Gå til innhold

agp 4x-mode

Anbefalte innlegg

hei. jeg kjører et geforce 3 ti200 kort på denne pc'en, og har forstått at dette kortet takler agp 4x-mode.. men hovedkortet mitt er temmelig gammelt, og har kun agp 2x-mode .. taper jeg mye ytelse på geforce kortet fordi hovedkortet mitt ikke har agp 4x-mode? så mye at jeg burde skifte hk? Takk for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, vet ikke helt om jeg er på dyp grunn her?

AGP x2 er vel 3.3volt, mens AGP x4 er på 1.5volt. Så enten så støtter HK'en din 3.3+1.5 ellers må vel skjermkortet gjøre det? (Er x4 AGP bakoverkompatibelt?...tydeligvis, men hadde vært kjekt hvis noen knuste teorien min slik at jeg visste bedre jeg og :wink: )

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-05 08:16, JoKr skrev:

Vel, vet ikke helt om jeg er på dyp grunn her?

Ja du er på dyp grunn her. :smile:

AGP4x kompatible skjermkort er bakover kompatible så de funker på AGP 1/2/4x hovedkort. Det som er viktig å merke seg er hvilken AGP-versjon hovedkortet har, har man et gammelt hovedkort så har det AGP v1.0 og det er ikke alle nyere skjermkort som funker bra sammen med det. Dagens standard er AGP v2.0. AGP 8x kommer til å være AGP v3.0. (Du er innepå noe med 3.3v og 1.5v da. Men det som gjelder her er at gamle AGP2x kort funker ikke på AGP4x hovedkort, ikke motsatt. :smile:)

Men for å svare på det orginale spørsmålet, du vil ikke tape noe særlig på å kjøre AGP2x istedenfor AGP4x. Tapet er tilnærmet lik null i de fleste situasjoner. Det er stortsett skjermkort som benytter seg av systemminnet i maskinen din (til å lagre teksturer osv) som drar nytte av hastighetsforskjellen fra 2x til 4x. Sålenge du ikke har noe problem med at ting kræsjer så hadde jeg fortsatt med den kombinasjonen du har der også hadde jeg "glemt" AGP4x inntil videre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et GF2Ti kort på mitt gamle Aopen AX6BC hovedkort. Kortet var et AGP4X kort. det er hovedkortet som må klare å levere de riktige spenningene.

I850 kort klarer f.eks. ikke å levere 3.3v. til AGP2X kort, så de fungerer ikke der. Da kan en kanskje si at AGP4X er bakoverkompatibelt.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg har hørt at den praktiske økningen/tapet mellom 2x og 4x er mellom 10 og 20 %

Jeg tror det avhenger av hvilket grafikkort man har. Har man et nytt gf4-kort til tre tusen kroner er det sikkert noe å hente på å kjøre 4x. På mitt gf2mx har det ingen ting å si.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Hvilken forskjell du vil merke på ytelsen avhenger av spillen du skal kjøre på kortet. Er spillet gammelt, bruker lite med textures osv vil du IKKE merke forskjell. Det er fordi minnet på skjermkortet har fint plass til disse texturene. Derimot nyere spill med ørti-pørti textures per overflate så kanskje du kunne merke forskjell, spesielt om du har GF4ti4x00 og bare 64 MB ram. Da må skjemkortet hele tiden stjele litt system-minne for å holde på texturene. Og selvfølgelig, et kjappere skjerkort blir jo som regel kjørt med høyere oppløsning, detaljnivå osv, og at dette krever mer minne.

Når det er sagt, så kan også typen grafikk-brikke som er på skjermkortet virke inn. Tester har ofte vist at at der lite eller ingen forskjell på 128MB og 64MB på et GeForce3-kort. Dette forteller oss at GeForce3-kort har liten nytte for mer enn 64MB minne, da de rett og slett nesten ikke bruker mer enn 64MB. Trafikk over AGP-bussen til systemminnet blir da lav og Forskjellen på AGP 2x og 4x blir da neppe merkbar.

GeForce 4-baserte kort derimot er kjappere(naturligvis) og klarer å legge flere textures av gangen enn det GeForce3-kort klarer og da må naturligvis ha disse texturene tilgjengelig. Om du i tillegg har lite minne på selve skjerkortet, vil det naturligvis bli mer trafikk over AGP-bussen og forskjellen på AGP 2x og 4x blir større.

Så som svar på spørsmålet ditt : nei, det er ikke vits å bytte hk bare for å kjøre AGP 4x ! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...