meena Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Nå har jeg lest uttalige forumposter og utallige ting om forskjellige komponenter. Men problemet er at desto mer jeg leser, desto mer forvirret blir jeg om hva jeg skal kjøpe. Så dette forumet er da et av mine siste håp, før jeg bare kjøper noe som jeg satser på blir bra Komponenter jeg har: Skjerm, mus, headphones, lydkort, tastatur, OS, dvdrom/brenner og harddisker (3 ata og 2 sata) Komponenter jeg skal kjøpe: DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort Lian li vannavkjølingskabinett OCZ strømforsyning 600 watt AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte Zalman CPU Vifte Da mangler jeg bare ram og ati skjermkort. Tilsammen burde det helst ikke overstige 7500 kroner Blir svært takknemlig for tilbakemeldinger Mvh Monica Endret 12. april 2005 av meena Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Litt sånn universalt kan du vel gå for; BenQ DVD-Brenner DW1620PRO Double Layer 595,00 XFX GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail 3 595,00 AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte 1 495,00 DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort 1 795,00 OCZ PowerStream strømforsyning 520W 1 350,00 OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX 2 395,00 Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 475,00 Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM 1 075,00 Cooler Master Stacker Fulltower Kabinett 1 395,00 Cooler Master Stacker 4-in-3 Device 195,00 Cooler Master Stacker Cross Flow Fan 395,00 Zalman CPU Vifte 449,00 Kommer på 16 209 hos netshop, men har du 16k så klarer du 500 til vel? Tror ikke jeg har glemt så veldig mye da. Hilsen Geir Arne. Endret 11. april 2005 av ganilsen Lenke til kommentar
meena Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Det der blir litt for billig, jeg vil ha best ytelse til 16k, heller over den summen enn under hvis jeg må velge. Jeg har ingen erfaring med gode kabinetter med smarte løsninger og plass til senere vannavkjøling, så jeg håpte å få et par tips der. Disker har jeg nok av, har en raptor også. Lydkortet er det ikke farlig med i det hele tatt, så lenge spill og musikk gir en noe klar lyd mine tidligere oppsett kom fra flere webshop'er, så det spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Som du ser blei det ikke under 16k Edit: Leste ikke det øverste godt nok. Men da kan du jo fjærne diskene og kjøpe et 6800gt til. Da blir det rå ytelse. Hvis det ikke spiller noen rolle hvor du kjøper fra kunne jeg anbefalt Leadtech skjermkort istedenfor Xfx. Vet mange på forumet her liker Xfx kort, men virker som om Leadtech har bedre og stillere kjøler. Endret 11. april 2005 av ganilsen Lenke til kommentar
meena Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Så det blir bedre med to 6800 gt enn et rått skjermkort til 6-7000? Om maskinen er stille eller ikke har ikke noe å si Endret 11. april 2005 av meena Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Stort sett blir det det. I nye og kommende spill i allefall. Du betaler så sinnsykt mye for de brutale skjermkorta til 5k og mer, uten at ytelsen blir mye bedre. Desverre. Endret 11. april 2005 av ganilsen Lenke til kommentar
meena Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 ja, for jeg tenkte jeg kunne kjøpe et dyrt skjermkort nå, og kjøpe et like dyrt et til litt senere. 6800 ultra da? er jo bare en prisforskjell på 1500 kroner. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Er jo ingen som vil stoppe deg, så det får bli opp til deg. Men jeg syntes ikke det er verdt det. Stort sett kan du klokke gt til ultra hastighet. Men ultra kan jo klokkes det også da. Lenke til kommentar
meena Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Ok, nei, ikke vet jeg derfor jeg spør.. Jeg vil bare ha den beste overklokking/spille pcen jeg kan få til 16000 med muligheter for enda bedre oppgraderinger senere i sommer. Men ditt forslag var mye bedre enn hva jeg har klart å komme frem til hittil, så takk takk Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Bare hyggelig. Med tanke på at du skal overklokke så klarer ikke jeg å lage bedre alternativ. Men satser på at pc'en blir bra hvis du velger å gå for den. Lykke til! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Eg vil koma med eindel forslag her som er gull verdt. For det første, sida du held på med biletebehandling så vil eg ha venta til dobbel kjerne cpuane kjem(Var visst snakk om nokre veker igjen nå) og kjøpa minst 2 GB ram. Intel er å foretrekka pågrunn av hyperthreading. Når det gjelder gaming, så er det noko som vil skje innen 6-10 månedar. Dagens spel pusher ikkje skjermkorta i det heile tatt. Eit radeon 9700 kort som eg har greier absolutt alle pc spel med high detail i 1024x768. Men neste generasjons spel som blir utvikla for xbox 2/ playstation 3 vil vera ekstremt råe. Potensialet i dei konsollane er eindel betre enn sjølv dei raskaste skjermkorta idag. Så om eg var deg ville eg ha spart penger nå, og vente og sett korleis det utvikler seg. Eit Nvidia 6600 GT er plenty idag. Faktisk er det totalt overkill. Eit anna godt tips er å prioritere støy når ein har litt penger å bruka. Endret 12. april 2005 av siDDIs Lenke til kommentar
meena Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 jeg tror ikke du leste hva jeg skrev så veldig godt.. Jeg har penger nå, og jeg har penger om en stund. Derfor skrev jeg at jeg vil ha en topp pc nå til 16000 som jeg kan oppgradere med like mye penger om en stund. Hva er vitsen med å vente 8-10 måneder når det da er 8-10 måneder til til det kommer noe nytt igjen? Og støy er ikke noe problem for meg i det hele tatt, har en bråkete pc nå, og det gjør meg ingenting som jeg skrev tydelig. Hvorfor kjøpe 6600 gt når jeg har penger til et bedre kort som vil holde lenger? Men gode tips, for all del, bare ikke for meg Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 med et så stort budsjett så er det ingen problem å putte inn minst 2gb minne og en 3800+ cpu.. bytt psu til en mist 500watt, billigere og knallbra. (stille som en mus også) kjøp billigere minne og oppgrader til 2gb heller. og 2000,- på kabinett er litt overdrevent i mine øyne.. ta en titt på coolermaster cavalier 3, koster bare 700,- ser knallbra ut, god plass, god luftsirkulasjon og stillegående vifter.. selv synes jeg det er rimelig bortkasta og bruke flere tusen ekstra på en overklokkingsvennlig maskin istedet for å bare bruke penga på kraftigere utstyr. f.eks, betale 2400,- for ram som klokker litt bedre, istedet for å bruke mindre en det på dobbelt så mye ram som klokker ok. og bruke hundrevis av kroner på bedre cpu kjøler eller tusenvis av kroner på vannkjøling istedet for å bare kjøpe en kraftigere cpu.. ser ikke poenget forutenom morroa ved å overklokke da.. nei her har du oppsettet for ekte mannfolk: Cooler Master Cavalier 3 Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 2x Corsair TWINX2048-3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200 DIMMs Gainward GeForce 6800GT 256MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/2400PCX",2xDVI,Retail MIST 500 Watt totalt: ca 15500,- www.komplett.no + www.microplex.no (legg merke til de 4gb med ram. ) Lenke til kommentar
meena Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Nå skal ikke jeg påstå at jeg har så mye peiling på ram, men hva i alle dager skal jeg med 4 gb? De programma jeg bruker til bildebehandling klarer seg finfint med 2 gb, og dagens spill trenger maks 512 mb. Så er det vel også sånn at man betaler for kvalitet, om jeg ikke tar helt feil. Poenget med å klokke er jo å få en pc til å yte mer billigere. Jeg tror jeg har nok baller til å bygge en pc for ekte mannfolk selv Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) med et så stort budsjett så er det ingen problem å putte inn minst 2gb minne og en 3800+ cpu.. bytt psu til en mist 500watt, billigere og knallbra. (stille som en mus også) kjøp billigere minne og oppgrader til 2gb heller. og 2000,- på kabinett er litt overdrevent i mine øyne.. ta en titt på coolermaster cavalier 3, koster bare 700,- ser knallbra ut, god plass, god luftsirkulasjon og stillegående vifter.. selv synes jeg det er rimelig bortkasta og bruke flere tusen ekstra på en overklokkingsvennlig maskin istedet for å bare bruke penga på kraftigere utstyr. f.eks, betale 2400,- for ram som klokker litt bedre, istedet for å bruke mindre en det på dobbelt så mye ram som klokker ok. og bruke hundrevis av kroner på bedre cpu kjøler eller tusenvis av kroner på vannkjøling istedet for å bare kjøpe en kraftigere cpu.. ser ikke poenget forutenom morroa ved å overklokke da.. phax: en 3000+ cpu kan klokkes til samme hastighet som 3800+ uten problem med boxed kjøler, man trenger heller ikke dyr ram for å gjøre dette, så jeg ser ikkje helt holdbarheten i argumenetene dine... Bare lurer på hva vedkommende skal bruke 4gb ram til.. du er klar over at til vanlig pcbruk bruker man skjelden 1gb sant? Siden den sakl brukes til billdebehandling så kan jeg se at det kan være bruk for 2gb, da kjøper man 2 moduler a 1024 siden ytelsen på 4x512 er dårligere. Det som er verdt å merke seg her for trådstarter er at det blir i liten grad noe overklokking på sånne mengder ram, men som sagt så har ram hastighet lite å si på ytelsen i forholt til cpu hastighet. ocz platinum ed. er det beste valget hvis man skal ha to matchede 1024mb dimmer, ddr400 og 2-3-2-x timings... siddis: er delvis enig mtp. ps3 osv. men at 6600gt er nok til alle spill i dag er jeg litt uenig i. Selv liker jeg å ha på maks opppløsning og maks eye candy når jeg spiller å da er mitt 6600gt helt i grenseland i dag.. Dobbelkjerne til desktop kommer ikke før høsten, men til opteron om en måneds tid kansje?? Til trådstarter: saken er den at en 3000+ winchester klokker til ca. 2600mhz (eller høyere om du er heldig) mens en 3800+ som koster det 3dobbelte kansje klarer 200mhz ekstra. Da synes jeg ikke det er fornuftig å kjøpe 3800+ (kansje fordi jeg er lutfattig selv ), men har man penger så kansje.. fx-55 er jo det råeste da.. Dual core kommer til høsten og det er jo en oppgaradering som ligger oppe i dagen hvis du driver med bildebehandling. 6800ultra er helt klart ikke verdt pengene i forhold til 6800gt synes jeg. du skal jo overklokke... hadde det vert meg som skulle kjøpt så hadde det blitt x850xt pe siden jeg mener sli er noe oppskrytt tull... Når det kommer til HK så er jo ikke det noe å lure på: dfi sine nf4 kort er det beste oveklokkerne på markedet akuratt nå.. ocz lager gode psuer og en 600watter derfra vil kunne holde lenge til div oppgraderinger og overklokkings stabilitet. Endret 12. april 2005 av un0kai Lenke til kommentar
meena Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 (endret) tusen takk unOkai, fikk svar på det meste jeg lurte på der Da var det bare kabinettet igjen egentlig, kan gjerne bruke litt penger på det. Trenger et kabinett som egner seg til vannavkjøling, det må gjerne se bra ut og EDIT: jo, hvilken av amd 64 winchester lønner deg seg å kjøpe da? 3000, 3200 eller 3500? Hvilken får jeg til å yte best? Endret 12. april 2005 av meena Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 tusen takk unOkai, fikk svar på det meste jeg lurte på der Da var det bare kabinettet igjen egentlig, kan gjerne bruke litt penger på det. Trenger et kabinett som egner seg til vannavkjøling, det må gjerne se bra ut og Bare hyggelig.. Har ikke så mye peil på kabbinett selv, har et jeg har herjet og saget i for å få plass til vannkjøling, men det er det jo greit å slippe å gjøre.. Jeg tror dette lian li kabinettet vil være et bra valg, det er jo svindyrt ,men ser bra ut synes jeg, og det er klargjort for vannkjøling... Men det har jo bare plass til en 12cm radiator, har sett de med plass til to men husker ikke hvor.. Siden wincesterne har samme kjerne så vil de i de fleste tilfellene klare noenlunde samme hastighet, rundt 2600mhz ser jeg de fleste stopper opp på. Så jeg hadde valgt den billigste, men man kan jo ha uflaks også, alt over standard hastighet er jo en bonus... Som sagt så er venice kjernen også rett rundt hjørnet (en uke eller to), det er mange som spekulerer på at de skal klare rundt 2800mhz... Uansett så blir jo all overklokking litt lotto spilling... Lenke til kommentar
meena Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 (endret) jeg slenger på et par spørsmål til jeg, hva slags cpu og gpu kjøler burde jeg skaffe meg i første omgang inntil jeg får vannavkjøling? Og hvilken geforce 6800 gt skal jeg kjøpe? xfx som tidligere foreslått? Endret 12. april 2005 av meena Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) tusen takk unOkai, fikk svar på det meste jeg lurte på der Da var det bare kabinettet igjen egentlig, kan gjerne bruke litt penger på det. Trenger et kabinett som egner seg til vannavkjøling, det må gjerne se bra ut og EDIT: jo, hvilken av amd 64 winchester lønner deg seg å kjøpe da? 3000, 3200 eller 3500? Hvilken får jeg til å yte best? Jeg ville ha kjøpt OCZ pc3200/4000 Voltage eXtreme gold, DFI nForce 4 SLI, a64 3200+/3500+ "Winchester", Zhalman 7700 CU, og et 6800 gt/ULTRA skjermkort(det billigiste du finner) Når det gjelder minne så er VX minne til OCZ det minne som gir best ytelse i spill punktum. Evnen til å kjøre på ddr533(noe begge variantene skal klare) på 2-2-2 timings er enorm, i tillegg er de bedre en annen minne på ddr400 2-2-2. EDIT: pc3200 er testet til fsb240 og pc4000 er testet til fsb250, begge stopper som regel på 260+, har faktisk hørt rykter om at pc4000 varianten klokker minimalt kortere. DFI hovedkortene er de du klarer overklokke lengst med, og som har flest instillinger, slik at du får makset ut hardwaren din mest. Når det gjelder CPU så er en 10x eller en 11x multiplyer å foretrekke. med 3200+ klarer du 2.6GHz om CPU'en henger med(det vil ikke stå på minne eller hovedkort), og med en 3500+ vil du kunne klare opp til 2.86GHz om CPU'en henger med. EDIT:En ting til å tenke på er å kjøpe de "forkledde" 4000+ som AMD dumper på markede som 3500+ "newcastle". De skal klokke til 2.6 uten voltøkning og 2.8 er ingen urealitet. Det er "newcastler" med en AS i koden. De er egentlig "Clawhammer" i forkledning med halvert cache. Batchnummer: CAA2C og CAAZC. CAA2C versjonen skal være en god klokker, og CAAZC skal ikke være en god klokker. Den zhalman vifta er MEGET bra, monterte opp pc'en til brodern her i går, den kjøler en varm 130nm 4000+ til 29 grader idle i et helt ordinært kabinet. Når det gjelder skjermkort, så er det å foretrekke et skjermkort med 1.6ns minne, det er vel der den største forskjellen ligger. en kan klokke et 6800gt kort lett til ULTRA, men ultra kan klokkes lenger en det. Har gt kortet 1.6ns minne, så er de nesten gjevnbyrdige. gt leveres standar med 2.0ns minne, og ULTRA med 1.6ns. Mvh Øystein Endret 12. april 2005 av Skink_123 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) SLI er oppskrytt. Kortet for den kvalitetsbevisste gamer er x850xt pe Endret 12. april 2005 av Kevlar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå