Christian86 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Sitter med en nokia 9500, således en ganske rar telefon. Fant ut i dag at telefonen ikke kan norske bokstaver. Den støtter ikke æ,ø og å. Disse er byttet ut med heksimalstegn osv. Dette er en av veldig få problemer. Telefonen har vært på serivice tre ganger, pluss swappet en gang. Butikken hevder at deres holdning, er at ettersom telefonen ble kjøpt av han som opprinnelig hadde kjøpt hos dem, og jeg kjøpte av han, så er de fritatatt fra alle krav jeg kan fremsette mot dem. stemmer dette>? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvis du har kjøpt telefonen brukt av en annen person, kan ikke du direkte gå til butikken å kreve at de skal fikse den opp, for da må du ha bevis at det er du som har kjøpt den. På fesk Elkjøp er det kviteringen som må stå på ditt navn. Men du kan gå til personen du kjøpte den av og si at dette ikke er slik jeg ville, og at han da kan hjelpe deg ved å gå til butikken han kjøpte den av. Er ikke 100% på om det vil funke, men er eneste vei jeg kan se i forbifarten. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Hvis du har kjøpt telefonen brukt av en annen person, kan ikke du direkte gå til butikken å kreve at de skal fikse den opp, for da må du ha bevis at det er du som har kjøpt den. På fesk Elkjøp er det kviteringen som må stå på ditt navn. Men du kan gå til personen du kjøpte den av og si at dette ikke er slik jeg ville, og at han da kan hjelpe deg ved å gå til butikken han kjøpte den av. Er ikke 100% på om det vil funke, men er eneste vei jeg kan se i forbifarten. jeg har bevis for kjøp. Kvittering er ikke utstedt i navn, men har korrekt imei nummer. Jeg kan jo gå på hele forhandlerkjeden om jeg vil det. Men butikken virker som enkleste løsning. interessant spørsmål; hvorfor følger garanti produktet, men reklamasjonsrett (i følge det ovenfor) personen? Det gir ingen logikk, reklamasjonsretten gjelder for produktet. dermed er det jo uavhengig. Jeg mister ikke retten til reklamasjon ovenfor selger for mangler på et produkt kjøpt fra dem? Endret 12. april 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Dette var intrikat. Forbrukerkjøpsloven sier dette: Butikken som opprinnelig solgte denne varen har ikke noe ansvar i forhold til deg, kun i forhold til forbrukeren som først kjøpte varen. Så her har butkken helt rett. MEN: Du er i ditt kjøp fra en privatperson allikevel dekket av loven, nemlig Lov om kjøp. Denne gir deg anledning til å reklamere ovenfor han du kjøpte telefonen av, på samme måte som du ville gjort ovenfor en butikk. Så får han igjen reklamere til butikken om han ønsker det. Du kan jo prøve å høre med han som opprinnelig kjøpte varen først. Er ikke han villig til å hjelpe deg kan du jo bare gå til en annen butikk eller hevde at det var du som kjøpte varen i utgangspunktet. Er du i tønsbergområdet kan nok vi i Telebutikken hjelpe deg med problemet om du ønsker dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 skulle gjerne kommet på besøk, men slik saken er nå så er det jo sjanse for løsning. Nå har jeg hatt en slik sak tidligere, hvor jeg hadde mehold i at jeg hadde reklamasjonsrett ovenfor butikken. Selv om jeg ikke var første kjøper av telefonen. Det fikk jeg faktisk fra en jurist, og personen som butikken siterte hos Forbrukerrådet. Han hadde visst utarbeidet deler av lovteksten som ble oversendt odelstinget før ikrafttredelse. dog sliter jeg med å finne hjemmel, men finner heller ikke hjemmel som tilsier at butikken går fri Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvis det står i forarbeidende så er hjemmelen forarbeidene, men da må du lese gjennom dett også.. Skal på skolen i morgen og har da til gang til lovdata betalingssider, så jeg kan sjekke litte granne. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Har lest gjennom de komplette forarbeidene til denne loven tidligere (ja, det var forferdelig mye lesing), men kan ikke huske noe om dette. Så igjennom forbrukerportalen.no og så at de mente man kunne reklamere til privatperson innen 2 år og yrkesselger den privatpersonen kjøpte av innen 5 år. Du vil derfor i henhold til dette være godt dekket. Forbrukerrådet har dessverre ingen makt i denne saken og jeg kan ikke si utfallet i liknende saker har vært uten å undersøke det først. Det vil da i første hånd være FTU man sjekker med. Vi kan jo vente til vi får svar angående forarbeidene før vi konkluderer med noe som helst. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 har sendt forespørsel til FTU om saken, så kanskje jeg får svar i dag. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det var det jeg ante at det ikke stod noe om dette, som jeg kunne finne. Det du sier gjelder kun når det har vært en næringsdrivende som mellomledd og han hadde ikke opplyst deg om at det var privatsalg.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Du kan klage til den du har kjøpt mobiltelefonen av, jfr. kjøpslovens 32 og mot tidligere yrkessalgsledd, jfr. kjøpslovens § 84(2) Kjøpsaloven finnes på lovdata.no forbrukerrådet Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Du kan klage til den du har kjøpt mobiltelefonen av, jfr. kjøpslovens 32 og mot tidligere yrkessalgsledd, jfr. kjøpslovens § 84(2) Kjøpsaloven finnes på lovdata.no forbrukerrådet Er det mulig? Her sitter jeg og blar gjennom kjøpsloven og klarer å hioppe over en hel paragraf!!! Skulle vært skutt og limt på briller her jeg sitter. EDIT: Haha Var ikke så galt allikevel. Ser nå at dette ble lagt til loven når den nye forbrukerkjøpsloven kom, for å beskytte forbruker i slike situasjoner. Da har du ingenting å uroe deg for. Du får gå og vise butikken denne: Lov om Kjøp §84 Endret 13. april 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 jeg visste jeg ikke var så dum Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 jeg visste jeg ikke var så dum Nei, du var såvisst ikke dum. Jeg får oppdatere meg på de nye tilleggene i kjøpsloven før jeg uttaler meg neste gang. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 festlig, der ble dagen helt strålende igjen. Visste jeg hadde rett *storkose seg* Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 svar fra forbrukertvistutvalget Hallo. Jeg gjengir først ditt spørsmål: "Kjøpte en telefon fra en privat person. han hadde kjøpt den hos en mobilbutikk i januar i år. Butikken hevder jeg mistet min rett til å kreve noe hos dem da jeg kjøpte den av han. Stemmer dette?" Nei, som generell regel stemmer dette ikke. Jeg skal etter hvert komme til poenget, men gir først litt bakgrunn: Forholdet mellom deg og privatpersonen du kjøpte av, reguleres av kjøpsloven, mens forholdet mellom ham og butikken reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dette er fordi forbrukerkjøpsloven gjelder bare mellom yrkesselger og forbrukerkjøper, mens den vanlige kjøpsloven gjelder der både kjøper og selger har samme status, altså hvis begge er næringsdrivende, eller begge er privatpersoner. Men uansett hvilken lov som gjelder, kan du reklamere til butikken i anledning en feil ved varen, dersom feilen er av slik art at han du kjøpte varen av, også hadde rett til å reklamere til butikken av samme grunn. I kjøpsloven er det § 84 og § 85 som er aktuelle. På den annen side: Hvis din selger ikke hadde reklamasjonsrett, har heller ikke du det. F.eks. kan det være at varen nok hadde en feil, men mellomleddet var klar over dette - kanskje fikk han varen billig av den grunn. Om han da selger videre uten å si fra om feilen, har den nye kjøper selvsagt rett til å reklamere mot ham, men ikke mot bakenforliggende ledd. Det samme gjelder hvis feilen er noe mellomleddet har påført varen. Lykke til med reklamasjonen. jeg antar da at telefon som ikke holder mål, spesielt ettersom den ikke kan nordiske spesialtegn er å anse som noe han også ville ha reklamert over Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Irrelevant om han du kjøpte av ville ønsket å reklamere eller ikke. Det står på om han KUNNE reklamere, om han ønsket det. Klart at man kan reklamere på et slikt produkt. Tydelig at det her foreligger flere vesentlige mangler. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 takker =) men to avdelinger hos forbrukerrådet, pluss tvistutvalget mener jeg har rett. God nok grunn til å stå på mitt? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 + en viss Crazysteps. Selvfølgelig skal du stå på ditt. Be dem pent om å slå opp på lovdata.no, gå inn på lov om kjøp og referer så til §84. Det kan de ikke si så mye på. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 egentlig deg og alastor *takke pent* endelig noe positivt i dag. Får se hva som skjer. Skal ringe dem neste fredag, da har det gått en uke. Går de ikke med på det, så vidresender jeg mailen fra forbrukertvistutvalget, samt sier at jeg vil ta saken videre Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Ville gjort det med det samme jeg. Butikken må jo få rimelig tid til å svare også. Ikke noe vits i å hale ut tiden mer enn nødvendig. Er sikker på at forhandler kommer til åtrenere saken så godt han kan fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå