agjell Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg skal lage vanntank og har kjøpt nipler med Ø 33mm sokkel. Går det greit å bruke et Ø 32mm treborr, eller vil plexiglasset sprekke når jeg skrur inn nippelen? Lenke til kommentar
Novec Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Det kan nok gå greit å borre opp med Ø32mm, men du må gjenge hullet. Behandle plexi som metall i så måte. Under boring, saging og gjenging bør du holde en lav fart for å forhindre smelting og forringing av materialet. Du kan også bruke rødsprit som "smøremiddel" for å få renere skjæreflate. Lenke til kommentar
Lozip Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Men er sprekker ikke plexiglaset om du bruker rødsprit ? - Lozip - Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Lag et lite hull med en kniv før du kjører i vei. Jeg bruke syl og slo til. Det blei en fin sprekk i plexiglasset på 105*90 cm . Var bare noe som ikke kunne brukes da. Som sagt bruk lav fart. btw. Hvofor Ø33? DEt er veldig stor. Skal du lage deg en waterstack? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Forborring er ordet. Bruk et lite borr først ! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Plexi glass kan jo formes ved ganske lave temperarurer, så du kan jo varme glasses for du borrer. Kanskje det går.... Har IKKE prøvd dette selv, er bare en liten tanke som sitter i bak hodet.... Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei.. Ja og varme plexi glasset er lurt...er ikke mye varme som skal til... Da jeg skulle kappe til plexiglasset mitt så sprakk det..men andre gangen varmet jeg det litt og da gikk det fint og det var mye lettere og kappe også... Det er også lurt og forborre med et lite bor først. Tommy Lenke til kommentar
Gizmokvakk Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hvor varmt og hvor lenge? Hva varmet du det med? At det skulle sprekke hadde jeg aldri tenkt på i det hele tatt Lenke til kommentar
agjell Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: btw. Hvofor Ø33? DEt er veldig stor. Skal du lage deg en waterstack? 1/2" niplene de selger på biltema har av en eller annen merkelig grunn 33mm stor sokkel, vet ikke hvorfor. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 1/2 er jo ca. 13mm. Er du sikker på at den er så stor. at de ikke er tykkfeil? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 angående boring i plexiglass- jeg jobber litt med plexiglass og anbefaler stålbor til jobben. har alldri prøvd med trebor men ikke kjør fort. hold et jevnt trykk mot platen. ikke forbor hvis du bruker trebor siden det er flatt og ikke vil sentrere seg hvis det er et hull der allerede. angående nippelen, varme? vel har aldri prøvd det på den måten men tanken er vel ålreit i utgangs punktet, prøv på en bit du ikke skal bruke så finner du det ut. grunnen til at nippelen er så stor i gjengene er formen til nippelen, noen nippler har et mye større gjengeparti enn diameteren på nippelen. det er fordi gjengetape er enklere å påføre jevnt på store diametere. grunnen til redigering: pratekick. [ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-07-05 19:09 ] Lenke til kommentar
agjell Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 18:58, Bøgge Bakken skrev:1/2 er jo ca. 13mm. Er du sikker på at den er så stor. at de ikke er tykkfeil? Forklarer dette saken for deg? <http://agjell.tripod.com/okforum/nippel.jpg> [ Denne Melding var redigert av: agjell på 2002-07-05 22:13 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Nei. Jeg borr med dremel og det går bra. Lenke til kommentar
agjell Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Sorry :smile: Nå forlarer det saken for deg tenker jeg... Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei.. Det jeg lurte på: Hvorfor bruker du en så stor nippel da... Bare for og opplyse.. 33 som du forklarer det er 1" 1" rør = 33,7. Tommy Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Er det fast ytre diameter på rør? 1" = 2,54cm, men det er vel ikke noe fast ytre diameter, det må da avhenge av hva røret skal brukes til? Lenke til kommentar
agjell Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Det jeg lurte på: Hvorfor bruker du en så stor nippel da... Fordi det var det de hadde :smile: Det tar vel ingen skade, gjør det vel? Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei. Ja når det er snakk om rør så er ikke 1" = 2.54mm men 33.7 uvendigmålt invendig kommer ann på tykkelsen på røret.. Nei det har sikkert ingen ting og si at du bruker en så stor dimensjon..Men det hadde sikkert vært lettere og bruke en mindre kobling.. På din lokale rørleggerbedrift har de sikkert noen nipler som er litt mindre. For si om du eventuelt fikk deg 1/2" nippel med gjenger så kunne du jo ha gjenget opp hullet og skrudd nippelen nedi..men eventuelt og tette med gjengeteip.. Tommy Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Ok, skjønner, tenkte meg at det var fast innvendig diameter (eller, den som blir oppgitt da), og at utvendig diameter var avhengig av tykkelse på røret. Lenke til kommentar
The man! Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 ikke bruk stålbor, bruk plexibor, det sier jo seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå