Gå til innhold

Dell + Grundig = Svart hvitt.. hmmrf


GM

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har et meget rart problem med min Dell Latitude D505 med XP pro. Har brukt denne til å vise film via Viseo-S kabel til TV før. Etter at jeg byttet TV vises det nå kun svart hvitt. Har hatt dette problemet en stund og finner ikke feilkilden.

 

Følgende er ikke problemet:

 

- Den nye TV'en en Grundig, og blitt brukt til å vise databilder tidligere i farger. Burde ikke være noe problemer med denne mao.

- Kabelen er det ingen problemer med da den er testet på andre pc'er/tv-(Laptopen til kjæresten min viser fargebilder på den nye tv'en med samme kabel)

- H\ar forsøkt å kjøre både Pal-B og Pal G, samt NTSC selv om det egentlig ikke skulle fungere.

- Har oppdatert driver til mitt Intel® 82852/82855 GM/GME Graphics Controller . Blitt anbefalt å bruke drivere fra omegadrivers.net, men har ikke funnet noen drivere der som støtter kortet mitt. Vet dere?)

- Oppløsning står på 800x600

- Tv'en er stilt inn på riktig AV kanal

- Bruker en 15 pinns kabel( er blitt tipset om å bruke en 4/7 pinns, men har ikk ehelt troen på det, da både pc, tv, og kabel har vist farger før og gjør det fremdeles hver for seg)

 

 

Ganske desperat her da jeg akkurat har fått tak i sommerns episoder av 24 og er mer enn normalt keen på å se hvordan Jack Bauer kommer seg unna(og har ingen planer om å se dette på pc skjermen)

 

Allhjelp taes i mot med stor takk.

 

GM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en rask sjekk på grundig.com ser det ut til at det er denne varianten: (ikke nyeste modell altså, men skal vel ikke ha noe å si ettersom den ha vist farge databilder tidligere på alle andre maskiner enn min)

 

Sedance 70

ST 70-2410/7 DOLBY

 

 

28‘‘ (70-cm) Black Line FX-colour picture tube (visible picture: 66 cm).

Flicker free 100 hertz technology.

Videotext 512 page memory.

System remote control TP 160 C.

Dimensions approx.: 80.1 x 57.3 x 47.7 cm.

Colour: procon silver or tessa black.

 

 

Har forsøkt å kjøre signalene gjennom alle Pal variantene og NTSC, uten hell...

 

Er det eventuelt mulig å gjøre endringer på tv'en? Endre dens instillinger for pal/ntsc?

 

La forresten nå merke til at det er en 100Hz skjerm. Signalene er sendt som 60 Hz som er default. Kan dette ha noe å si?

 

GM

Endret av GM
Lenke til kommentar

Dette måtte iallefall jeg gjøre på min grundig for å få farger på pc-bildet, riktignok via en compositt-kabel da...

Er på jobb akkurat nå, men skal sjekke det nå jeg kommer hjem. Hva er en komposittkabel? (en 7 pluggers sak? ) Hva koster evnt dette? og hvor får jeg tak i det? Høres det sannsynlig ut at jeg må trenge dette? Tv'en har vist fager før, og det samme har pc'en, bare ikk emot hverandre....

Lenke til kommentar

Jeg hadde lenge et lignende problem. Dette løste seg til slutt når jeg, etter å ha prøvd alt annet, tilfeldighvis endret innstillingene på PCen fra SVHS kabel til kompositt kabel.

 

Dette var en blank løgn ovenfor PCen min siden jeg hadde en 4 pinns SVHS, men farger ble det!

 

Er vel litt tvilsomt at dette funker i ditt tilfelle, men det er kjapt å prøve (og å evt. bytte tilbake).

Lenke til kommentar
Dette løste seg til slutt når jeg, etter å ha prøvd alt annet, tilfeldighvis endret innstillingene på PCen fra SVHS kabel til kompositt kabel.

Hey

 

Hvordan gjorde du det? Hvor ligger disse instillingene. Kan ikke huske å ha sett de før

Lenke til kommentar

QUOTE (Locutus_NOR @ 12/04/2005 : 15:56)

Dette løste seg til slutt når jeg, etter å ha prøvd alt annet, tilfeldighvis endret innstillingene på PCen fra SVHS kabel til kompositt kabel.

 

Hey

 

Hvordan gjorde du det? Hvor ligger disse instillingene. Kan ikke huske å ha sett de før

 

 

Jeg har et Nvidia skjermkort, der ligger det valget på samme plass i menyene som der du endrer mellom PAL og NTSC (nView device settings for TVen).

Lenke til kommentar

Jeg tipper at tven din ikke støtter s-vhs (mini-din-plugg)

 

Jeg forstår det som at du kopler inn i tven via scart (15-pin?), hvis tven ikke har egen s-vhs inngang har den trolig heller ikke støtte for s-vhs i scart-inngangen. (s-vhs splitter opp fargene i hver sin leder, og hvis ikke tven støtter dette blir det svart/hvitt)

 

Hvis jeg ikke husker feil skal scart-kontakter som støtter s-vhs være orange, sjekk om du har dette. :hrm:

 

Du må da bruke composit, kanskje det som ble brukt når det funket med en annen pc? Ikke alle pcer har composit utgang dessverre (noen ganger følger det med en overgang fra s-vhs-pluggen)

 

Composit er en gul rund plugg (phono), samme typen som den røde og hvite som er til lydsignalet.

Lenke til kommentar

 

Sett TVen i Auto eller tving den til å være NTSC (NB det er to standarer for NTSC)

Dette gjøres på TVen.

TAKKER OG BUKKER!!! ENDELIG!!!

 

Stor steming i stuen i går da 24 hoppet inn på Tv'en i farger, og jeg skjønte at jeg slapp å kjøpe ny tv. Etter at jeg satt AV-kanalen til å ta imot automatiske signaler(eller.no) Rotet litt rundt i tv-menyen, og plutselig var signalene på plass.

 

Stor takk.

 

GM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...