Gå til innhold

Analog vs Digital Objektiv, 1.4 og andre ting.

Anbefalte innlegg

Jeg var å så på ett canon EoS 20D her forleden. Så på objektivet som stod på at det stod "18-200mm" men med "equiv: 300mm" etterpå... (slik at det tilsvarer ett (ca) 28-300mm objektiv) ?

er det pga. den derre 1.4 regelen på objektiver til digital kamera vs analoge?

Hvis jeg bruker ett objektiv jeg kjøpte til mitt Nikon F65 (70-300mm), vil det da bli 98-420mm på f.eks. ett D70?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter crop faktoren og er på grunn av at bildebrikken er en annen størrelse enn 35 mm film. Dermed vil digitale kamera git et annet utsnitt.

For Canon kamera er faktoren ofte 1,6 mens for Nikon så er den oftest 1,5.

Så dit objektiv på D70 vil gi tilsvarende utsnitt som 105-450 mm ville gjort på 35 mm film.

Lenke til kommentar
takker for svar, meget oppklarende... (hvor har jeg 1.4 fra da? *pundre*)

Antakelig fikk du bruk for det sist du skulle dele 7 epler på 5 personer.

Alvor: Hvis du ikke har noe forhold til "35mm-ekvivalenter" fra før av, synes jeg ikke du skal bry deg med å regne om brennvidder. Med én gang du har eid et objektiv med en viss brennvidde, kan du forholde deg til dette og sammenlikne med dette neste gang du kjøper objektiv. Hvis du har et 18-55mm objektiv på kameraet nå, kan du f.eks. lett sammenlikne med dette. Du vet omtrent hva slags utsnitt hhv 18mm og 55mm vil gi, og da er poenget med å gange med 1.6 sporløst borte :)

Lenke til kommentar

Veldig enig med Anderfo!

I disse dager hvor fler og fler begynner med (D)SLR med cropfaktor som aldri har hatt noe forhold til brennvidder, utsnitt, 35mm, 24x36 osv osv kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal være så mye snakk om hva det tilsvarer på "fullformat". Dytt øyet inn i søkern og venn deg til det du ser. Tenk på det som et nytt format - noe det for veldig mange er på alle måter uansett. Ikke fly rundt og tenk at 200mm=300mm. Tenk heller at jeg har en brennvidde på 200mm og det gir det utsnittet det gir. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

I disse dager hvor fler og fler begynner med (D)SLR med cropfaktor som aldri har hatt noe forhold til brennvidder, utsnitt, 35mm, 24x36 osv osv kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal være så mye snakk om hva det tilsvarer på "fullformat".

Hei.

Jeg har et kamera med brennvidder fra 7,9-23,7mm. Synes du det er et bra zoom-område?

Tenkte meg det. Du aner ikke, og hvorfor gjør du ikke det, jo fordi du ikke vet hvor stor sensor jeg har.

Å opperere med brennvidder tilsvarende som på et 35mm kamera er jo nettopp for å ha en felles referanse man kan bruke på tvers av platformer.

Kanskje skulle man operere med vinkelutstrekning istedet, siden mye tyder på at 35mm-formatet er døende, men dette tar tid å innarbeidet. I mellomtiden er denne referansen den beste vi har.

At man skriver det på objektivet synes jeg derimot er litt rart, siden det vil variere fra kamera til kamera.

Erik

Lenke til kommentar
Kanskje skulle man operere med vinkelutstrekning istedet, siden mye tyder på at 35mm-formatet er døende, men dette tar tid å innarbeidet.
Problemet er at synsvinkelen forandrer seg hvis brikkestørrelsen forandrer seg.

At man skriver det på objektivet synes jeg derimot er litt rart, siden det vil variere fra kamera til kamera.
Brennvidden er en fysisk størrelse ved objektivet som har universell gyldighet og som ikke vil forandre seg når størrelsen på sensoren eller andre deler av kameraet forandrer seg.

Metoden til anderfo er nok den beste. Lær deg egenskapene til kameraet ditt så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...