Gå til innhold

Kubuntu - WLAN spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har Kubuntu installert, men reagerer på at man har så dårlig utstyr til WLAN. Jeg har et personlig trådløst nettverk som jeg bruker, men det er flere naboer som har det samme. Når jeg starter maskinen i spesielle områder kobler den seg heller til naboens trådløse nettverk i steden for mitt eget, selv om mitt nettverk har godt med signaler.

Lurer derfor på om det finnes en måte å velge nettverk man vil koble seg til(helst helt fra oppstart), og om det når man har startet opp maskinen er mulig å skifte over til et annet nettverk?

Bruker KWifiManager, men føler ikke den kan gjøre stort annet enn å vise litt omformasjon om nettverket jeg er tilkoblet. I samme program har jeg beveget meg videre inn på settings->configuration editor. Der forstår jeg meg ikke helt på alt, men har satt følgende oppsett:

Nettwork name: WLAN (nettverket mitt heter det)

Operation mode: Managed

Speed: Auto

Use encryption: Open (+satt kay), men ikke krysset av for string(som jeg ikke vet hva er)

Load preset configuration on startup: Ikke valgt da det ikke virket særlig bra

Configuration to loade: Config 1

Settings to apply to interface: eth1

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ZerBox,

Jeg sliter også med dette. Måtte fjerne krypteringen på nettet mitt for å få WLAN til å virke (samt installere alt på nytt). Heldigvis er det langt til neste WLAN-nabo hos meg. Har sett endel sp om det samme på Ubuntus eget forum.

S

Lenke til kommentar

Du kan jo manuellt bruke iwconfig til å koble deg til diverse nett.

Se alle tilgjengelige nett:

iwlist wlan0 scan

Skriv inn passordnøkkel:

iwconfig wlan0 key s:passord

Forandre ESSID:

iwconfig wlan0 essid navn (eller bare skriv any for å automatisk forandre id etter AP)

Skriv man iwconfig for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...