Gå til innhold

Hvilken vei skal cd'en ligge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror svært mange her har misforstått, så la meg få ta på meg jobben med å klarne opp litt i sakene.

Det er snakk om når CD-ene ligger UTENFOR coveret, altså på bordet o.l

Den mest forsvarlige måten er å la de ligge med den siden som glinser ned, da du eksponerer den mindre for hakk da, samt at etikett-siden, som andre har nevnt, er den mest sårbare, og ikke bør slipes mot bordet.

Har dere noensinne laget en label på en CD, og så tatt den av? Funker dårlig da, gitt.

Lenke til kommentar

Samtlige av mine løse CD-er på skrivebordet, har det blanke opp. Tipper det er rundt 20-30 CD-er. Jeg har av erfaring av at det blir riper på det blanke hvis det blanke er ned, fordi hvis noe kommer borti, og den gnisses nedi bordet (f. eks), så blir det riper. Det skjer aldri med den siden hvor det er label.

Jeg mener helt og holdent at det blanke skal opp, og labelen skal ligge mot underlaget.

Lenke til kommentar

For min del kommer det an på underlaget.

Blanke siden ned på mykt ikke-ripende underlag.

Blanke siden opp på hardt underlag, og der det kan finnes harde partikler som kan ripe.

Det er fordi jeg vil beskytte den blanke siden, den siden dataene leses, mot riper, støv og dritt. Selv om informasjonen er nærmest andre siden (ref: illustrasjon tidligere i tråden), så vil riper (og støv og dritt) på den blanke siden forstyrre laseren og gi feil avlesning.

Lenke til kommentar
For min del kommer det an på underlaget.

Blanke siden ned på mykt ikke-ripende underlag.

Blanke siden opp på hardt underlag, og der det kan finnes harde partikler som kan ripe.

Det er fordi jeg vil beskytte den blanke siden, den siden dataene leses, mot riper, støv og dritt. Selv om informasjonen er nærmest andre siden (ref: illustrasjon tidligere i tråden), så vil riper (og støv og dritt) på den blanke siden forstyrre laseren og gi feil avlesning.

du vil altså heller beskytte den siden som dataen leses fra enn selve dataen, hva tror du tåler mest skader, data eller lese-siden, det er så klart lese-siden(den blanke) som tåler mest, lag en liten ripe under en cd og en tilsvarende ripe over oppå, og se hvilken cd som er best å lese fra, husk å ha data der du lager ripe, både når du skal lage ripe over og under

Lenke til kommentar

når jeg legger cder på bord elns, så blir de der vanligvis i mindre enn 30 sekunder. jeg skal bare fri opp hendene. da legger jeg alltid cden med bildesiden ned. hvorfor? bildesiden tåler mer. jeg har enda til gode å se en eneste cd med ripe i bildesiden. dermed tar bildesiden all skade som måtte påføres cden ved å ligge på bordet, som effektivt er null, siden den siden tåler så mye, og innen få sekunder er cden enten i cover, eller spiller.

hvis cden skal ligge noen steder lenge, så går den i cover. alt annet er dumt.

Lenke til kommentar

Må man egentlig bare tenke litt logisk. Greit nok at det er label-siden som dataene ligger på og at den siden ABSOLUTT ikke bør bli ripet!

Men om jeg sitter på jobb og holder på med masse plater og osv, så legger jeg alltid plata med den blanke siden OPP, siden det er mindre sjanse for at den blir ødelagt når den bare ligger der i mindre tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...