xlpuma Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg har to raptorer som jeg kjører i raid 0 nå. På grunn av diverse omstendigheter planlegger jeg en reinstallasjon. Når jeg installerte sist gang, satte jeg opp 64 k stripestørrelse. Men lurte på om jeg ville merke noen praktisk ytelsesforskjell om jeg går opp til 128 k stripestørrelse? Noen som har tips her? Jeg bruker maskina til spill og videoredigering. Specs på maskina står i profilen min Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Tror at du får bedre lese/skrive hastighet med større stripestørrelse, men du sløser mer med plassen med tanke på at f.eks windows har masse masse små system filer etc. Ikke helt sikker på om det har så mye og si i praksis, men er vel andre her som veit mer om akkurat dette. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Et annet problem med stor stripestørrelse er at windows partisjonen din bruker default... dvs 4k For å få max ytelse skal stripestørrelsen og clustersizen på partisjonen være lik. Noe som irriterer mer er det at jeg ikke har klart å konvertere størrelsen på win partisjonen ved hjelp av partition magic Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Skal du kjøre windows er stor stripestørrelse bare tull imo. Har du ext3 e.l. kan 128 være kjekt å ha. Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Et annet problem med stor stripestørrelse er at windows partisjonen din bruker default... dvs 4k sad.gif For å få max ytelse skal stripestørrelsen og clustersizen på partisjonen være lik. Ifølge Asus-manualen sier du her stikk imot av hva den anbefaler...? Den sier her at liten stripestørrelse egner seg best for serverapps, og høy stripestørrelse egner seg best for "multimediamaskiner"... Sier ikke at du tar feil her, bare at det ikke samsvarer med manualen her.. Det er ikke alltid manualen sier hva som er rett serru Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Ifølge Asus-manualen sier du her stikk imot av hva den anbefaler...? Den sier her at liten stripestørrelse egner seg best for serverapps, og høy stripestørrelse egner seg best for "multimediamaskiner"... Serverapps = små filer, altså liten stripestørrelse. Multimedia = store filer, altså stor stripstørrelse. Du får velge det som passer deg best. Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Oki. Spørsmålet er da om jeg skal gå opp fra 64 k til 128 k stripestørrelse? Merker jeg noe praktisk forskjell på det? Noen som har prøvd dette? Endret 11. april 2005 av xlpuma Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Leste en del om dette emnet da jeg selv gikk til innkjøp av mine Raptorer. Jeg fant ut at i mitt tilfelle var det best å sette 32KB striping. Dette for rask respons av små filer. Jeg har en stæsj disk så jeg har aldri lagret store filer på mine Raptorer. Syntes at 32KB fungerer glimrende, så om du også har én eller flere vanlige disker så vil jeg anbefale og kun ha OS og innstallerte programmer på Raptorene. Alt av mp3 og video osv legger du da på de andre diskene. Bare husk at når du først har valgt en striping størrelse, så må du formatere om du ønsker og heller bruke en annen størrelse. Derfor bør du tenke på hva som egner seg til ditt bruk. EDIT: Kan også tillegge at jeg har laget en egen hovedmappe på stæsjdisken som jeg kaller for My Documents. Bruker ikke My Documents på OS diskene(raptorene) Lykke til Endret 11. april 2005 av gixxerman Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) hehe lurer på hva asus definerer som serverapps xpluma har lest litt rundt dette men har ikke finne noen fasit på hvor stor stripestørrelsen skal være..men alle plasser jeg har lest om dette, sier iallefall at stripestørrelsen og størrelsen på cluster når du formatere skal være likt... hadde vært litt greitt å teste hva som gir best ytelse egentlig.. sånn for å teste selv og ikke bare ta allt for god fisk ... altså det man leser Nå skal jeg ta fler benchmarks av diskene på systemet mitt... nestegang jeg formaterer skal ljeg ha 32k isteden for 64k som jeg har nå... og så skal jeg sammenligne... så for vi slått fast dette en gang for alle Det er dette som er så genialt med forum som dette - meningsutveksling Endret 11. april 2005 av Snabel Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 hallo igjen. Dere sier at clusterstørrelse og stripestørrelse bør være likt, 4 kb. Menes med dette at formatering med NTFS er i 4 kb cluster? Ser det er flere meninger ute å går her. Ringte selv et par databutikker her i stavanger, men ingen av de har kunnet gi meg et entydig svar visst Jeg har som sagt 64 k nå, men vet ikke hvilken vei jeg ska gå neste gang.. opp eller ned..hehhe Takker for alle svar anyway Jeg bruker raptorene til å kjøre OS på, og diverse andre programmer. Bruker også noe av disken til en temp. mappe for råmateriale til videoredigering. Alt annet stash har jeg på andre disker. Litt off topic: Grunnen til at jeg skal reformatere, er at jeg har lest en plass at SP2 til xp legger inn en dårligere driver til CPU (gjelder P4). Jeg gadd ikke å ta back up av SP1 når jeg la inn SP2, og får visst da ikke "rulle driver tilbake . Så sånn er det... BTW. Skal ta noen benchmarks jeg også, for å se om det er noe forskjell nå og etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå