Gå til innhold

Vann i tastaturet

Anbefalte innlegg

Hei. Greide kunststykket å søle vann i tastaturet like før jeg la meg i går. La den bærbare pc'en til tørk over natta, opp ned, og da jeg våkna i dag starte den opp uten at tastaturet fungerte. Nå starter den ikke opp i det hele tatt, men jeg hører at den går. Hva er sjansene for at hele maskina er gått ad dundas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du har fått en liten kortslutning ja... Du burde prøve å tørke den ved en varmeovn over en litt lenger periode (2-3 dager), i og med at det er små komponenter du har sølt på og de ligger inni dekselet, så tar det nok litt lengre tid før de blir tørre. Hvis ikke dette går, så må du nok levere den inn til reparasjon!

Lenke til kommentar

Elektronikk tåler fint vann uten problem. Det blir et problem først når du prøver å starte opp før alt vannet er fordampet. Dersom vannet i tillegg inneholder kalk eller andre forurensinger så kan dette ligge igjen som en hinne som kortslutter komponenter.

ALDRI bruk varm hårføner eller liknende til å tørke vann på elektronikk!

Dersom du er litt fingernem, så kan du få liv i pc igjen etter å ha sølt det mest utrolige i den: (gjøres for egen risiko)

1. Bruk antistat-armbånd eller liknende for å beskytte elektronikken for støt.

2. Skru fra hverandre PC'n ned til hver minste detalj og skrue.

a) Ta deg god tid.

b) Husk hvilke skruer som satt hvor.

c) Ikke bruk makt for å åpne noe. Dersom du må bruke makt, så gjør du det antakelig på feil måte.

d) Gjør denne jobben på et rent og ryddig skrivebord (Ikke på stueteppet!!!)

3. Bruk en pensel med myk bust og destillert vann (gjerne også en boks med elektronikk-rens hvis du har). Ikke bruk såpe!

a) Vask alle komponenter

b) Sørg for å få vasket innunder Ic-kretser, mellom plastfolie for tastatur osv.

c). Ikke vask harddisk og cd-rom

4. Blås overskytende vann av med høyttrykk. Hårføner kan brukes til å blåse av, men kun med KALD luft! La resterende vann lufttørke et par dager.

5. Skru sammen og kryss fingrene.

Har fulgt denne prosedyren flere ganger på utstyr som det er sølt vann, øl, brus og andre ulumskheter i. Det virker hver gang.

NB! Dersom du er det minste usikker, så bør du levere den inn til reparasjon!

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Fuktskade er vanskelige saker. Du kan søle, tørke og maskinen starter opp, men etter en stund/dager/uker begynner det å irre, så da vi lden slutte å virke til slutt.

Elektronikk og fukt har så langt aldri fungert veldig bra sammen.

Du kan jo håpe de reddet dataene dine, og at de kjører pcn på garanti.

Good luck,

//Advancer

Lenke til kommentar

Her kommer mitt vanlige spørsmål som jeg stiller når folk har sendt deres maskiner til reperasjoner, og uttrykkelig eller indirekte sier at det er viktige filer på den;

Tok du backup før du ga den fra deg? Hvis ikke burde du stikke og hente den før de begynner å fikle på den... Mange som har det som standardprosedyre å fjerne alt på disken.

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Du skulle bare tatt ut batteriet og lagt til tørk ei stund.

Har fiksa både tastatur og mobiltelefon etter sølesaker.

Tastatur:

Det var en rolig lørdagskveld og jeg satt med pcen og drakk cola, plutselig velta glasset og i underkant av 1/2l cola gikk ned i tastaturet.

Jeg sprang ned og heiv tastaturet i dusjen, etterpå skrudde jeg det opp og tørka det grundig med tørkepapir.

Mobiltelefon:

Langfredag for 2 år siden sklei jeg på sjøen med min splitter nye sl45i. Hoppa i båten og kjørte til nærmeste ferskvannslange hvor jeg spylte telefonen. Deretter stakk jeg hjem og plukka den i smådeler og heiv i lunka vann. Lot den tørke i 1 uke og da ble det liv i den. Prøvde den hver dag, men den starta ikke opp før etter 1 uke.

Når jeg søler vann, blir jeg ikke litt redd en gang. Er bare å tørke godt, så funker det.

Og som ponke sa, spring til service folka og ta backup. Har ikke sett mange pcer som har kommet fra service uten reinstallert windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...