Dahl Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Man skal selvfølgelig legge den med den blanke siden ned i CD-spillere og slikt, men på skrivebordet burde man vel legge den med etiketten ned, med mindre du lar den ligge helt stille. Lenke til kommentar
Tho®¿ Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 kort og godt: CD skal ikke ligge løst!, bruk cover til døm!!! Lenke til kommentar
willbend Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Fant et bilde på HowStuffWorks, det burde klarne opp litt. Det bildet der oppklarer jo hele saken. Man ser jo tydelig at det er mest sårbart på etiketten. Derfor skal man legge cd'en med det blanke ned, fordi det er der det er best "beskyttelse". Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Vis pc'en din står opp ned, skal du putte cd'en inn med det blanke opp. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg tror svært mange her har misforstått, så la meg få ta på meg jobben med å klarne opp litt i sakene. Det er snakk om når CD-ene ligger UTENFOR coveret, altså på bordet o.l Den mest forsvarlige måten er å la de ligge med den siden som glinser ned, da du eksponerer den mindre for hakk da, samt at etikett-siden, som andre har nevnt, er den mest sårbare, og ikke bør slipes mot bordet. Har dere noensinne laget en label på en CD, og så tatt den av? Funker dårlig da, gitt. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Samtlige av mine løse CD-er på skrivebordet, har det blanke opp. Tipper det er rundt 20-30 CD-er. Jeg har av erfaring av at det blir riper på det blanke hvis det blanke er ned, fordi hvis noe kommer borti, og den gnisses nedi bordet (f. eks), så blir det riper. Det skjer aldri med den siden hvor det er label. Jeg mener helt og holdent at det blanke skal opp, og labelen skal ligge mot underlaget. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 For min del kommer det an på underlaget. Blanke siden ned på mykt ikke-ripende underlag. Blanke siden opp på hardt underlag, og der det kan finnes harde partikler som kan ripe. Det er fordi jeg vil beskytte den blanke siden, den siden dataene leses, mot riper, støv og dritt. Selv om informasjonen er nærmest andre siden (ref: illustrasjon tidligere i tråden), så vil riper (og støv og dritt) på den blanke siden forstyrre laseren og gi feil avlesning. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 For min del kommer det an på underlaget.Blanke siden ned på mykt ikke-ripende underlag. Blanke siden opp på hardt underlag, og der det kan finnes harde partikler som kan ripe. Det er fordi jeg vil beskytte den blanke siden, den siden dataene leses, mot riper, støv og dritt. Selv om informasjonen er nærmest andre siden (ref: illustrasjon tidligere i tråden), så vil riper (og støv og dritt) på den blanke siden forstyrre laseren og gi feil avlesning. du vil altså heller beskytte den siden som dataen leses fra enn selve dataen, hva tror du tåler mest skader, data eller lese-siden, det er så klart lese-siden(den blanke) som tåler mest, lag en liten ripe under en cd og en tilsvarende ripe over oppå, og se hvilken cd som er best å lese fra, husk å ha data der du lager ripe, både når du skal lage ripe over og under Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 når jeg legger cder på bord elns, så blir de der vanligvis i mindre enn 30 sekunder. jeg skal bare fri opp hendene. da legger jeg alltid cden med bildesiden ned. hvorfor? bildesiden tåler mer. jeg har enda til gode å se en eneste cd med ripe i bildesiden. dermed tar bildesiden all skade som måtte påføres cden ved å ligge på bordet, som effektivt er null, siden den siden tåler så mye, og innen få sekunder er cden enten i cover, eller spiller. hvis cden skal ligge noen steder lenge, så går den i cover. alt annet er dumt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Må man egentlig bare tenke litt logisk. Greit nok at det er label-siden som dataene ligger på og at den siden ABSOLUTT ikke bør bli ripet! Men om jeg sitter på jobb og holder på med masse plater og osv, så legger jeg alltid plata med den blanke siden OPP, siden det er mindre sjanse for at den blir ødelagt når den bare ligger der i mindre tidsrom. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Den blanke siden tåler mindre enn labelen, ergo bør den blanke siden beskyttes mest, mens label-siden ikke er fullt så utsatt (selv om den er mer kritisk om du skulle greie å ripe den). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 denne diskusjonen kan gå evig... jeg har funnet løsningen, ikke legg cd`n løst, ha den i cover, med den riktige siden ned... evt sette dem på høykant, der er det 1mm eller no som det ikke er noe på... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hehe. Fin løsning må jeg si! Kan ikke blir enklere enn det der! F.eks ha et cd-stativ for plater du bare legger rundt omkring. Tror kanskje jeg skal kjøpe meg et sånt et. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Fant et bilde på HowStuffWorks, det burde klarne opp litt. Det var dette jeg skulle fram til.. Lenke til kommentar
AvaloN - TLW Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 serriøst...Folk som legger cden med blanke delen mot den tynne delen av det den ska inni er dume! Lenke til kommentar
pr0xy H4xx0r Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 seff med den blanke opp Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Blanke side opp!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå