Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtallet går opp og ned på tomgang, Volvo 460 '96


Anbefalte innlegg

vel.. det er lovt å håpe at det bare er kondens.. men har liten tro på at det er det.

 

1000 km er veldig lite.. så du trenger ikke å merke store forskjellen på kjøleveske nivået. Se etter 10 000 f.eks..

Normalt sett skal du ikke trenge å etterfylle kjøleveske i det hele tatt på 10 k km.. om alt er tett

 

Jeg anbefaler heller å bruke en dæsj rødsprit enn kondensfjerner.. med kondensfjerner blir du ikke kvitt vannet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket av på tanken nå hvor høyt kjøleveske nivået var ved kald motor, så får se litt etterhvert om det synker. Sjekket litt idag også, og er jo faktisk endel vann som kommer ut. Satte en isboks under eksosrøret og startet den opp og lot den stå å svive. Etter rundt 3 - 4 minutter begynte det å komme ut vann. Fant ut at det drypper mer enn jeg først trodde. Komme rundt 4 - 5 dråper per minutt ned fra eksosrøret på tomgang. Etter at den hadde stått å svive i ti minutter etter det begynte å drype stoppet jeg den, og var litt vann i boksen da. Rundt 0,1 - 0,2 dl eller noe. Så også at det kommer damp ut og legger seg rundt eksosrøret på baksjermen. Vannet som var i isboksen var helt rent og klart og luktet heller ingen ting.

 

Prøvde å finne flaska med kondensfjerner idag, men fant den ikke så får kanskje prøve med rødsprit for å bli kvitt vannet. Er vel ganske små doser med rødsprit da. Hvor mye ville du beregnet til rundt 50 liter bensin?

 

Er det forresten skadelig å kjøre med motoren hvis det er kjøleveske som kommer inn i den?

Lenke til kommentar

Tror det er alt annet enn at toppakningen er gåen. Det er slettes ikke unormalt at de drypper kondensvann av eksosanlegget - den største bestanddelen i eksos er jo vanndamp... Jeg hadde for et par år siden en Mazda 626 81-modell som sleit med dårlig toppakning. Den bilen brukte så mye vann at det var nødvendig å ha med seg ei 1,5-liters brusflaske med vann til en hver tid. Luktet glykol gjorde det også. Bekymre deg derfor ikke for mye, men det er klart at dersom bilen røyklegger hele nabolaget med hvit damp, og man kan vanne blomsterbedet med vann tappet fra eksosrøret - da er det noe galt.

 

Gjør som du selv sier - observer vannstanden i beholderen - og bruk bilen som normalt, hvis ingen ting tyder på at noe er riv ruskende galt.

 

Ta også med i betraktningen at væskestanden i ekspansjonstanken kan variere en hel del, dette er normalt.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Kan på ingen måte si at den røyklegger nabolaget med hvit røyk. Kan bare se at det kommer litt hvit røyk når jeg ruser den opp og ser bak med eksosrøret. Når den står på tomgang nå når det er varmt ser jeg igrunne bare at det drypper vann og at det legger seg litt damp på bakskjermen. I vinter når det var kaldt kunne jeg se en hvit røyk hele tiden, men ikke så mye at det virket som det var unormalt mye røyk.

 

Siden det ser ut som vanlig rent vann og ikke lukter noen ting, virker det for meg ikke som det er kjølevannet. Men skal ta å holde et øye med det fremover.

 

Kommer nok til å prøve med litt kondensfjerner/rødsprit for å se om det kan hjelpe noe på rykkingen på tomgang også. Skal også bytte bensinfilteret også snart, så får se om noe av dette hjelper mot vannet eller rykkingen.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet med vanndamp/hvit røyk av eksosanlegget. Min bil, en mazda 626 88 modell, bruker heller ikke kjølevann, men det kommer endel hvitrøyk når den nettop er startet. Men når den er blitt varm så roer det seg ned, men bestandig kommer det hvit røyk ut av eksosanlegget uansett om den er varm eller kald.

Min forrige bil også en mazda 626 88 modell, så sluttet den hvite røyken når motoren ble varm, men den brukte kjølevann, pga. ødelagt toppakning. er det noen forklaring på dette da?

Lenke til kommentar

Hos meg er det vel mer når den begynner å bli varm det kommer vann, kommer en del damp ut når den er varm. Tar 3 - 4 minutter på tomgang før det begynner å komme vann. Var oppe å snakket med en på verkstedet her idag, og han mente at det bare var vann/kondens i systemet. Fikk han til å bestille nytt bensinfilter då jeg kan prøve å bytte dette også. Fikk også en flaske med Fuel System Cleaner som jeg kunne prøve med, så har helt det på tanken nå så får jeg se om det blir noe bedre. Vil jo i hvertfall få slutt på den rykkinga på tomgang, ikke så farlig om det kommer litt vann og damt ut, men irriterende med den tomgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...