Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppdeling av internett hjemme i stua, hvordan?

Anbefalte innlegg

Dette er sikker spørsmål nr 1000 angående dette temaet, men jeg må ha litt hjelp til hva jeg burde gå for.

Sjekket prisguiden her på hw over rutere med WLAN og må få dere til å hjelpe meg med å forklare hva og hvordan jeg skal gå fram med tanke på valget jeg står over.

Link til prisguide.

Har sett på de to 3com ruterne men er litt usikker på hva som er hva.

For øyeblikket sitter jeg med et kabelmodem internett, men skal flytte snart og da kan det jo hende jeg får ADSL istedet. Så derfor må det være en ruter som funker på begge.

Det neste er at jeg har for øyeblikket har en bærbar med WLAN og en stasjonær uten, men i framtiden når jeg kjøper hus blir det nok flere maskiner i huset, så derfor må det være flere utganger enn en på den.

Og det siste jeg lurer på, når man har WLAN i huset, er det noen begrensning på WLAN-senderen for hvor mange trådløse maskiner som kan koble seg til den? Tenker da på hvis jeg får kompiser på besøk som har bærbare maskiner med WLAN.

Takker for all hjelp jeg kan få innen dette da jeg er totalt n00b på dette området. :blush:

Ps. Prøv å gi en utfyllende forklaring for hvorfor jeg burde velge akkurat den ruteren du mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på de to 3Com-routerene, er at den ene er 802.11g 54Mbps (3CRWE554G72) og den andre er en gammel 802.11b 11Mbps. Ingen fornuftige kjøper i dag 11Mbps-utstyr, uten å ha en veldig god grunn. De fleste routere har utgang for fire maskiner på kabel. Om du trenger flere, er det bare å henge på en ekstra switch. Antall trådløse maskiner som kan kobles til en router, er som regel rundt 20-30. Men husk at alle maskinene deler den trådløse båndbredden, så hastigheten blir ikke akkurat stor hvis alle disse brukerene er aktive.

Når det gjelder valg av router, så er jeg en fornøyd bruker av en eldre versjon av dagens 3Com 802.11g-router. Min erfaring med denne, er at den er stabil og lett å konfigurere. Ulempen er at den ikke har utskiftbare antenner, eller tilgang til 3.parts firmware for mer avansert konfigurasjon om dette er ønsket.

En god alternativ router er en Linksys WRT54G, som har utskiftbare antenner og tilgang til alternativ firmware. Ulempen er at den ikke er like lett å konfigurere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...