en føler kobla direkte opp mot vifta vha. en transistorkrets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...