Marit Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Kan noen hjelpe meg? Jeg har kjøpt meg nytt hovedkort asus a7v333 jeg har en hardisk på 60gb kan jeg bruke den på raid? og hvordan får jeg den til og virke på raid xp1800 asus a7v333 512 mb Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Skjønner ikke helt hva du spør om her. En 60GB harddisk kan brukes på RAID, men hvorfor skal du gjøre det? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Marit, fleiper du? Det er jo ikke noe poeng med en disk i raid, det er samme som en i ide, og da faller hele poenget med raid. Forstår heller ikke helt hva du mener???!!!! [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-07-05 10:28 ] Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Du vet tydeligvis ikke hva RAID betyr. Les litt på Storagereview.com. Se også på anandtech.com - RAID explained. Kort fortalt står RAID for Redundant Array of Independent (eller Inexpensive) Disks. I dette ligger at du må minst ha 2 disker for å utnytte muligheten for RAID. Happy reading. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Vær litt snill mot henne da. Hun har bare en melding og er kanskje ny når det gjelder data. RAID kan brukes når du har fylt opp alle IDE plassene dine. De er fylt opp når du har 4 IDE enheter i maskinen din (f.eks 2 harddisker, en DVD-ROM og en CD-Brenner). Da kan du sette harddisker i RAID for å få plass til flere. RAID kan også brukes for å kjøre to harddisker som den samme harddisken, så hvis du f.eks lagrer noe så lagres det på to harddisker, men systemet ser det som en harddisk. Fordelen med dette er at hvis den ene harddisken tar kvelden, så har du fortsatt den andre harddisken inntakt. Lurt hvis du hele tiden lagrer viktig informasjon. Dette er det jeg vet om RAID, men sikkert noen som vet mer. Lykke til med nytt RAID-hovedkort :smile: Lenke til kommentar
Erra Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Skal prøve å forklare det litt greit for deg :smile: Vel, Raid er som sagt for å brukes med minst 2 disker. Det er fullt mulig å koble bare en disk på en Raid kontroller, men da blir det akkurat som å koble den på den vanlige ide kontrollern, du får altså ikke utnyttet Raid teknologien med 1 disk. Men det er altså ingen forutsetning at man har brukt opp de fire vanlige ide kanalene først. På Raid kontrollern din har du muligheter for å stripe eller speile 2 og 2 disker (Onboard raid klarer ikke fler enn 2 av ganga, ble skuffa når jeg fant ut det, kan altså ikke stripe 4 disker.) Speiling er dobbel-lagring, alt lagres identisk på hver disk slik at man hele tiden har backup. Striping er at alle data lagres halvparten hver på diskene, altså blir filene splittet i to. På denne måten har man ingen backup og mister alle data om en disk ryker. Fordelen med striping er ytelsen, man får mye bedre ytelse siden det er 2 disker som skriver/leser simultant istedenfor 1. Altså, siden du bare har 1 disk er det ikke nødvendig å koble denne på Raid kontrollern bortsett fra om du ikke har plass på de vanlige ide kontrollerne da. Erra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå