Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtallet går opp og ned på tomgang, Volvo 460 '96


Anbefalte innlegg

Har en 1996 Volvo 460 1.7 Turbo Intercooler gått 110000 km. Var ute å kjørte litt idag bare for å få motoren varm, og når jeg parkerte begynte den å hoppe opp og ned på tomgangsturtallet. Går normalt på 850 rpm på tomgang og har drive å dette ned rundt 50 - 100 rpm får så å gå opp igjen. Har gjort dette så lenge jeg har hatt den (1 1/2 måned), og rister litt i bilen akkurat i det den detter ned.

 

Men i dag etter å ha kjørt litt var den nede i 500 rpm og skvatt så opp igjen til 1500 rpm før den landet på ca 900. Men dreiv å gikk opp og ned litt hele tiden. Ristet også endel i bilen. Litt vanskelig og forklareså har filmet turtelleren med lyd og tatt et lydopptak bak ved venstre bakdør (litt lav lyd siden jeg brukte kameraet). Lyd klippet (270KB) Filmen (10,3 MB). Hører og ser hvordan turatllet går opp og ned. Rørte ingen ting mens jeg tok opp. Noen som har norn ide om hva det kan være? Bensinfilteret skulle vært byttet hver 105000 km, men dette er nok ikke blitt gjort siden den ikke har hatt den servicen. Har byttet tennplugger for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen ide om hvor mye denne kan koste da? Kunne ikke finne den på www.bruktbildeler.com, men kalles den noe annet også eller?

 

Har et bildet av motorrommet her som jeg har lagt ved.

 

Virket som det bare var på tomgag den dreiv å varierte så vedlig, men har drive med den rykkingen eller hva det kan kalles når du står still å ruser den til f.eks 2000 rpm. Ikke prøvd å starte den igjen etter at den tulla sånn. Noen måte å finne ut om det er bensintrykk regulatoren, eller må jeg bare bytte å prøve?

post-134-1113249769_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har lest litt om bensintrykk regulatoren i Haynes boka nå, og funnet ut at det går ann å teste denne ved å la den suge opp 1L bensin på max 30 sekunder. Men klarer ikke helt å finne ut hvordan man skal få den til å gå uten at bensinpumpa går samtidig. Står man skal koble sammen de to samme ledningene ved releet for å teste bensinpumpa og bensintrykk regulatoren, men er vel ikke så lurt det siden den da vil pumpe ut bensin samtidig.

 

edit: Men kunne ikke finne den på bruktbildeler.com, men må vel bare snakke med forskjellige hoggere rundt forbi? Er vel ikke stort for å sende denne i posten heller. Fant bare tomgangsregulator, ikke bensintrykk regulator på bruktbildeler.com

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Får sende en mail til volvo imorra å høre hvor mye de skal ha for en, og kanskje se om jeg finner noen hoggere å spørre også. Er litt kjdelig å kjøpe ny hvis det ikke er denne som er problemet. Men er jo veldig likt det samme som du hadde Shimano. Stopper aldri min heller, bare veldig nærme av og til. Og siden det er litt rykking på rundt 2000 rpm er det vel ikke tomgangsregulatoren heller.

Lenke til kommentar

Har klippet fra min egen gamle post.... Volvo og Peugeot er to forskjellige biler, men kan hende funker det også her. Vær imidlertid sikker på at du ikke har vakuum-lekkasje noe sted. Sjekk alle vakuum-slanger og bytt de som ser tvilsomme ut. (billig, kjøp noen meter og kapp etterhvert.)

 

Så til posten:

 

Jeg har en Peugeot 405 GRI som har vært ordentlig tøvete i det siste, tomgangen har mildt sagt vært av varierende karakter, fra rundt 2000rpm til å stoppe helt.

 

Siden dette er en fransk bil har jeg sjekka litt rundt, og fikk til slutt tipset:

 

1. Koble fra batteriet i noen minutter.

2. Koble til batteri, sett på tenning i 15 sekunder og start bilen (uten å røre gasspedal hvis mulig)

3. La bilen stå i tomgang i ca 10 minutter (fremdeles uten å røre gasspedal)

4. Kjør en helt normal tur på ca 10 minutter.

5. Fortsett turen, men denne gang med fullt gasspådrag i alle gir om mulig

 

Dette skal visstnok "lære" den elektroniske styringa å oppføre seg ordentlig.

 

På min bil funka dette suverent, bilen ble som ny (vel....) igjen.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Var ute å prøvde litt i dag igjen. Den varierte ikke så veldig når den var kald, bare slik som den har gjort hele tiden. Når den ble varm var det litt mer som igår, men langt i fra så galt. Merker ingen ting mens jeg kjører, men merker det når jeg står stille og hvis jeg ruser den litt også til jeg kommer over ca 2800 rpm, etter det merker jeg ikke noe. Får se om jeg merker noe mer fremover, men hvis ikke jeg finner en billigere bensintrykk regulator eller den blir værre kommer jeg vel ikke til å gjøre så mye med den.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at når den står å sviver drypper det litt vann fra eksosen. Bare en dråpe eller 2 i minuttet. La også merke til tidligere i vinter at den røyk ganske hvitt uansett om den var varm eller ikke. Er dette unormalt eller?

Lenke til kommentar

Var litt lite kjøleveske da jeg kjøpte den, men fylte på og kan ikke se det har minket nå. Men er jo vel ikke så lett å merke det på kjøleveskenivået siden det er så lite. Har ikke lagt merke til denne hvite røyken etter at det ble varmt ute, men så at drypte noen dråper nå i stad. Leste i en annen tråd på forumet at en del turbomotorer brukte noe vanninsprøytning for å øke effekten eller noe, men kan vel ikke være det på denne? Etter som jeg har skjønt er det vel ganske dyrt å reparer hvis den forbrenner vann? Noen som tør å annslå noe ca pris for reperasjon hvis det er kjøleveske som blir forbrendt? Kan vel ikke bare være vann på tanken da? Tenkte om dette også kunne ha noe med at den "rykker" sånn når den står i fri?

 

Edit: Hvis den brenner kjøleveske, er dette da farlig å kjøre med?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Den motoren der bruker ikke noen form for vanninnsprøytning nei.

 

som du sikkert vet, så er ikke ild særlig glad i vann.. ei heller i en bensinmotor..

så rykkingen i motoren kan godt komme av det ja.. iallefall som en delårsak.

 

Om du nu sku være skikkelig uheldig, at toppen er sprukket, så må den skiftes.. går ikke ann å reparere..

 

Men er toppakningen gåen, så kan denne skiftes i løpet av en helg om du har noen i lag med deg som kan og liker å skru på bil.

Det trenger ikke å bli dyrt.. noen 6`ere med pils og par kamerater og deler for hånda.. (pakkning og strekkbolter) så fikser dere det lett..

 

Om du skulle sette den på verksted blir det nokk noen tusen lapper ja

Lenke til kommentar

Men dette kan ikke komme av kondens på tanken eller noe sånt? Er jo lite brukt det siste halvanne året. Når jeg kjøpte den i vinter var det 5 - 10 liter på tanken, og har nok stått en god måned med ca det på tanken. Har vel kjørt ca 1000 km etter jeg kjøpte den, så burde kanskje ikke være kondens enda da? Ikke prøvd med kondensfjerner på den, men er kanskje ikke så mye vits hvis ikke dette kan komme av av kondens på tanken.

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med pappa nå, og han mente det ikke var noe mer enn kondens i tanken og resten av systemet. Virker jo ikke som nivået på kjøleveska har minket noe på de 1000 kilometerene. Burde man ikke merke det på nivået til kjøleveska vist det var den som kom ut? Får prøve å fylle på med kondensfjerner og se om det hjelper. Er det noen annen måte å få ut kondens eller vann i systemet? Kjøpte noe insprøytningsrens på biltema en gang, men skal vel bare rense systemet denne så hjelper kanskje ikke noe i dette tilfellet?

 

Takker for svarene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...