SatanClaws Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Har drevet med Lyd i Bil og Hjem i rundt 7 år nå, og tenkte jeg skulle dele noen av mine erfaringer med dere... 1. Pris = Kvalitet = Myte Det finnes utallige eksempler på ting som er overprisa, ta f.eks lydkort & høyttalere fra Creative, eller høyttalere fra Logitech. Utstyr fra spesialist butikker som f.eks Hifiklubben, eller Hificenterkjeden.. Du får bedre og eller tilsvarende produkter fra blandt annet Turtle Beach, Yamaha, Altech Lansing til halve prisen... Eltax er f.eks et bra alternativ til skikkelig hjemmekino for de som ikke er hifi gal... 2. Watt = Kvalitet = Myte Mange har vel sett pc høytalere som f.eks er opgitt til 1200w PMPO ??? PMPO står for Possible Momentary Power Output... Dette måles ved å kjøle ned forstærkerbiten med nitrogen, og kjører max volt inn. PMPO er hvor mye som kommer ut i løpet brøkdelen av sekundet før forstærkeren ødelegges... Link til forklaring på PMPO begrepet !! HELT uten betydning for den gjennomsnittlige kjøper. (hvem er det jeg lurer, INGEN har behov for å vite det.... ) Hva er watt ?? Watt er måleenheten for Effekt. Det regnes ut ved å gange strøm med spenning, eller om du vil: Watt = Volt x Ampere. Det vil si, for å få mange watt, må du ha høy strøm, eller spenning (mange ampere, eller mange volt). En fin måte å finne ut hva forstærkeren er god for er å se hvor mange Watt den maximalt kan forbruke, f.eks det bør ringe en liten bjelle når forsterkeren er oppgitt til f.eks 6x150w, (900w) og det står bakpå f.eks 600w max ved strømkabelen... (Beskriver en annen, og bedre måte å bestemme om det er en strømstærk forsterker eller ikke litt lengre ned (under vekt).) Ellers bør du tenke på at de fleste hus har sikkringer på maximalt 16ampere, det vil gi maximalt ca 3500w... Det vil si, hvis vi regner med at det er ca 70%* effektivitet i forstærkeren (resten går bort i varmetap ++) så sitter vi igjen med ca 2500 reele watt. *Det er et meget bra i analoge forstærkere, de pleier normalt å ligge mellom 40% og ca 70% Noe mer effekt en det er det så å si umulig å få ut (kontinuelig) i allefall med konvensjonelle analoge forsterkere... Dessuten hvis forsterkeren er opgitt til 2x 200w RMS @ 8 ohm, og den i tilleg er stabil i 4 ohm (altså kan kjøres i 4 ohm) så dobles effekten hver gang du halverer impedansen... Dette er viktig, for kobler du en 4 ohm's høyttaler til en forstærker som er laget for 8 ohm, så kan den skades pga overbelastning, for den vil prøve å levere dobbel effekt. Litt rart at man får pc høytalere med 1200w.... Tenk på at det med 70% effektivitet også er 30% effektap i en forsterker. Så å si ALT dette omgjøres til varme... Tenk så på de "500w" systemene fra Logitech eller Creative, de vil de bruke (med 70% effektivitet) ca 750w utav stikkontakten din når du spiller på max.. Men det du bør tenke mest på er at det da vil være som å ha en varmeovn på 150w (ok kansje rundt 70w da) i den forsterkeren, og det blir det varme av... Bare se hvor varmt det blir når med pc'n din med strømforsyning på 350-500w står på, og den er mer effektiv en en gjennomsnittlig analog forsterker, (rundt 40-70% ved max last) ! Hvor varm blir en "500W" Creative/Logitech forstærker ??? Så kan du finne en litt kostbar Sony/NAD/Pioneer/Harman Kardon/kvalites forsterker opgitt til 500w, kjenn på den etter en tids bruk og sammenlign... Ellers har du mange "typer" watt. RMS, Kontinuelig, Max++++ Forskjellene : RMS kan måles på to måter, Kontinuelig, og MAX. RMS = Root Mean Square, Kort om det, Root Mean Square innebærer at det er en kontinuelig måleenhet, ikke en spiss effekt, så produsenter som refererer til "peak RMS power" refererer til MAX effekt, ikke til RMS. Kontinuelig effekt/Continuous power = Det forsterkeren max klarer å levere ved kontinuelig belastning, altså det samme som RMS.. Så har du spisseffekt, eller det de fleste kaller for Watt, Max power, Peak power +++ Det er det en forstærker kan levere i "øyeblikket" eller om du vil i bass slag. En god forsterker klarer å levere høy RMS effekt, eller kontinuelig effekt (sikkert hørt folk snakke om såkalte "strømsterke forsterkere") dette gir god klar bass, lav forvregning og mye trykk., Max effekten er ikke så viktig om det er GOD lyd du er ute etter, men hvis det er bare bass som er livet ditt, så bør du gå for en med høy max effekt... Noen oppgir f.eks effekten til 5x 100w DIN @ 8 ohm 0.005% THD. Det vil si at ved 8 ohm, klarer forsterkeren å levere 500w i 5 kanaler (f.eks center, bakhøyttalere og frontthøytalere) ved 0.005% forvregning i følge kravene til DIN normen. SÅ kommer det med Forvregning(Distortion) inn... Det oppgis i %THD (Total Harmonical Distortion) Det oppgis gjerne ved en hvis effekt og impedans og frekvens. Dette BØR opgis over et litt større frekvens område, f.eks : "8 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 20-20.000Hz, 0,05%THD" F.eks 5x100w @8ohm 0.1%THD ved 1kHz er veeeldig bra. 5x100w @8ohm 0.2%THD er ikke SÅ bra. 5x100w @8ohm 1%THD er helt jævelig... Så jo lavere forvregning, jo bedre lyd. Gennerelt, halverer du impedansen, altså fra 8ohm til 4ohm, dobbler du også forvregninga, så høy impedans = god lydkvalitet, men lavere effekt/volum. Så hvis du har en forsterker som er på F.eks 2x 400w RMS@ 8ohm 0.1 THD ved 1kHz under full belastning på begge kanaler, så er det en sinnsykt god forsterker. Enhver regler har sine unntak heter det... Seriøse produsenter som f.eks Harman Kardon, NAD, Yamaha ect... har gjerne opgitt watt som stemmer sånn passe med virkeligheten... Men der kommer ofte pris inn i bildet... Så... hva er det man skal se etter da ??? Vel her er noen gode/nyttige tips. Med mye av det du handler av Hifi/Stereo er det lite du kan SE på spesifikasjoner/utstyret for å bestemme kvalitet. Å se på tester/erfaringer fra andre er en grei måte å leite seg fram til et bra produkt. Men generellt, om produktet er bra for deg er det bare du som kan vite.... Dvs noe andre ELSKER kan låte som Trust 50 kr's høytalere i dine ører.... Det VÆRSTE du gjør er å dra innom Hifi Klubben, eller Hificenterkjeden, eller noen andre butikker i det hele det store å spørre "Hva er et bra anlegg til meg ???"... De er BARE ute etter penger... Det som er "Topp of the line" i den ene butikken er BÆRSJ i den andre.... TRO meg... PRØV SELV.... Det beste er å prøve utstyret selv, du får somregel prøvd det meste før du kjøper, det lønner seg, for ting som romstørelse, matrialer i vegger, utstyr du har fra før av +++ kommer inn i bildet når du skal handle hifi.... Gjerne ta i betrakning at høyttalerne til 25 000 kr på Hifiklubben som låter vanvittig, gjerne er koblet til et sett høyttalerkabler til 20 000, signal kabler til 10 000 kr, og forsterker\dvd kombo til 120 000 kr når du hører på de i butikken... Vekt = Bra Vekt, endten det er høyttalere, forsterkere eller dvd spillere sier som regel mye om kvaliteten på utstyret. Her er hvorfor: Høyttalere: Når det gjelder høyttalere så har vekten mye å si på hvor bra lyden blir, vekt er et tegn på at det er brukt tungt og "dødt" materiale i konstruksjonen, samt tunge/store magneter. Det å ha et dødt matriale i høyttalerne er alfa & omega, dette sørger for å redusere resonans og strammer opp bassen. Store/kraftige magneter gir bedre kontroll over høyttalermembranen og gir generellt mer/bedre lyd... Ang materialer, billige/dårlige høyttalere er somregel laget i Kryssfiner/Spoonplate/Plast, mens kvalitet's høytalere som oftest er laget i MDF (Medium Density Plywood) et dyrt, men bra materiale, eller så er matriale i kompositt/glassfiber også bra. Forsterkere... En god forsterker er som skrevet lengre opp STØMSTÆRK... dette innebærer at den er i stand til å levere MYE strøm over lengre tid. F.eks surround forsterkere.. Disse har ofte større strømforsyning en stereo forsterkere fordi de skal drive flere høytalere. Brukes surround forsterkerne til stereo bruk, så vil du ha hele den store strømforsyningen til disposisjon... Derfor kan du oppleve at en surround forsterker til 3500 kr låter penere en stereo forsterkere i samme prisklasse når du kjører den i stereo... For å kunne levere mye strøm trenger den en STOR strøm trafo, denne er som regel rund eller firkantig med mange kobbervikklinger rundt seg. Ofte godt synlig gjennom hull\gitter i forsterkerne... De rimeligere forsterkerne har ofte en liten strøm firkantig trafo.. Større = vekt, for kobber er tungt. Derfor er en kvalitets regel ang forsterkere : Pris/Vekt = Kvalitet Elektronikk er som regel tungt, så jo mer som er trykket inn i cd/dvd spillern, jo mer veier den, det samme gjelder oppheng, støtresistans ++ Tips til forbedring av lyd i høyttalere For å forbedre lyden i et sett vanlige gulvstående høyttalere er det flere tips. 1. Sand. Noen høyttaler produsenter har kammer/rom i bunnen av høyttalerne der man kan helle sand... Ved å øke vekten på høytaleren (bruke sand) i botten av høyttaleren, reduserer du resonansen/strammer opp bassen drastisk, jeg annbefaler å bruke glass\sand til sand\glassblåsere til dette, da det somregel ikke støver så mye. 2. Spikes/Pads.. Dette er slike føtter som høytalerne står på, dette reduserer resonans, og gir MERKBART bedre lyd på de fleste høyttalere, spessiellt hvis du har stoore basselement, så merker du at bassen blir strammere... Det negative er at et sett spikes gjerne koster 200 kr + motpart/underlag til 200 kr for ikke å skade gulvet/parketten.. 200 er prisen for 4 spikes, du trenger 3 eller 4 per høyttaler, altås 800 kr for 8 spikes med motpart til 2 høytalere. Men i stedet for underlag til 200 kr, kan du bruke en mynt, 50 øring passer bra..... 3. Kabler En anen ting for å få god lyd er å bytte ut de orginale "sytråd" kablene som følger med i slike "pakker" som selges.... Hvis du er på budsjett er det Kvadrat mm som teller, det vil si størrelsen på kabelen, gennerelt, jo større jo bedre. Kommer du opp i en pris på rundt 1200 kr for et sett høyttaler kabler skal det MYE til før du hører forskjell til dyrere kabler... 4. Kabler inni høyttalerne. For de litt vidrekommende kan det være lurt å bytte ut de høyttalerkablene som er brukt INNI høyttalerne med samme type som du har utenpå... Det sjokkerer ofte hvor småe kabler som er brukt fra fabrikk. Dette gjøres på eget ansvar, og du bør høre med produsent/forhandler på hva de annbefaler av kabler. Dette kan F.eks få en 1500 kr's Eltax høyttaler til å rivalisere konkurenter som koster 3-4 ganger mer ! 5. Delefilter. (Avansert) Som det ble poengtert lengre ned, så er et godt delefilter også noe som gir merkbart bedre lyd. Generellt vil jeg si at blandt annet Ljudia har en rekke delefilter som kan brukes med stort hell på f.eks Dali, Eltax, B&W.. Skal du bytte ut delefilteret du har, må du se hvor mange hertz de forskjellige du har fra før av dele på, så finne tilsvarende verdier i et mer kostbart delefilter fra f.eks Ljudia. Det slurves mye fra høyttaler produsentene med dette. 6. Aktive Subwoofere. På aktive stue Sub-Woofere kan det være lurt å skifte ut sub-elementet.... Ved å kjøpe element fra f.eks Ljudia, eller bruke en bilsubb (Vær obs på Impedansen, 8 ohm's høyttaler på 4 ohms forsterker går bra, men ikke motsatt, det kan ødelegge høyttaler\forsterker). Eksempel: Ljudia's Zachry BX-P12 (990 kr) kombinert med en Dantax aktiv 12" woofer (ca 2600 kr) Og du får du en vanvittig sub, den spiller med mer trykk og kvalitet en du kunne drømt om.... MEN det gjør du på eget ansvar, og du ødelegger alt av garantier. (Da går du fra et 4 ohm ellement til et 2 ohm element, men min går ikke varm av den grunn, bare lunket selv etter lang tids varmkjør) Lett å bli lurt Mange produkter (f.eks lydkort fra creative) sammenlignes ALDRI mot konkurentene... De sammenlignes nesten ALLTID mot ANDRE creative kort.... Det finnes andre produsenter, f.eks Yamaha, Turtle Beach, TerraTech, Hercules, Gainward +++ YOU NAME IT.... Men gennerelt med Creative, så blir produktene lansert som High End, eller det beste av det beste, mens det i realiteten er middelmådige produkter sammenlignet med konkurentene... Det samme gjelder høytalere fra Creative eller Logitech.... Altec Lansing f.eks koster en brøkdel og låter ufattelig mye bedre (I allefall overasker de somregel folk som bare har hørt Creative/Logitech pc-høyttalere).... Troubleshooting Q: Får ikke lyd i mer en Center/SUB når jeg kobler surround forsterkeren til digital signal fra pc'n og skal høre på musikk, hvordan får jeg lyd i bare bakhøyttalerne, fronthøyttalerne og sub?? A: Ofte kan du ved å "slå av" center kanalen i surround forsterkeren få mer lyd i front & bakhøyttalerne, da vil lyden som normalt ville gått til center bli fordelt mellom bak\fronthøyttalerne, og skaper en slags "QuadroPhonic" effekt, men det er bare litt av lyden som kommer i bakhøyttalerne. Høyttaler/Surroundoppsett Plassering av Sub er Alfa & Omega for å få ønsket resultat. Plassering av Fronthøyttalerne er nesten viktigere... På de fleste filmer fra Lucas Arts, eller andre filmer som er THX verifisert (f.eks alle StarWars filmene) ligger det en "THX Optimizer" denne er kjekk nør du skal sette opp et surround anlegg. Under er noen enkle opsett's instruksjoner for dette. Instuksjon For Korrekt Plassering Av Aktiv/Passiv Subwoowfer: (Aktiv SubWoofer = Subwoofer med innebygd forsterker.) De fleste sub-woofere har muligheter for å forskyve fasen 180 grader, det er i praksis det samme som å koble + på - og - på + bakpå høytaleren. Dette gjøres endten med en bryter der du kan skifte mellom 0 grader og 180 grader, eller et potensiometer der du kan forskyve fasen trinnvis fra 0-180 grader, med andre ord har du passiv subwoofer, kan du snu fasen manuelt ved å koble + på - og - på +. Ti enkle grep ti otimal lyd fra subwooferen: 1. Slå av ALT. 2. Sett fasen på 180 grader. 2. Slå på ALT 3. Sett på ei plate med mye bass. 4. Skru opp volumet på subben/forsterkeren så du hører den godt. 5. Sett deg i godstolen. 6. Få en kammerat til å flytte subwooferen rundtom i rommet til du ikke klarer å høre subben i godstolen lengre (ofte nært vegger/hjørner ). 7. Slå av ALT 8. Sett fasen på 0 grader. 9. Slå på ALT 10. Nyyyyt bassen... Plassering Av Fronthøyttalerne Plasseringen av disse blir ofte et kompromiss mellom design i stua, avstand til vegger/tv ect. Generellt: Ha ca 1 meter avstand fra vegger med gulvstående høyttalere. Generellt: Jo større høyttalere, jo mer avstand, men det står somregel annbefalt avstand i bruksanvisningen til høyttalerne. Du kan oppleve vanvittig forskjell på lyd ved å flytte på høyttalerne... Eksperimenter !. Avhenging av design på høyttalerne så varierer det fryktelig hvor mye høyttalerne sprer lyden, f.eks et sett høyttalere må du sitte rett framfor for å få et skikkelig stereo "bilde". Et annet sett kan du sitte nermest intill den andre høyttalern å likevel få et bra stereo "bilde". Men best lyd får du hvis venstre og høyre høyttaler er plassert med lik avstand til der du sitter. Du bør være obs på at mange høyttalere ikke er magnetisk skjærmet, og bør derfor ikke plasseres for nært tv'er/skjærmer med CRT billedrør. Så foreløpig gidder jeg ikke skrive mer, jeg regner med at i allefall NOE av det jeg skriver lengre opp ikke stemmer helt, men derfor er det greit om folk som vet hva de snakker om kommer med korreksjoner, gjerne på pm.. Ellers, til det meste lengre oppe, så finnes det selfølgelig UNNTAK til alle reglene, men det er bare ment sånn generellt. Håper dette kan hjelpe noen. Hvis noen lurer på noe/sliter med noe, bare spør, så skal jeg se om jeg finner svaret, gjerne på pm. *BTW.. Har sjekka med Clue, Høyttaler skrives Høyttaler, dette er nå fixa der det før var skrevet høyttaler, prøvd å fixe på skriveleifene.. Og ang Yamaha...Prisene fra f.eks Ljudia er overkommelig. melig. Endret 13. april 2005 av SatanClaws Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Bra tråd, men Yamaha er overpriset i norge. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Helt grei post, ikke alt jeg er like enig i, men men... (det kan jeg plukke på senere ). Litt mer kristisk: Kanskje du kan kjøre posten din gjennom en stavekontroll? Ikke for å klage for mye, men det var utrolig irriterende å måtte lese "forstærker", "harru", "høyttaler", "gjærne", etc etc. Ikke ødelegg posten din med dårlig språk. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Ville også nevne at er du usikker på om du har plassert anlegget ditt riktig eller om du har et problem med stående lydbølger (for å nevne noen eksempler), er det fort gjort må måle det med f.eks. WinMLS 2004. Dette programmet gir deg omtrent all nødvendig informasjon om rom og anlegg, så lenge det kan måles med mikrofon eller elektrisk. Les hjelpfilen og kjør på! Som vanlig gjelder at jo bedre mikrofon og lydkort, jo bedre blir måleresultatene. Endret 12. april 2005 av moskus Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Helt grei post, ikke alt jeg er like enig i, men men... (det kan jeg plukke på senere ). Litt mer kristisk: Kanskje du kan kjøre posten din gjennom en stavekontroll? Ikke for å klage for mye, men det var utrolig irriterende å måtte lese "forstærker", "harru", "høyttaler", "gjærne", etc etc. Ikke ødelegg posten din med dårlig språk. Fin post! Høyttaler skrives vel faktisk høyttaler? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Litt mer kristisk: Kanskje du kan kjøre posten din gjennom en stavekontroll? Ikke for å klage for mye, men det var utrolig irriterende å måtte lese "høyttaler". Ikke ødelegg posten din med dårlig språk. Og hva er galt med høyttaler da? Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Mange fine tips der ja Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Kan være nyttig hvis du ikke skal bruke masse penger på anlegg og null peiling. Når det gjelder modifisering av høytalere, så er vel delefilter et punkt. Feks Jamo Consert 8 bruker samme element som Dynabel Exact. Men er mye dårligere pga et får dårlig delefilter. Det er mange som oppgraderer høytalerne sine med å bytte ut delefiltret. Hos B&W må du bytte ut hvis du skal klare å høre på høytalerene over tid, hvertfall med min hørsel. Det stemmer det med Hifiklubben og HIFI-sentret noe som jeg syns minner mer om Elkjøp enn et HIFI senter.. Så er de fleste veldig flinke med å snakke negativt om konkurenter. Så ikke spørr hvordan er denne i forhold til XXX dy-40. Det de skal selge er bestandig bedre enn den du samenligner med. Eneste butikken jeg har vært i som ikke gulper opp løgn for å selge høytalerne, er Eltek. Der får du også god tid til å høre på høytalerne. (Bare synd de har et basslukende lytterom) Skal du ha en referanse høyttaler, så hør på Euforian sammen med feks EC. Mye mer detaljert enn deks Dali Euphonia til ca 50000. Spørs selvsagt på musikksmaken din.. Ei plate/låt som er fin til å sjekke ut bass på er Björk med hunter (spor 2 på plata Homogenetic) For å sjekke ut detaljgraden på høytaleren, kan du høre på feks Bertine Zetlitz, Sweet injections er ei plate med dårlig innspilling. (mye er gjort med vilje for å få en funky stil) Lisa Ekdahl har også dårlige innspillinger. Feks på sammle cden "En samling sånger", spor 2(öppna upp ditt fönster) og 9 (benen i kors) Ellers er det stor forskjell hos lydkvaliteten på forsterkere. Forskellige forsterkere gir forskjellig lyd karakteristikk, og du må finne den lyden du liker. Samme gjelder høytalere også.. Det er viktig å ta med seg egen musikk når du skal høre på høytalere. Ta en titt på lytterommet også, det spiller stor rolle på lyden. Beste er å låne med seg høytalere hjem og lytte på de der. Det får de hos de seriøse selgerne. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Grei nok den der, men et par ting kan bli bedre: Ellers har du mange "typer" watt. RMS, Kontinuelig, Max++++ Du kan bytte ut "kontinuerlig", og "max++++" med FTC, og DIN. Altså de vanligste målemetodene for effekt er DIN, RMS, og FTC. (Info om DIN, RMS, og PMPO). FTC (Federal Trade Commission) har laget regler for hvordan måle effekt: Hvor stor gjennomsnittlig effekt en forsterker kan levere over en bestemt last med en bestemt båndbredde, og med en bestemt max forvrengning, med alle kanaler drevet samtidig. (FTC's dokument kan leses her) (Fra Harman audio sin hjemmeside) The Federal Trade Commission (FTC) laid down rules for how power specifications for home audio amplifiers could be advertised. Basically, the rules require manufacturers to declare how much average (as opposed to peak) power an amplifier can deliver into a stated impedance over a stated bandwidth with a stated maximum level of distortion and with all channels driven simultaneously. Ellers har "moskus" rett, gå igjennom teksten en gang til og rett opp. (eks. e i stede for æ). (Automatisk stave kontroll på forumet? høyttaler får to t'er) (Jeg har sikkert skrivefeil jeg og...) Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 iht til ny norsk rettskrivningsregler. Kan du skrive akkkurat som du snakker... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (Automatisk stave kontroll på forumet? høyttaler får to t'er) Høyttaler skrives jo med to t'er! Er lite vits i å klage bare for å klage. Dette er vel en av de trådene som gjør et forum bra. Dysleksi er ikke lett for personer det gjelder. Regner med han gjør så godt han kan, og hva mer kan vi forvente? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 iht til ny norsk rettskrivningsregler. Kan du skrive akkkurat som du snakker... Har jeg ikke hørt om. Referanse? Man kan jo alltid skrive som man snakker, men det er like irriterende å lese uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå