Gå til innhold

Steinberg Cubase SX v2.0 - Litt hjelp ønskes!

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Litt usikker på om dette her burde ligge i musikk-kategorien også/istedet (med det er vel ikke lov med 2 poster!?)

Anyway:

Har programmet som nevnt i emnefeltet: Steinberg Cubase SX v2.0. Har brukt dette før også, og da gikk det jeg skal spørre om fint, så vidt jeg kan huske. Men nå har jeg glemt hvordan jeg skal stille inn... Og hva skal jeg stille inn, og hva lurer jeg på, spør dere?!

Jeg bruker en el-gitar via Line6 v2.0 POD og inn i mikrofoninngangen på PC'n (som har et integrert lydkort, ..siden det er en bærebar)

Problemet er at når jeg skal spille inn "for andre gang", altså på "track 2" f.eks, så spiller den også inn det som avspilles/høres på PC'n!

Forklare litt nærmere; Jeg lager litt bakgrunnsmusikk på track 1. Så skal jeg spille litt solo på track 2, slik at dette da skal flyte pent sammen. Saken er jo at på Track 2 så blir det jeg spiller inn der og da tatt opp (recorded) sammen med det som avspilles på track 1 (siden det også høres). Resultatet blir altså; på track 1 har jeg bakgrunnsmusikk, og på track 2 så har jeg solo + bakgrunnsmusikk (som er et opptak av opptaket).. Og da blir det et lite ekko! .. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, ..

Hvis jeg har på Metronomen så hører jeg det veldig godt. For hvis jeg skal recorde på track 1, og samtidig har på metronom, så vil den slå takta med "enkle klikk". Skal jeg så ta opp på track 2 (med metronomen fortsatt slått på), så vil det bli "dobbeltklikk"! Og det er jo sabla dumt!

Det jeg ønsker er at når jeg tar opp, så skal den BARE ta opp fra det som kommer fra mikrofoninngangen og ikke "alt som høres".. For, jeg er avhengig av å høre "bakgrunnsmusikken" når jeg skal spille solo over (f.eks)..

Det må jo selvfølgelig ikke være noen delay på noe slags vis heller..

Jeg kan nevne at når jeg ser på barometerne som viser hvor mye lyd som kommer inn (på den start/stop/record/osv -menyen), så synes jeg at de "henger litt etter" enn hva de burde. Når jeg spiller en akkord, så spretter ikke de grønne barometerne opp før det har gått litt tid.. Et sekund, kanskje?! Vanskelig å ta tiden på slikt..

Mener å huske noe at det gjalt noe innstilling med "full duplex", eller ikke.. Men det er jeg ikke sikker på. Mener jeg har prøvd det også, men har ikke fått det til å fungere..

Så, er det noen som kan hjelpe meg; At Cubase SX bare skal ta opp det den hører fra mikrofon inngangen!?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...