veggiss Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 egentlig deg og alastor *takke pent* endelig noe positivt i dag. Får se hva som skjer. Skal ringe dem neste fredag, da har det gått en uke. Går de ikke med på det, så vidresender jeg mailen fra forbrukertvistutvalget, samt sier at jeg vil ta saken videre hehe...hadde vi hatt norsk mesterskap i reklamasjoner hadde du vunnet lett christian, ingen over, ingen ved siden Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Ja, forbrukerkjøpsloven gir deg gode rettigheter m.h.t. springende regress/subrogasjon. Bare pass på at du reklamerer innen reklamasjonsfristene, her forbrukerkjøpsloven § 27. Hvis han som solgte telefonen til deg har oversittet denne, har du antagelig heller ingen rettigheter. Det er imidlertid slett ikke sikkert at den første selgeren kjenner reglene så godt. Merk at du kan gjøre mangelsbeføyelser gjeldende mot førsteleddet selv om feilen ved mobilen ikke utgjør en mangel i forholdet mellom deg og han som solgte den til deg, se forbrukerkjøpsloven § 35 femte ledd, jvf. kjøpsloven § 84. Således vil de begrensninger som f.eks. følger et "som det er"-forbehold mellom deg og din selger ikke begrense ditt krav overfor yrkesselgeren. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 mangelen jeg har reklamert for var ikke tilstedet på telfonen på kjøpetidspunktet kan man ANTA. Dog er det vanskelig å vite. Mangelen med ikkeforståelse for norske bokstaver som å,ø og æ så fulgte det swapen jeg fikk fra Nokia. Tror det er rimelig å konkludere at mangelen er vesentlig og at krav kan rettes mot selger. Kravet ble rettet ca 2 dager etter at den ble oppdaget. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 egentlig deg og alastor *takke pent* endelig noe positivt i dag. Får se hva som skjer. Skal ringe dem neste fredag, da har det gått en uke. Går de ikke med på det, så vidresender jeg mailen fra forbrukertvistutvalget, samt sier at jeg vil ta saken videre hehe...hadde vi hatt norsk mesterskap i reklamasjoner hadde du vunnet lett christian, ingen over, ingen ved siden var jeg så plagsom hos computercity da? Minnes enda hvordan dere sa at ettersom compaq hadde reparert pdaen min, så fitok det dere for ansvar. produktet var kjøpt hos dere Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Hei!Du vil få tilbakebetalt beløpet du har gitt for telefonen. Vennligst oppgi kontonummer edit; Hei igjen!Da vil du vil få overført kr 4500,- i dag ;-) Diskresjon; jeg betalte det til han jeg kjøpte den av, men de fikk 6800 av han som kjøpte den fra dem. 2300kroner i fratrekk? Er ikke fordi jeg vil ha mer enn jeg betalte, men stusser over at butikken ser seg berettiget til dette burde jeg godta? Endret 20. april 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Svarer først litt kort, da jeg står på jobb og har dårlig tid: Butikken har lov til å trekke fra på prisen i forhold til den bruksnytten du har hatt på telefonen. EE-bransjen (som de fleste nok har mistet all respekt for den senere tid) mener man kan trekke 80% av prisen etter 1 år. Om de trekker fra prisen har du faktisk krav på renter av beløpet du betalte inn fra den kjøpet ble gjort til den dagen du får utbetalt penger. Butikken må også ha en god utregning og begrunnelse på det beløpet de oppgir. Jeg hadde absolutt IKKE godtatt det og hadde krevd det fulle beløpet. Hør med Forbrukerrådet om du er i tvil. Lenke til kommentar
Armani Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Med en reklamasjon menes en beslutning eller en fremgangsmåte som kunden ikke er fornøyd med. Det gjelder ikke en telefoner som gått i stykker og som skal leveres til service. Dette betegnes som service, ta kontakt med en servicebutikk, se: Nokia service butikker. Om en kunde vil reklamere på en beslutning må dette skje skriftlig til nedenstående adresse. I reklamasjonen må det finnes underlag med serviceordre, kjøpskvittering samt hendelsesforløp. Send underlag og om mulig telefonen til: Nokia Customer Care Postboks 126, Økern 0509 Oslo Tel nr 22 43 00 70 Fax nr 22 43 00 77 Mandag – fredag kl 09.00-18.00 E-post: [email protected]¨ Hvis en telefon er kjøpt i norge skal det være æ ø å dette er en mangel på telefonen og har krav å få dette av nokia. Stikk innom Mobilfiksern hvis du bor i oslo så får vi sikkert ordnet noe. Endret 20. april 2005 av Armani Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) grunnlag Dette er en dialog jeg har med han som har solgt den videre, noe annet er vel ikke på noen måte rett , eller?Du får det beløpet du har betalt. altså mener de at jeg kun har rett på de 4500 kronene som jeg betalte min selger. Ikke de 6800 telefonen kostet hos dem. Endret 20. april 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Ser ikke helt problemet. Du skal vel være glad til dersom du får igjen for det du har lagt ut, å kreve noe utover det vil være urimelig. De kan også da kreve et visst fratrekk, for hvis du har brukt telefonen i ett år vil det være naturlig at du faktisk betaler for den bruken du har hatt, den skal ikke være gratis. Synes du burde godta det de tilbyr, hvis det var den summen du betalte til den andre eieren. