Gå til innhold

Hvorfor gå over til Linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme opplevelsen selv. Testet både KDE og GNOME i Slackware 10 på en PIII 733 MHz, 256 RAM og det gikk "sirup". Webbrowsing, både med Mozilla og Konqueror (er det slik det skrives), var tregt, det gikk tregt å starte programmer osv. Formatterte derfor hele dritten og installerte WinXP, og nå går det betydelig bedre (selv om det ikke akkurat er lysets hastighet).

Kjører derimot MySQL og Apache på en Pentium MMX 233 med 128 MB RAM, og det fungerer strålende.

Kjører Slackware på en P-II 300mhz 64mb. Den går som en kule den. Bruker Fluxbox som WM.

BTW: Mozilla er like kjapt her som på nye maskiner (tar litt lengre å starte, men ellers ok).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skryte over uptime på IRC, selvfølgelig!

Har virkelig FreeBSD brukere mer uptime? Tviler på det.

Eh, jo. Nyere FreeBSD-versjoner har optimalisert deler av kjernen slik at den når høyere oppetid raskere enn Linux.

Kan ikke da alle som bruker FreeBSD si meg hvilken uptime de har?

Ingenting negativt mot *BSD, men jeg vil bare vite om dette er en myte eller fakta.

Lenke til kommentar
Serveren min som kjører OpenBSD har stått og gått i 15 dager nå, og det er ingen tegn til ustabilitet.

Har en debian og en fedora boks som hadde 99 dager og 18 timer oppetid før de måtte flyttes. Ingen av dem har noensinne krasjet - eneste stopp har vært pga. strømstans.

Forøvrig går det helt flott å kjøre Linux på en 200 mhz - men du må peise på med RAM. Må den swappe, går det treeiiiiigt.

Lenke til kommentar

Eg har aldri reboota Slackware/Debian-servarane mine utanom ved kjerne-byte.

Det er einaste grunnen til at uptimen ryk, utanom når strømmen forsvinn (skjer vel ca. kvar 30. dag her elns).

Skjønar vel eigentleg ikkje kva som skal til for at ein MÅ reboote for å fikse problemet.

Lenke til kommentar
Kjører Slackware på en P-II 300mhz 64mb. Den går som en kule den. Bruker Fluxbox som WM.

Ikke alle som liker de tynne og lite funksjonsrike WM....Kan vel hende de er litt raskere. Hvilke applikasjoner kjører du på desktop? jeg har nesten samme spesifikasjon som du og mitt system er tregt til tider.

Lenke til kommentar

Sant nok.

På grunn av latskap kjører jeg fortsatt 2.6.5, som er exploitable, på en av serverne mine.

Det er ikke et sikkerhetsproblem for meg. Jeg stoler på at de få andre som har lokal tilgang til serveren har såpass respekt at dem lar det være.

Lenke til kommentar

Prøvde linux første gang fordi jeg ville lære noe nytt. Gikk da rett på Slackware. Redhat fantes, men Slackware var på det tidspunktet sikrere, og vi ville sette opp en relativt sikker boks. Shadow var da ikke standard på Redhat, men det var det i Slackware. Har knotet masse med Slackware, men så har jeg da tatt med meg en del kunnskap. Slik har jeg kunnet gå på FreeBSD, OpenBSD, og så snart jeg får anledning til det har jeg lyst til å gå på tyngre System V UNIX versjoner, da i første rekke Solaris (rett og slett fordi Solaris er en av de få System V baserte UNIX-varianter som er tilgjengelig for X86).

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt ubuntu i snart 2 uker, og finner hele tiden meg selv skifte tilbake til windows.

1. lage musikk på linux er bøg, nesten umulig

2. mirc scripting som jeg er stor fan av er ikke i linux

men, jeg har begge deler installert og skifter frem og tilbake, funker greit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...