Gå til innhold

mulig å kjøre en vifte på lavere en 5 volt?

Anbefalte innlegg

hei, har en 120mm vifte her som bråker litt for mye, selv om den kjøres på 5volt. så akkurat nå ligger den bare i skuffa, men hadde vært kjekt og bruke den til å kjøle hdd tenkte jeg.

er det mulig å få denne vifta til å bli enda stillere enn ved å kjøre den på 5 volt?

kjøre den på enda lavere volt på et vis, eller gjøre noen andre modifikasjoner for at den skal snurre saktere?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at den kan snurre på lavere en 5 volt, men litt avhengig av viften.

Spørs litt hvor mye volt den trenger for og starte (Hvis du ikke skal bruke viftestyring, men motstand). Hvis den trenger f.eks 5 volt for og starte, må du gi den 5 volt, men den kan mest sannsynlig gå rundt på lavere volt etter start spenningen.

Lenke til kommentar
Minste den kan snurre på på en PSU uten viftestyring er vel så vidt meg kjent 1,7v...3,3v + 5v..? Eller tar jeg feil her?

hvordan klarer jeg kjøre den på disse hastighetene, hvordan må det kobles til? høres veldig interessant ut. :)

disse enkle viftestyringene, er det mulig og serie koble de f.eks? for å kjøre viftene enda lavere?

har ikke så veldig greie på elektronik så ikke mobb meg visst jer er helt på vidda her! :blush:

Lenke til kommentar

du har vel tilfeldigvis ikke noen flere vifter vel? for hvis du har ca 3 vifter, og ca 400,- kan dette være et alternativ Vifte-styring

Den tar 3vifter(og 1(eller var det 2?) kaldkatode rør), og kan reguleres trinløst fra 0-12volt....jeg har personlig tested en sånn en, og de er helt fantastisk! med den trinnløse justeringen, kan du kjøre viften saktere saktere, helt til den stopper :D

Så.....er du villig til å bruke ca 400,- så er dette et meget bra valg...

---->PandoRa<----

Lenke til kommentar

har forsåvidt 3vifter, men den ene har viftestyring og de to andre er allerede lydløse på 5volt så orker ikke bruke penger på de.

hadde jeg vært villig til og bruke så mye penger kunne jeg jo liksågreit kjøpt meg en mer stillegående vifte.

om hvor mye luft vifta blåser avhenger jo ikke bare av volten, det kommer jo an på hvor fort vifta snurrer i utgangspunktet.

kjører du f.eks en 11db SilenX vifte på 5 volt så dytter nok den endel mindre luft enn om du kjører en 52db Delta vifte på 5 volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...