Dragon89 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hei, Hvet for så vidt ikke så mye om Linux men lurte på et par ting: 1. Hvorfor Linux og hvilket? -Fordeler -Ulemper 2. Virker steam og andre spill\programmer på Linux? Takk Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hei, Hvet for så vidt ikke så mye om Linux men lurte på et par ting: 1. Hvorfor Linux og hvilket? -Fordeler -Ulemper 2. Virker steam og andre spill\programmer på Linux? Takk Tatt opp tusen gonger før. Fungerar Bluefish og andre program på Windows? Du må fatte at eit operativsystem er grunnsystemet på datamaskina, og programvare fungerar berre på det operativsystemet det er laga for. Du finn alltid erstatningar for programma du treng, og dei er ofte betre og gratis. Om du har eit bra skjermkort, så kan du få Steam (HL2/CS osv) heilt greit til via Cedega som er eit program som spesialiserar seg på å la Windows-spel køyre på GNU/Linux. Er rimeleg sikker på at det er kun spel du treng Windows til, og då er det berre å setje opp ein dualboot. Hugs, dess fleire som bruker GNU/Linux dess fleire spel kjem det i native. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 2. Virker steam og andre spill\programmer på Linux? Steam virker via Windows-emulatoren Cedega. Det gjør også mange andre nyere spill. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvet for så vidt ikke så mye om Linux men lurte på et par ting:1. Hvorfor Linux og hvilket? -Fordeler -Ulemper Hei! GNU/Linux er et flott operativsystem (selv om jeg ikke liker communitiet). Det er relativt stabilt, har en rask utviklingsmodell og er ypperlig både til desktop og server. Det er absolutt noe å vurdere, uansett om du er server-geek eller vanlig desktop-bruker. Desktop-gamere kan forøvrig emulere flere av sine favorittspill i Cedega Men likevel, jeg ville gått for FreeBSD. FreeBSD er eldre (dvs. mer moden), bittelitt mer stabilt og har en utviklingsmodell som fremmer driftsevnen, sikkerhet og ren kode. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Men likevel, jeg ville gått for FreeBSD.FreeBSD er eldre (dvs. mer moden), bittelitt mer stabilt og har en utviklingsmodell som fremmer driftsevnen, sikkerhet og ren kode. Og FreeBSD er veldig nybegynnervennlig... Uansett, hva skal du med alle de "featuresene" som du snakker om på en vanlig PC? Endret 12. april 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Skryte over uptime på IRC, selvfølgelig! Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Skryte over uptime på IRC, selvfølgelig! Min Uptime er 1 måned. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Skryte over uptime på IRC, selvfølgelig! Har virkelig FreeBSD brukere mer uptime? Tviler på det. Lenke til kommentar
Dragon89 Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Vil jeg ha problemer når jeg skal på lan og spille mot "windows" maskiner? osv Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Vil jeg ha problemer når jeg skal på lan og spille mot "windows" maskiner? osv Nei. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Nei. Skal ikke være noe problem. Kan hende du må skrive inn IP på noen servere, men ellers er opplevelsen den samme. Endret 12. april 2005 av olear Lenke til kommentar
Dragon89 Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 jeg kjører trådløs internett hjmme, vil det være et problem? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 jeg kjører trådløs internett hjmme, vil det være et problem? Spørs om nettverkskortet ditt er støttet i Linux. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg gikk over til Linux på mine gamle P2 350MHz PC fordi Win2k var litt treg å bruke. Men må nesten innrømme at Linuxen min (SuSE 9.2) er nesten like treg som da jeg brukte Windows 2000 Pro på denne PCen... Eller er vel ikke Linux som er treg, men KDE 3.3 og X. Kjører MANGE applikasjoner samtidig også... Men likevell hadde håp på at det skulle gå bedre i Linux. Men å sitter jeg i Linux på denne PCen og blir ikke å installere Win2k igjen... Er så glad i mine SuSE at jeg ikke har lyst å installere noe annet(kanskje lettere OS), som Debian og ArchLinux... Men jeg regner med skal du ha PCen til kraftig desktop bruk så krever Linux kanskje nesten like mye som Windows av PCens ressurser. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 jeg kjører trådløs internett hjmme, vil det være et problem? Spørs om nettverkskortet ditt er støttet i Linux. Tidligere var dette et problem. Men i det siste har Linux fått bedre støtte for trådløst nettverk. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg antar det ville gått kjappere om du byttet ut KDE med en *box, f.eks. fluxbox. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 GNU/Linux er et flott operativsystem (selv om jeg ikke liker communitiet). Det funker andre veien og! FreeBSD er et flott operativsystem (selv om jeg ikke liker communitiet). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg gikk over til Linux på mine gamle P2 350MHz PC fordi Win2k var litt treg å bruke. Men må nesten innrømme at Linuxen min (SuSE 9.2) er nesten like treg som da jeg brukte Windows 2000 Pro på denne PCen... Eller er vel ikke Linux som er treg, men KDE 3.3 og X. Kjører MANGE applikasjoner samtidig også... Men likevell hadde håp på at det skulle gå bedre i Linux. Men å sitter jeg i Linux på denne PCen og blir ikke å installere Win2k igjen... Er så glad i mine SuSE at jeg ikke har lyst å installere noe annet(kanskje lettere OS), som Debian og ArchLinux... Men jeg regner med skal du ha PCen til kraftig desktop bruk så krever Linux kanskje nesten like mye som Windows av PCens ressurser. Du kan ikkje rekne med rask KDE på ein slik maskin nei. Så kan du ikkje samanlikne KDE og Windows sin Explorer heller. Explorer burde gått mykje raskare med tanke på kor lite fancy og lite funksjonar den har. Kvifor ikkje bruke XFCE/*box istaden? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Du kan ikkje rekne med rask KDE på ein slik maskin nei. Så kan du ikkje samanlikne KDE og Windows sin Explorer heller. Explorer burde gått mykje raskare med tanke på kor lite fancy og lite funksjonar den har. Kvifor ikkje bruke XFCE/*box istaden? Fordi jeg liker KDE... Har prøvd XFCE4 den var ikke så funksjonsrik, og så var den nå ikke så veldig raskere enn KDE heller... KDE har ikke skylden alene. Du har jo også X.org som ligger i bunnen, Og de diverse programmene du kjører over KDE... Gaim, X-Chat, OpenOffice, Konqueror, Opera, XMMS, Kile, Terminal....Er stort sett de jeg kjører hele tiden...Mange av den har ikke noe med KDE og gjøre. Slik som XMMS og X-Chat bruker GTK, mens Opera, Konqueror og Kile bruker Qt. Sålenge programmene er kravstore har det lite å si på WM/DE.... Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Jeg gikk over til Linux på mine gamle P2 350MHz PC fordi Win2k var litt treg å bruke. Men må nesten innrømme at Linuxen min (SuSE 9.2) er nesten like treg som da jeg brukte Windows 2000 Pro på denne PCen... Jeg har hatt samme opplevelsen selv. Testet både KDE og GNOME i Slackware 10 på en PIII 733 MHz, 256 RAM og det gikk "sirup". Webbrowsing, både med Mozilla og Konqueror (er det slik det skrives), var tregt, det gikk tregt å starte programmer osv. Formatterte derfor hele dritten og installerte WinXP, og nå går det betydelig bedre (selv om det ikke akkurat er lysets hastighet). Kjører derimot MySQL og Apache på en Pentium MMX 233 med 128 MB RAM, og det fungerer strålende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå