Gronz Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Og hvilket filsystem bruker linux? Hadde vert best med ntfs slik at hoved pc-en takler å lese disken. Linux kan bruke mange filsystem, men de vanligste er ext3 og reiserfs. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Slackware, kunne dessverre ikke bruke BSD pga programmer som klønte det til så da ble det slack som ligner på bsd =) Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 'Lille venn', nå glemmer du at jeg kjenner deg, og har kjent deg, ganske lenge. Fra du satt på irc og maste på meg om Slackware-hjelp.Jeg kan dog fra frem litt annet: "Jeg liker ikke communitiet", "GNU er rotete", "GPL er dårlig", "Jeg liker FreeBSD fordi det er så mye bedre enn GNU/Linux", yet, no proof. Vi har alle skjønt at du koser deg i BSD-verden uten hardwarestøtte, ha det morsomt, vi andre bruker et OS som moderniserer seg litt fortere. Du trenger ikke befeste hver eneste GNU/Linux-tråd du svarer i med BSD-propaganda, det er plagsomt og unødvendig. EDIT: Så dropp den nedlatende tonen, det gagner ingen. Hva i all verden? Kan du dokumentere at jeg har sittet på IRC og whinet med Slackware-spørsmål? "Vi har alle skjønt at du koser deg i BSD-verden uten hardwarestøtte, ha det morsomt, vi andre bruker et OS som moderniserer seg litt fortere." Slike inkompetente utsagn gjør meg sint, grrr. FreeBSD har god hardware-støtte, men fordi den utviklingsmodell er annerledes enn GNU/Linux sin, samt at man får mindre oppmerksomhet fra hardware-produsenter, resulterer i ett fåtall mindre drivere. FreeBSD støtter all min hardware, og all framtidlig hardware jeg vurderer å kjøpe. Mens GNU/Linux kan fokusere mer på å skaffe drivere for WLAN-kort og sådan, fokuserer FreeBSD på støtte til servergrads-hardware. Når det kommer til min delvis irriterende holdning mot GPL-lisensen; Jeg liker ikke måten GPL promoterer frihet på. "Hei, du bruker ett GPL-bibliotek, så da må hele projektet ditt bli gitt ut under GPL!" Hva er frihet, når man må godkjenne slike betingelser? Minner meg stadig mer og mer om diktatur, selv om GPL i all dens helhet representerer anarkisme. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Hvilket Linux? Bruker Slackware på desktop og to servarar, og Debian på ein server. Kvifor? Tja, likar best dei enkle distroane der ein må gjere litt sjølv men samtidig får eit utruleg bra system. Endret 12. april 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Sant. Har egentlig ingen stygge ord om Slacware, bortsett fra at 10.1 bøgger med S-ATA-kontrolleren min. Vel, det er kernelens sin feil. En oppgradering til 2.6 fikser nok problemene dine. Er fullstendig klar over det, og av nevnte grunn la jeg inn nettopp 2.6; uten at det hjalp en skit. Det jeg gjorde var å boote med Slackware 10.0-CDene og stappe inn 10.1 for å kjøre setup, og deretter kaste inn 10.0 igjen når setup skulle installere kjerne. Da funket det som smør. Etter å ha prøvd Ubuntu, var det derimot fort ut med Slack på hjemme-PCen. Kjører Slackware 10.1 på jobben though Edit: Skrivel3if Endret 12. april 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg bruker slackware. Til serviset: Jeg ser ikke hva som er så veldig galt med Gnu/linux communitiet. I gnu/linux miljøet er de flest åpen for alle slags operativsystem, mens i BSD miljøet så rakkes det ned på alle andre alternativer. Jeg har vært innom mange Bsd forums og der mener folk alt fra at "windows sucks" til "linux sucks", BSD samfunnet oppfører seg som en gjeng med drittunger. Dere tror at det dere bruker er best, og at alt annet suger, noe som ikke stemmer. Ja, jeg bruker slackware, men det betyr ikke det at jeg ikke liker *BSD, Windows ol. Jeg har ikke prøvd bsd før, men jeg har tenkt til å gjøre det i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 hei. jeg har brukt Slackware ganske lenge fordi den er veldig bra og stabil. lett å sette opp nettverk og alt. tenkte jeg skulle prøve Ubuntu nå snart, kanskje i helga når jeg rensker sikkelig opp her. så vi får se om jeg bruker Slackware 10.1 eller Ubuntu i fremtiden. eneste jeg ikke liker med Slackware er at de skal fjerne GNOME fra fremtidige versjoner det er kjipt, også har ikke Slackware Grub heller. jeg synes at Grub er bedre enn Lilo fordi at den er lett å konfiguere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 hei. jeg har brukt Slackware ganske lenge fordi den er veldig bra og stabil. lett å sette opp nettverk og alt. tenkte jeg skulle prøve Ubuntu nå snart, kanskje i helga når jeg rensker sikkelig opp her. så vi får se om jeg bruker Slackware 10.1 eller Ubuntu i fremtiden. eneste jeg ikke liker med Slackware er at de skal fjerne GNOME fra fremtidige versjoner det er kjipt, også har ikke Slackware Grub heller. jeg synes at Grub er bedre enn Lilo fordi at den er lett å konfiguere. Du må følge med litt oftere når det gjelder Slackware. GNOME er fjernet og GRUB har landet i extra. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 også har ikke Slackware Grub heller. jeg synes at Grub er bedre enn Lilo fordi at den er lett å konfiguere. Installasjon av grub på Slackware er ikke noe problem. Det finnes ferdige pakker for dette. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 hei. jeg har brukt Slackware ganske lenge fordi den er veldig bra og stabil. lett å sette opp nettverk og alt. tenkte jeg skulle prøve Ubuntu nå snart, kanskje i helga når jeg rensker sikkelig opp her. så vi får se om jeg bruker Slackware 10.1 eller Ubuntu i fremtiden. eneste jeg ikke liker med Slackware er at de skal fjerne GNOME fra fremtidige versjoner det er kjipt, også har ikke Slackware Grub heller. jeg synes at Grub er bedre enn Lilo fordi at den er lett å konfiguere. Null problem med GNOME, då Dropline GNOME eksisterar, og er betre enn GNOMEn som var med i Slackware før. www.dropline.net/gnome Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Null problem med GNOME, då Dropline GNOME eksisterar, og er betre enn GNOMEn som var med i Slackware før. www.dropline.net/gnome Dropline ødelegger systemet til Slackware. Erstatter eksisterende pakker og legger til uønskede programmer. Det finne andre alternativer som er "godkjent" av Slackware. http://gsb.sf.net http://gware.sf.net Endret 12. april 2005 av olear Lenke til kommentar
slez Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Når jeg bruker linux, er det ubuntu, fordi jeg synes det er ganske lett og bruke. Lenke til kommentar
drall Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Når det kommer til min delvis irriterende holdning mot GPL-lisensen;Jeg liker ikke måten GPL promoterer frihet på. "Hei, du bruker ett GPL-bibliotek, så da må hele projektet ditt bli gitt ut under GPL!" Hva er frihet, når man må godkjenne slike betingelser? Minner meg stadig mer og mer om diktatur, selv om GPL i all dens helhet representerer anarkisme. Om du har tenkt å bruke mitt bibliotek til å tjene penger på lukket programvare uten å gi en slant til meg, kan du få lage ditt eget bibliotek (evt. kjører jeg dobbel-lisens og du kan kjøpe en proprietær lisens i stil med ditt foremål). Du forventer å få andres arbeid gratis uten å gi noe igjen. Jeg har ingen interesse av å gi ut mitt arbeid under en lisens som tillater dette. (Selv om du ikke nødvendigvis har tenkt å tjene penger på produktet, gir du ikke tilsvarende tilbake om du lukker kildekoden el). btw. definisjon på diktatur: "A system of government in which a country is ruled by a single person with absolute power." Nå er det, så vidt jeg vet, ikke slik at en enkelt person utvikler all GPL-prgramvare, og heller ikke slik at noen tvinger deg til å benytte deres kildekode/bibliotek, så hvor diktaturet passer inn ser jeg ikke helt. Endret 12. april 2005 av drall Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 ok. prøvde å installere Grub på Slackware en gang, men det villa seg liksom ikke. da må det prøves ut hvis jeg får til å installere den, rekompilere kjernen og få opp det trådløse nettverket blir det jo helt fantastisk, men først blir det Ubuntu. Lenke til kommentar
Flatin Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Ubuntu Hoary Hedgehog. Utelukkende pga det morsomme navnet... Seriøst: Prøvde Ubuntu etter å ha sett mye skryt her på forumet. Hoary beta var den eneste distroen jeg fikk til å snakke med det trådløse nettverket på laptop'n. (Netshop 1557) Har brukt Mandrake mye før, litt SuSE og Red Hat. Likte best KDE inntil Ubuntu dukka opp. Heretter er det Gnome! Jeg synes Gnome har "tatt igjen" KDE på mange områder. Det er først nå med Ubuntu jeg kan si at jeg er primært Linuxbruker. Har alltid falt tilbake på Windows etter ei stund i Linux. Ubuntu er ikke feilfri. Sliter med endel med manglende lyd. Har derfor Mandrake 10.1 på enn annen partisjon, som jeg bruker til litt lydeditering etc. Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 må jeg minne om at det er en liten feil i emnefeltet? hvilket linux? hmmm. denne emnetittlen hadde fungert bra: Hvilken Linux distro bruker du og hvorfor? Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Når det kommer til min delvis irriterende holdning mot GPL-lisensen;Jeg liker ikke måten GPL promoterer frihet på. "Hei, du bruker ett GPL-bibliotek, så da må hele projektet ditt bli gitt ut under GPL!" Hva er frihet, når man må godkjenne slike betingelser? Minner meg stadig mer og mer om diktatur, selv om GPL i all dens helhet representerer anarkisme. Om du har tenkt å bruke mitt bibliotek til å tjene penger på lukket programvare uten å gi en slant til meg, kan du få lage ditt eget bibliotek (evt. kjører jeg dobbel-lisens og du kan kjøpe en proprietær lisens i stil med ditt foremål). Du forventer å få andres arbeid gratis uten å gi noe igjen. Jeg har ingen interesse av å gi ut mitt arbeid under en lisens som tillater dette. (Selv om du ikke nødvendigvis har tenkt å tjene penger på produktet, gir du ikke tilsvarende tilbake om du lukker kildekoden el). btw. definisjon på diktatur: "A system of government in which a country is ruled by a single person with absolute power." Nå er det, så vidt jeg vet, ikke slik at en enkelt person utvikler all GPL-prgramvare, og heller ikke slik at noen tvinger deg til å benytte deres kildekode, så hvor diktaturet passer inn ser jeg ikke helt. Hvem i all verden sa at jeg ville gitt ut programvaren under en priopritær lisens? Jeg ville da såklabert brukt BSD-lisensen. Kanskje diktatur er et uegnet ord, men du må da forstå hva jeg prøver å si her. Hva er da frihet, når man ikke har friheten til å velge mellom lisenser? Man blir påtvunget GPL ved å bruke et GPL-lisensiert bibliotek eller program i projektet ditt. Denne såkalte 'diktaturen' dreier seg også til et visst punkt om definisjonen din. "A license in which a project is ruled by a single license with absolute power" Jeg prøvde også å hinte til de revolusjonære sidene av diktatur, da mange har blitt diktatorer via revolusjon eller krig. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Null problem med GNOME, då Dropline GNOME eksisterar, og er betre enn GNOMEn som var med i Slackware før. www.dropline.net/gnome Dropline ødelegger systemet til Slackware. Erstatter eksisterende pakker og legger til uønskede programmer. Det finne andre alternativer som er "godkjent" av Slackware. http://gsb.sf.net http://gware.sf.net Kan ikkje skjøne problemet med å bruke Dropline om ein vil ha GNOME på Slackware. Av dei som har lagt inn Dropline GNOME 2.10 har eg ikkje sett ein misfornøgd brukar (virkar meir som alle som ikkje brukar Dropline er misfornøgd med det), men berre skryt, samt litt bugreports såklart. Men Dropline har jo eit ypperleg oppdateringssystem så det er ikkje noko problem for utviklarane å fikse ein pakke og spre til alle brukarar. Dropline er perfekt om ein vil ha GNOME (nyaste versjon) + dei mest populære GTK-programma på Slackware. Legg til uønskte program? Kva er det for noko tull? Ein kan finfint velge kva for pakkar ein vil ha med i Dropline-installasjonen (makan til lett installasjon forresten). Dei fleste distribusjonar legg ved mykje fleire uønskte program om ein ikkje vel kva ein vil ha. Ein bør ikkje legge inn X, XAP og GNOME-pakkegruppene når ein legg inn Slackware om ein vil bruke Dropline. Det er stort sett dei pakkane Dropline legg inn. Forresten har Dropline eit bra community, og utviklarane hjelper ein med alt. Endret 12. april 2005 av objorkum Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Etter å ha vært innom de aller mest kjente distroene (mdk, fedora, suse, slack, gentoo) har jeg til slutt endt opp med Ubuntu på desktopene, og Debian Sarge på servere. Ubuntu finner det meste jeg har av hardware, og apt inneholder det meste av programvare jeg trenger. Stort sett GNOME-fiksert, og vips så har man alle mine favorittdeler. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Legg til uønskte program? Kva er det for noko tull? PAM Du kan jo sjå litt her: http://dlgwiki.dot42.org/index.php/Frequen...ked%20Questions PAM har i alle fall aldri laga noko problem for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå