Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Knapt et par timer etter at jeg fikk de nye PC-delene hjem ble det en kræsj jeg ikke skjønner så mye av. Det jeg kjøpte er bla. Athlon XP 1800+ Termaltake Silent Viking kjøler MSI KT3 Ultra hovedkort Jeg innstallerte alt med stor forsiktighet og passet på og ikke være statisk laddet. Jeg brukte Artic silver kjølepasta i stedet for den "tyggegummien" som orginalt var på kjøleribba og startet jeg opp. Jeg begynnte å installere windows, og gikk en tur på badet. Når jeg kom tilbkae var skjermen sort, og jeg lurte på hva dette var. Med hovedkortet er det noen "diagnostic led" som viste koden "Prosessor skadet eller ødelagt". Temperaturen på kjøleribba var akkurat passe varm (ca 40-50 grader) så den var tydligvis ikke svidd. Dessuten støtter jo hovedkortet termisk beskyttelse med den interne sensoren i prosessoren. Altså ikke svidd. Jeg tenkte at kanskje prosessoren hadde knekt et hjørne, men PC'n hadde jo stått i fred når jeg var på badet. Jeg tok likevel av kjøleren, fjernet kjølepastaen og sjekket. Ingen synlige skalder. Så tok jeg den med på jobb i dag og sjekket i mikroskopet: fortsatt ingen synlige skader. Hva kan være feil? Lenke til kommentar
KjellM Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Har du prøvd prosessoren på eit annet hovedkort? Tviler litt på at det kan vere prosessoren viss temperaturen var slik du skreiv. Da må det i såfall ha vert ein kortslutning i den,men det hører til sjeldenhetene... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg har ikke prøvd den i et annet hovedkort, og har ingen som støtter denne porsessoren heller. Kanskje jeg burde sjekke resten av systemet med en gammel Duron 750 ? (som jeg sikkert får låne av en kamerat) Kortslutning? Kan det skje plutselig, når PC'n var godt i gang? Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Du har vel ikke hat på for mye glu ? en "kopis" av meg hadde på for mye glu så han fikk en svid cpu fordi den vart kortslutet _________________ Just admit you're a freak :wink: [ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-07-05 10:34 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 > Du har vel ikke hat på for mye glu ? > en "kopis" av meg hadde på for mye glu så han fikk > en svid cpu > fordi den vart kortslutet Prosessoren kommer jo uansett et tynt lag med et slags lakk eller lim. Jeg skjønner ikke helt at kjølepasta (det er vel det du mener med "glu") skal kunne kortslutte prosessoren. Pastaen er jo elektrisk adskilt fra prosessoren. Hvis du mener den er svidd pga. for mye kjølepasta, så nevnte jeg jo at både hovedkortet og prosessoren har "termal protection" som burde berget prosessoren i god tid før temperaturen ble farlig. Jeg ser ikke helt logikken i forklaringen din. Lenke til kommentar
KjellM Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Viss du hadde lagt denne tråden under Hovedkort og Prosessorer så hadde du kanskje fått fleire svar..., høyr med moderator og be om å få den flyttet over. :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Ok, moderator bare flytt tråden... Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Det han gjørde var at han hadde på for mye slik at kjølepastan klarte på en eller anna måte og kortslute cpun. og dermed kaput en cpu som ikke virker . han brukte kjølepasta som var stromledenes altså med sølv i det er 1 år siden nå. eller så kan han jo ha knust kjernen men han fikk starta opp så og etter 1 eller to timer så stuppte pc ned. _________________ Just admit you're a freak :wink: [ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-07-05 11:31 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Det hørest ut som om han svidde prosessoren sin. Ett år gamle AMD prosessorer hadde nemlig ikke "termal protection". For mye kjølepasta hindrer varmegjennomgangen og kan gi varm CPU. Siden det ikke var noen "termal protection" ble temperaturen alt for høy og svidde prosessoren. Han kan jo også ha sølt kjølepasta ut over L-broene og kortsluttet noe der, men selve kjernen er beskyttet med et tynt lag lim og kan ikke få elektrisk kontakt med kjølepastaen. Lenke til kommentar
Lenny Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg har vært med på en god del cpu'er som har tatt dagen. Til og med min egen. Festeren til viften knakk. Men nok om det. Hva skjedde før krasjen. Hvor langt på vei startet maskinen før feilen. Står det noen feil meldinger eller noe sånt???? Klarer du å starte opp hk uten prossesoren??? Ol. Det jeg leter etter er detaljer før ulykken og ettervikninger. Som den private dektektiven jeg er selv lært til har jeg oppdaget mye rart. Det kan også hjelpe andre her. :grin: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 PC'n startet fint 3-4 ganger, mens jeg strevde med å få tastaturet til å virke (tomme batteri i det trådløse tastaturet) Deretter satt jeg direkte i gang med å innstallere Win XP. (bootet fra CD'n) Innstallasjonen var kom til formatering og var halvveis i formateringen da jeg var på badet en liten tur. Da jeg kom tilbake var skjermen sort. Siden harddisk-lyset ikke lyste restartet jeg PC'n og fikk samme resultat: skjermen forble sort. Jeg sjekket fort skjermkabalen, og da jeg kikket bak kabinettet fikk jeg øye på de 4 diagnose-led'ene som lyste rødt. Jeg slo opp i manualen og fant ut at prosessoren var skadet eller ødelagt. (Det er det aller første biosen sjekker nye pc'n starter) Jeg kjente på kjøleribba som var passe kjølig. Det tyder jo på at prosessoren får spenning, utvikler passe mye varme og at kjøleribba har god kontakt med prosesoren. Jeg ventet til alt var kjølig, men de samme 4 led'ene lyste like rødt med en gang jeg slo på PC'n. Jeg skjønner ikke hvordan en sånn feil kan oppstå så plutselig og være så fatal, uten noen ytre påkjenninger. Kanskje detektiven har fått noen brukbare ledetråder? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Dette må du vel få igjen på garanti. Send tilbake CPU. De fleste webshopper leiter etter feil som knekte hjørner og sorte kjerner, hvis det ikke er synlig tegn på _vold_ så får du en ny en. Vet at AMD kjører hard garanti polisi, men jeg tror du får ny. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg drepte min xp1900 fordi jeg satt shimsn på feil. Brukte artic silver der ja. Fyrte opp ho gamlemor å d lukta ikke pent:) Har hatt den cpuen inne nå i 3 måneder som retursak. Gud det går sakte, kjøpte liksågodt en til jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Ja, jeg får nok ta kontakt med salgsstedet og be om en ny. Jeg har i hvertall ikke gjort noe galt. Ikke overklokking, (hadde ikke tenkt til det med det første heller) Jeg har heller ikke vært brutal, og heller ikke svidd den. Dette må jeg bare få på garantien. Lenke til kommentar
Lenny Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Dra ut cpu'en. Da SKAL du uansett ha tilgangen til biosen til pc'en. Skjermen skal ikke bli svart fordi cpu'en ikke virker. Vis det er samme feil så kan du prøve på flashe biosen. Det er vanlig vis en liten dippe dup (husker ikke navnet nå) som du kan dra av. Vent noen sek før du setter den på plass igjen. Da re-setter du biosen. Alt detter må du gjøre mens pc'en er av. Jeg har også verdt borti en cpu som har tatt dagen etter 3-4 timer. Vi fikk det byttet på dagen i butikken. Lenke til kommentar
Leeson Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 12:08, Simen1 skrev:Jeg kjente på kjøleribba som var passe kjølig. Denne cpu'en kan umulig være svidd. Har svidd en cpu selv og da holdt den seg varm veldig lenge. Hvis det ikke er noen av de andre delene så må det være en garanti som dekker dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Joda, vifta var tilkoblet og virket fint. (Det første jeg sjekket når jeg slo på PC'n første gangen) Lenke til kommentar
turboduron Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 AMD-Cpu´er kan vere meget vanskelige og "vrange" og få skikkelig på plass i socketen. Bygger og selger selv pc`er primert kun med AMD, så har vert borte i en del underlige saker der :smile: Prøv og reset biosen din ved og slå av pc og ta ut strømledningen. Deretter holder du powerknappen inne til du hører viftene ikke snurrer(tømme for hvilestrøm)Deretter tar du ut batteriet på HK og holder det noen sekunder i hånden før du setter det tilbake. (kjenner ikke ditt HK derfor forklarer jeg grunnmåten, selv om du kanskje har en jumper for dette) Ta av viften og fjern overflødig pasta (skal kun vere på kjernen ikke rundt på alle broene) :smile: Ta ut CPU og sett den i igjen. Når du setter den i så press ganske så hardt ned i slotten mens du trekker over låsen til den. (press midt på CPU) Da kan du prøve og starte den opp igjen. Får du fortsatt ikke liv i den så kontakt salgsstedet. Lykke til. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Høres veldig ut som noe som skjedde med meg. Etter jeg hadde satt cpu i med ny kjølepasta og vifte, startet opp og etter en liten stund ble bare skjermen svart. Etter det fikk jeg ikke liv i den. Men det var hovedkortet som var gåent. Vet ennå ikke hva som skjedde, men sendte det bare inn til Flexi igjen, og fikk nytt etter 2 uker. Bare si at det ikke fungerte når du fikk det :razz: Får sikkert nytt Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Tror nok det er hovekortet som har tatt kvelden. Var borti et Epox hovedkort som streiket etter 3 timer. Skjermen ble plutselig sort. Hovedkortet du har benytter seg av Athlon XP's innebygde temp diode for å måle nøyaktig core temp i realtime. Hadde core'en blitt for varmt ville pc'en skrudd seg av rimelig kjapt. Send tilbake både CPU og hovedkort for å være på den sikre siden. [ Denne Melding var redigert av: alibaba på 2002-07-05 17:42 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå