Gå til innhold

Pc4400 på et pc3200 hovedkort?

Knugo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det har jeg og lurt på nå ett par dager... Skal kjøpe minne til det nye hk mitt og lurte på åssen minne som er kompatibelt likksom...?

Det er Abit av8 3rd eye, og det står på komplett sin ram side at pc4400 passer..

Men jeg er ikke helt inne på det der med minne og sånt så jeg er rimelig blank..

Edit : Ser at det er pc4000 minne som passer ihop ifølge komplett.no

Endret av Runar_1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er litt feil å si at HK max kan kjøre DDR400 (PC3200)..

Når du klokker over FSB200 (default) vil man jo trenge RAM som klarer høyere hastigheter..og de aller fleste gode HK.. ihvertfall til S478 klarer FSB250 eller mer..

Mange "eksklusive" DDR400-brikker.. OCZ, Geil, Crusial..etc. vil klare *langt* høyere hastigheter enn DDR400... Ett eks. er Crusial Ballistix.. I mange tester viser det seg at denne brikka klarer over DDR500 (PC4000).. og det på relativt "stramme" timings..

Kjøper du DDR525 (PC4200) så er det *garantert* at brikka kan kjøre på FSB260(men kan også klare mer).

Selv har jeg Crusial Ballistix DDR500 (PC4000) som er "ratet" til FSB250.. De klarer greit FSB275 (DDR550/PC4400).

Og det er slett ikke tilfelle at "høyhastighetsminne" kan kjører strammere timings enn SPD på f.eks. DDR400.. slett ikke..

Ett unntak er nettopp ovennevnte Ballistix.. Mine kjører 2-2-2-5 ved DDR400 (og det er også programmert i SPD-chip'n).. men jeg har hatt/har også annen DDR500-minne som kun kjører 2.5-4-4-8/10 uansett..

Edit:

Når jeg kjøper ny minne.. sjekker jeg ut brikkene med Memtest86.. for å finne ut hva de klarer både av FSB/HT og timing... Som regel klarer de en god del over/bedre enn SPD/specs...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hva mener du om å kjøre f.eks Ballistix Pc4000 på av8 kortet hvis man ikke skal klokke det?

Er det du sjølv kjører ?

Å er det hk som "bestemmer" timingsene på rammen? Eller er det andre faktorer som spiller inn? Hørte at amd cpu og minne ikke var bare-bare...

-Runar-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Godt spørsmål..

Jeg må vel innrømme at disse Ballistix brikkene funket helt greit ved default DDR400, men det vil jo ikke jeg kjøre! :p

De lot seg kun kjøre på SPD (som jo var brukbare 2-3-3-6) ved HT200... Ved HT250 som de var "rated" for og SPD(2.5-4-4-10) ble det total krasj.. og reinstall som følge..

Da var jeg ikke blid for å si det sånn..

(Prøvde også "snille" manuelle settings ved HT210, HT220... over det BSOD.. og til slutt altså en ny variant.."Black screen"... med en kryptisk feilmeldig som viste seg å bety ødelagte filer på HD'n).

Heldigvis funket de perfekt i S754-systemet jeg bygde seinere...Klokket "til himmels" også.. :p

Edit:

Brikker som oppfører seg på den måten kan jeg bare ikke anbefale.. selv om du sier du ikke skal klokke..

Kingston og Corsair har funket greit på dette HK.. Skal snart teste ut Geil DDR500.. trolig ila. uka..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...