Gå til innhold

Brukerkontoer i Windows XP


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjører Windows XP Home med 1 administratorkonto og 3 brukerkontoer. Det jeg ønsker er å installere program sånn at enkelte brukere får aksess til det, og andre ikke.

 

Tanken bak dette er at eldstemann får spille enkelte spill som yngstemann ennå er for ung til.

 

En annen ting er at sletter jeg et ikon på desktoppen til den ene, så blir dette fjernet på alle desktoppene.

 

-Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører NTFS på diskene dine, så trenger du bare å ta høyre musetast på mappen(e) du vil sette restriksjoner på, velge security, og fjerne everyone, og legge til de brukerne som skal ha tilgang. Husk å la SYSTEM ha tilgang til mappen(e), eller så kan det lett gå galt. Dette kan også gjøres på diskene, så kan du ha en disk med alt ditt eget.....stæsj på, som hverken mor eller datter skal se...

 

Ang. dette med ikon, så gå til:

C:Documents and Settings (forutsatt at du har lagt inn OS'et på c:

Der vil du finne en mappe til hver av brukerne, og en som heter all users, eller default user eller noe i den duren, alt som ligger inne hos disse brukerne vil sees av alle som har brukerkontoer på maskinen.

Hvis du vil slette en snarvei fra skrivebordet til "leif", går du inn på:

C:Documents and SettingsLeifDesktop (skrivebord på norsk)

og fjerner snarveien du vil fjerne derfra, da vil dne ikke fjernes fra de andre kontoene. Er ikke snarveien der, kan du se om du finner den på default user / all users kontoene, fjerne den derfra, legge den inn hos de som skal se den og ikke hos de som ikke skal se den. Tror det blir noe i den duren.

 

lykke til!

 

(PS: har du ikke NTFS på diskene, så sjekk i help, tror det står en forklaring der på hvordan å konvertere fra fat til ntfs)

 

(PS2: Mulig at ikke dr'tt av dette støttes i XP Home, det har jeg aldri sjekka.....)

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: exis på 2002-07-05 12:44 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: exis på 2002-07-05 12:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...