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 egentlig deg og alastor *takke pent* endelig noe positivt i dag. Får se hva som skjer. Skal ringe dem neste fredag, da har det gått en uke. Går de ikke med på det, så vidresender jeg mailen fra forbrukertvistutvalget, samt sier at jeg vil ta saken videre hehe...hadde vi hatt norsk mesterskap i reklamasjoner hadde du vunnet lett christian, ingen over, ingen ved siden var jeg så plagsom hos computercity da? Minnes enda hvordan dere sa at ettersom compaq hadde reparert pdaen min, så fitok det dere for ansvar. produktet var kjøpt hos dere seff...vi ville jo ikke ha ansvar for noen av produktene dine neida...var ikke innblandet i den saken selv, så jeg kjenner ikke til den. ser ut som det løser seg her da. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Ser ikke helt problemet. Du skal vel være glad til dersom du får igjen for det du har lagt ut, å kreve noe utover det vil være urimelig.De kan også da kreve et visst fratrekk, for hvis du har brukt telefonen i ett år vil det være naturlig at du faktisk betaler for den bruken du har hatt, den skal ikke være gratis. Synes du burde godta det de tilbyr, hvis det var den summen du betalte til den andre eieren. skal ikke leve på nåde her. Saken er jo rimelig klar. De kan kreve fratrekk, men da kan jeg kreve renter. PS! telefonen de fikk nå var 3 dager gammel swap telefon. Og det har overhode ikke vært nevnt 1 års bruk i denne sammenhengen. Telefonenhar knapt vært 5 mnder i Norge Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 egentlig deg og alastor *takke pent* endelig noe positivt i dag. Får se hva som skjer. Skal ringe dem neste fredag, da har det gått en uke. Går de ikke med på det, så vidresender jeg mailen fra forbrukertvistutvalget, samt sier at jeg vil ta saken videre hehe...hadde vi hatt norsk mesterskap i reklamasjoner hadde du vunnet lett christian, ingen over, ingen ved siden var jeg så plagsom hos computercity da? Minnes enda hvordan dere sa at ettersom compaq hadde reparert pdaen min, så fitok det dere for ansvar. produktet var kjøpt hos dere seff...vi ville jo ikke ha ansvar for noen av produktene dine neida...var ikke innblandet i den saken selv, så jeg kjenner ikke til den. ser ut som det løser seg her da. ikke min feil at et kjøtthue hos dere mente Nokia var best. jeg ville ha samsung eller sony ericsson, men han mente de var fulle av feil...lol...hvem tok feil? Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Det med 1 år over var et eksempel. Å skulle begynne å tjene penger på en slik situasjon er feil, og er vel bare en drøm for svindlere o.l. :!: Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Det med 1 år over var et eksempel. Å skulle begynne å tjene penger på en slik situasjon er feil, og er vel bare en drøm for svindlere o.l. :!: her var det ikke noe problem å forstå det med pengene, men prinsippet om at en butikk gjør følgende: - mottar telefon - kontakter forrie salgsledd for å finne hva han solgte den for - får gjennom ny telefon hos Nokia - betaler det salgsleddet etter dem tok for telefonen brukt syns det er særdeles rart ut Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Hva du kjøpte telefonen for er irrelevant. Er salgsprisen fra butikken som gjelder. Om jeg kjøper en telefon for 8000kr og gir denne i gave til min mor, denne blir så sendt til service for tredje gang og hun hever kjøpet. Får hun da 0kr? siden det var dette HUN gav? I think NOT Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 vi valgte å godta. Har ikke mulighet til en lang klagesak, om jeg så skulle ønske...dessverre. Straks jeg er ute av vgs. og fått stuieplass, så kan jeg kjøre skikkelig. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Vel, du tapte jo ikke noe da Christian 86. Men hvis du hadde stått på ditt hadde de nok ikke kommet fram, spesielt siden den swap enheten var bare 2 dager gammel. Vel, får lese litt mer Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 har veldig lyst å klage mer. Men vil heller ha pengene mine og bli kvitt dem Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) skrev dette til dem nå Hei,Mangler tilbakemelding fra dere om at det er ordnet. Men kan du svare på hvorfor det relevant for min sak hva jeg betalte han, og hva som har skjedd siden sist? Hvis dere fikk ny telefon fra Nokia, hva skjer da med de ca 2300 kroner dere har trukket fra fakturaen opprinnelig betalt dere? Skal dere da få ny telefon og beholde dette, eller kom det opprinnelig kjøper til gode? Ha en fortsatt god dag Christian jeg er ikke ute etter å tjene på dette, men jeg setter spørsmål ved praksis og hvorfor de eventuelt skal tjene på dette de vil faktisk ikke svare. De henviser til at det blir en sak mellom dem og selger har snakket med en "jurist" nå. han så at de muligens hadde sitt på det rene, men at summen ikke stod i forhold til tiden. 2300 kroner for 4 mnder. Virker som en del Endret 20. april 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Har tenkt littegranne. Aner ikke om det her er riktig, men det høres iallefall logisk ut for meg. Du reklamerer nå mot tidligere salgsledd ikkesant? Går forbi han du kjøpte telefonen av, og reklamerer mot den han kjøpte telefonen av. Tilsvarende dette er gjerne en butikk som kjøper en telefon av en grossist, butikken selger denne videre til et firma som skal ha jobbtelefoner, butikk går konk, firma reklamerer mot grossisten, som var det tidligere salgsleddet. Skal kunden da få igjen det butikken betalte til grossisten? Nei, kunden skal ha igjen det han betalte til butikken han kjøpte telefonen av. Etter min mening så gjør butikken rett i å kun gi deg det beløpet du betalte til kunden. Men hva som skjer med det resterende beløpet aner jeg igrunn ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå