Gå til innhold

Hvilken distribusjon bør en newbie velge?

Anbefalte innlegg

Vet dere har svart på dette utallige ganger men..... :blush:

Hvordan skal en enkel windows-sjel finne ut hva som lønner seg? Når det er så mange forskjellige må det vel være en forskjell på de?

- Debian?

- Fedora?

- Knoppix???

- Ubuntu?

- Mandrake?

- Slackware?

- Gentoo?

Vurderer Linux på tre bokser:

- Desktop: office, surfing, vanlig stuff

- Server: database, web (helst MS webforms/ASP.Net support.... finnes det?), filsharing

- Ruter: DMZ (mulig med flere DMZ??), trafikkprioritering, IPsec VPN-tunneller, L2TP-tunneller + evt andre lure ting man bør ha i en ruter.

Når det gjelder ruteren har jeg noe erfaring med Smoothwall, planer om å teste ClarkCOnnect. Ellers ingen aning om hva som finnes der ute.....

Ønskeliste:

- GUI!! Til alt!!! Vil ikke knote inn kommandoer av typen "gpg --armor --export 1F41B907 | sudo apt-key add " (reell kommando hentet fra en annen post her...)

På Smoothwallen måtte vi åpne for GRE-protokollen med å knote inn rundt 20 linjer command-line, det var ikke noe gøy! Er så gammel at jeg har sittet og tweaket config.sys og autoexec.bat for ledige 64 byte områder, så command-line er ikke noe fremmed. Men - det krever vanligvis mye mer kunnskap om commandoene, enn pek-og-klikk gjør. Har man null kjennskap er det enklere å få til ting med å prøve og feile i et GUI.

- "Windows update" - ikke planer om å manuelt laste ned patcher og installere de via command-line.... ;) Hmm finnes det noe som tar drivere også? Kjekt om Vias 4-in-1 eller tilsvarende ting automatisk blir lastet ned.....

- "Install-by-wire" mener å ha lest at en (eller flere???) av distroene hadde noe online software-bibliotek, hvor man nærmest bare trykke download, så installerte pakka seg selv. Det vil jeg ha! :thumbup:

- Kompilering er no-no-no!! Skal jeg laste ned et nytt prog vil jeg ikke ha noe skræl som må kompileres for å kunne kjøre på boksen min. Erfaringsmessig blir det bare helvete med make-filer som man må tilpasse paths i og skaffe alle filene til og.... arghhh.... Jeg kommer til å slette make-kommandoen, seriøst! :D

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, men hvorfor vil du kjøre MS-tjenester på en GNU/Linux-boks? Skal du først ha en web-server, foreslår jeg at du tar i bruk LAMP (Linux, Apache, MySQL og PHP) som er det som er mest brukt av web-tjenester i verden, og av en sabla god grunn. Nei, av flere veldig gode grunner.

Til desktop: Fedora, Ubuntu, Mandriva. It's up to you.

Lenke til kommentar

Kan anbefale fedora c3 på det varmeste, har bare prøvd mandrake 9 tidligere, men det gav jeg opp for halvannet år siden.

Startet opp med blanke ark rundt årskiftet, med en knøttliten xp installasjon som en sikkerhet for å kunne google og slikt, men den har jeg bare brukt en eneste gang på snart 4 mnd, og står i fare for å bli fjernet permanent.

Har klart meg godt uten de heftigste kommandoene du nevner, eneste som var litt tricky var å legge inn nvidia driverne, men gikk veldig greit egentlig.

Mvh

G

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men hvorfor vil du kjøre MS-tjenester på en GNU/Linux-boks? Skal du først ha en web-server, foreslår jeg at du tar i bruk LAMP (Linux, Apache, MySQL og PHP) som er det som er mest brukt av web-tjenester i verden, og av en sabla god grunn. Nei, av flere veldig gode grunner.

Hehe - har vært nok borti MySQL og PHP til at jeg kommer til å holde meg til ASP.Net..... ;) LAMP er nok mest brukt ja, det er jo gratis (det er ASP.Net også i bunn og grunn, men ordentlige utviklingsverktøy koster), men best? Ikke helt med på den! :hmm: Hvor mange Linux-folk har faktisk prøvd å kode sider med Windows web-forms? Jeg gir ikke opp webforms uten en skikkelig kamp!!! :D

Serveren er egentlig den jeg har minst behov for å teste, alt jeg kjører på Windows serveren min fungerer egentlig glimrende. Desktop vil jeg teste mest for morro skyld, det er hovedsaklig i ruter-delen jeg ser at Linux kan løse noen av mine problemer. Men, lager en ny post om detaljene der! :)

Lenke til kommentar

Ubuntu eller Suse.

Ubuntu bruker litt mindre ressurser, og har et genialt pakkesystem (apt, og med synaptic slipper du den slemme, slemme kommandolinjen) og maange ferdige pakker (hvis man regner med universe og multiverse repositoryene). Bruker også sudo-systemet istedet for egen root-konto (mer fleksibelt og mindre forvirrende IMHO)

Suse har deilige YaST - enhver person's konfigurerings-drøm.

Og jeg tror at du på sikt vil tjene på å lære deg kommandolinjen. Det kan sammenlignes litt med å lære å fly helikopter ;) Det er vanskeligere å lære enn bil, ja, men du verden hva du kan få til, og hvor raskt ting kan gjøres når du først har lært det.

Forøvrig har linux sin kommandolinje TAB-completion, som sparer deg for betydelig skriving og også sparer deg for å huske nøyaktig skrivemåte på ørtentusen kommandoer og filer ;) Vi har også en kommando som heter "man" som viser manualsider for programmer (hvis du er nyskjerrig på en kommando eller ikke husker nøyaktig hvordan den virket), pipes, regex, scripting support, osv osv.

En gang jeg skulle konvertere en del screenshots til png:

for x in [sS]cre*.bmp; do convert $x $x.png; rm $x; done

Det den gjør er at den tar (via scriping) alle bmp filer som begynner på "Scre" eller "scre" (regex) og kjører kommandoen convert på dem (konverterer bildeformater), og sletter originalen etter konvertering.

Selvfølgelig, man kunne gjort det i GUI og, men da må man ha et program som er spesial-lagd for slikt. Her satte jeg bare sammen noen enkle, generelle kommandoer for å få den funksjonaliteten jeg trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...