OV-103 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Kjøpte nylig nytt hovedkort og CPU for å kjøre Flightsim 2004 så glatt som mulig. Problemet er at når jeg kommer inn i spillet så stopper alt opp i en kort stund (2 - 6 sekunder) for så å kjøre fint i noen sekunder, og dette gjentar seg konstant. Den stopper uansett opp når jeg trykker på en tast på tastaturet. Jeg har prøvd med nforce 5.10, 6.14 beta, 6.37 beta og 6.53 beta drivere. Når jeg fjernet 5.10 første gang så testet jeg uten chipset drivere, og da gikk den stabilt (men da bare med 9 fps). så testet jeg 6.37 driveren, og da gikk den også stabilt, men uten at det integrerte nettverkskortet fikk drivere. Testet da med de andre beta driverne, 6.14 var som 5.10, mens 6.53 gikk uten stopp, men bare med 9 fps. Da bestemte jeg meg for å legge inn 6.37 igjen og bruke et nettverkskort jeg hadde liggende. Men jøss.... da stoppet det opp igjen. Når det gjelder skjermkort drivere har jeg testet Forceware 66.93 og 71.84 Testet både med Audigy lydkort og det integrerte. Alt ble kjørt på helt fersk WinXP SP2 installasjon, samt en Windows server 2003 (satt opp som workstation) for å se om det ble noe forskjell. Hardware: CPU: AMD Athlon 64 3200+ "Winchester" MB: Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 RAM: 1x Kingston HyperX 512MB 400MHz og 1x 512 PC3200 Twinmos GPU: GeForce 6800 Ultra Alt er vannavkjølt og temperaturene er det ikke noe i veien med. Prøvd både uten og med klokking. Flightsim er lagt inn på nytt flere ganger og testet både med og uten patching. Er det noen som har den fjerneste anelse om hva som er galt? Endret 20. juni 2005 av e_urkedal Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Våger meg på en liten bump. Lenke til kommentar
corge Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Du sier programmet er Flightsim 2004, dette er vel en simulator man liker å kjøre med litt heftig utstyr som avansert joystick/throttle, etc? At den henger slik du beskriver kan være at den henger på en hardware interrupt til noe av utstyret du bruker og/eller at det skaper en uvanlig konflikt med noe annet - hvis du bruker noe slikt utstyr da. Men som du antyder selv ser det ut til at det (også?) har noe med hvilken driver du bruker til hovedkort chipsettet. Er du sikker på at driveren(e) blir fjernet helt når du driver og bytter frem og tilbake? Noe tyder jo på at det kanskje ikke blir det ved at du ikke klarte å kjøre det fint andre gangen du prøvde med versjon 6.37. Har du prøvd andre spill for å se om samme problemet kan påvises der? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Har ikke teste noe spill enda nei, men burde vel gjøre det. Driverne ble fjernet fra control panel, to restarter så inn med ny driver. Godt mulig det burde gjøres mer nøye. Har en flight yoke som skal brukes, men den var ikke lagt inn når dette skjedde. Jeg har også opplevd at systemet har oppført seg litt snodig til tider (som at det ikke vil kjøre enkelte programmer som f.eks. prim95 /da mener jeg ikke at den failer etter kort tid, men at den ikke starter det i det hele tatt). Er det mulig at det er en feil i hovedkort eller CPU som kan skape alt dette krøllet? Siden det er det eneste jeg har byttet. Lenke til kommentar
corge Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Jeg bruker nesten aldri windows mer, men jeg husker at der var et spesialprogram som lot deg fjerne drivere "skikkelig", men hva dette heter/het husker jeg dessverre ikke. Det er ikke mange typer feil/skader som kan oppstå som gjør at en prosessor bare virker halvveis. Som oftest så enten virker den eller så virker den ikke, så det tviler jeg på. Hvorfor den ikke kjører prime95 aner jeg ikke, men jeg tror OSet du kjører og Flightsim programmet bruker nok forskjellige opcodes og fyller pipelines, cache og memory nok til at hvis der f.eks. var en instruksjon som ikke virket ville du hatt andre mer alvorlige problemer for lenge siden. Hvilken feilmelding(er) får du når du kjører prime95? Alltid greit å sjekke banale ting også, sikker på at det ikke bare er en korrupt exe-file eller noe sånt? :-) Men jeg ville testet med et annet spill for å se om det kjører fint i første omgang. Du kan jo teste med diverse andre CPU-stresstest-programmer og ting som memtest86 for å prøve og finne ut om det faktisk er et hardware-problem, men jeg tviler på det. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Jeg skal teste med spill senere i dag. Grunnen til at jeg lurte på om CPU kan være defekt er at jeg faktisk har en sånn en liggende her. den har en defekt som gjør at den ikke kjører Windows (ikke installasjonsprogrammet engang), mens den kjører Linux fint . Lenke til kommentar
corge Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Interessant, hvilken prosessor er kernelen du kjører på den defekte prosessoren kompilert for? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Akkurat nå står den ikke i noen maskin. Men den har kjørt standard distro kernel samt kernel kompilert for athlon hvis jeg husker riktig. Det er forresten en AMD XP2200+. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Nå har jeg endelig fått testet med et annet spill. Det ble ikke akkurat bedre.. Jeg la inn Battlefield Vietnam for å teste, og fikk lagt inn spillet fint, kom inn i menyen og lasta brett. Men med en gang lastinga var ferdig, så hang spillet seg. Er det noen andre med et Gigabyte K8NS Ultra-939 som får spill til å fungere? Lurer da på hvilke drivere som blir benyttet for å få det til å fungere. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Hvis jeg var deg ville jeg formatert og så lagt inn nyeste driver (ikke beta) Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Jeg har prøvd det flere ganger. Både med og uten beta drivere. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Nå skjønner jeg ingen ting... (ikke at jeg skjønte så mye fra før av da). I dag tidlig bootet jeg til den ene XP installasjonen som jeg har satt av til spill bruk, bare for å se om jeg skjønte noe mer. Men i dag virket det.... Både Flightsim og Battlefield startet og fløyt med høy fps. Hvordan kan dette skje? Jeg har da ikke endret noe som helst siden sist jeg testet FS og la inn Battlefield. Får håpe det holder seg nå da. Lenke til kommentar
V36a Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg bruker nesten aldri windows mer, men jeg husker at der var et spesialprogram som lot deg fjerne drivere "skikkelig", men hva dette heter/het husker jeg dessverre ikke. Det er ikke mange typer feil/skader som kan oppstå som gjør at en prosessor bare virker halvveis. Som oftest så enten virker den eller så virker den ikke, så det tviler jeg på. Hvorfor den ikke kjører prime95 aner jeg ikke, men jeg tror OSet du kjører og Flightsim programmet bruker nok forskjellige opcodes og fyller pipelines, cache og memory nok til at hvis der f.eks. var en instruksjon som ikke virket ville du hatt andre mer alvorlige problemer for lenge siden. Hvilken feilmelding(er) får du når du kjører prime95? Alltid greit å sjekke banale ting også, sikker på at det ikke bare er en korrupt exe-file eller noe sånt? :-) Men jeg ville testet med et annet spill for å se om det kjører fint i første omgang. Du kan jo teste med diverse andre CPU-stresstest-programmer og ting som memtest86 for å prøve og finne ut om det faktisk er et hardware-problem, men jeg tviler på det. Drivecleaner heter programmet. Har aldri prøvd det selv, men det skal funke fint. Lenke til kommentar
V36a Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Nå skjønner jeg ingen ting... (ikke at jeg skjønte så mye fra før av da). I dag tidlig bootet jeg til den ene XP installasjonen som jeg har satt av til spill bruk, bare for å se om jeg skjønte noe mer. Men i dag virket det.... Både Flightsim og Battlefield startet og fløyt med høy fps. Hvordan kan dette skje? Jeg har da ikke endret noe som helst siden sist jeg testet FS og la inn Battlefield.Får håpe det holder seg nå da. Det kan være at det var noe drit i registeret eller noe spyware/virus ol som har blitt fjernet. Det skal ikke være lett å forstå seg på PC hele tiden Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det kan være at det var noe drit i registeret eller noe spyware/virus ol som har blitt fjernet. Det skal ikke være lett å forstå seg på PC hele tiden Tviler på at det er noe rart som har kommet inn. Den XP installasjonen som det er snakk om har bare vært på nett for å gå på windows update, og bortsett fra det har den ikke hatt nett. Kanskje pc'n min har en elektronisk form for pms? Lenke til kommentar
V36a Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det kan være at det var noe drit i registeret eller noe spyware/virus ol som har blitt fjernet. Det skal ikke være lett å forstå seg på PC hele tiden Tviler på at det er noe rart som har kommet inn. Den XP installasjonen som det er snakk om har bare vært på nett for å gå på windows update, og bortsett fra det har den ikke hatt nett. Kanskje pc'n min har en elektronisk form for pms? Ja hvem vet? Du sier du har kun vært innpå windows update, vil det si at du kjører dialup på den maskinen, eller skrur du av reuter, disabler internett ellers? Fordi første gang jeg skrudde på reutern her (for ca 3 uker siden) kom det straks opp meldinger om virus og spyware før jeg i det hele tatt hadde åpnet hverken nettleser, msn eller noe annet. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Vanligvis bruker jeg et annet operativsystem, men dualbooter til en egen XP for Flightsim og spilling (for å holde unna alt av tulleprogrammer som kan påvirke ytelse). På Flightsim XP'n endte jeg til slutt opp med en beta chipset driver som ikke har driver for onboard nettverkskort, så jeg bruker et pci kort. Vanligvis plugger jeg ikke om nettverket bak pc'n, med mindre jeg skal gjøre noe sånt som å bruke win update, eller andre oppdateringer (som Adaware). Derfor har den vanligvis ikke nett . Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 For de som vil vite det så er nå problemet løst. Det holdt ikke lenge sist gang, men nå har jeg endelig funnet årsaken. Kabinettet er laget sånn at skjermkortet ikke kommer langt nok inn i AGP porten. Men etter litt bøying på kortet så kommer det langt nok inn og problemet forsvinner. Er nok sannsynlig jeg kjøper meg nytt kabinett nå. Lenke til kommentar
grevsoda Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 jeg har samme problem på min bærbare, kan det ver egrafikkortet mitt er løst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå