Gå til innhold

Stabilitet under Linux.

Anbefalte innlegg

Folkens, jeg skulle saa stusselig gjerne ha begynt aa skifte til Linux.

Grunnen er liksom den at jeg har blitt ledet til aa tro at Linux skal vaere stabilt og saant.

Og det er jo bra, men grafikk-kortet mitt( Ati Rage 128 ) er ikke stoettet av RedHAT( eller Mandrake, eller SuSE ), og kraesjer derfor maskina periodisk med mindre jeg holder meg til XFree86 eller bare konsoll.

Men jeg har jo lyst til aa bruke maskina da. Saa denslags grensesnitt holder ikke for en arbeidsstasjon.

Og saa slaar jeg opp paa RedHAT sine HCL sider( og Googler meg til den store zink-medaljen ), og begynner etterhvert aa bli mistenksom.

Det virker da paa meg som om ingen grafikkort er sertifiserte av RedHAT, samt at alle "compatible" oppfoeringene for det aller meste er sendt inn av mannen i gata.

Saa er det i det hele tatt noen grafikk-kort som *garantert* kan kjoere KDE eller Gnome?

Hvem garanterer dette?

Og hvordan i steike tester man / finner ut om resten av hardware'en lager noen problemer?

Hvor blir kraesj-meldinger sendt, og hvordan tolker man dem for aa finne problemet?

Alternativt: Er det noen som kan anbefale et DRITT-billig( 50,- ) grafikk-kort som _garantert_ kan kjoere KDE 3.0x?

---

Er litt lei naa.

Kanskje noen timer med kabal hjelper.

EDIT:

Ja, kabal hjalp litt.

Fant Linux har stoette for det meste som virker under Linux. Men har fremdeles ingen peiling paa hva som stoetter KDE.

[ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-07-05 05:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehm.. tror du misforstår litt.

ett grafikk-kort støtter ikke KDE spesifikt. heller ikke Gnome eller Fluxbox eller hva det nå måtte være.

Xfree86 støtter grafikk-kortene. da alle wm'ene bruker Xfree86 i bunn og grunn (kde, gnome, fluxbox, blackbox, icewm, windowmaker, xfce, osv). og de fleste skjermkortene er nok støttet av Xfree86. Nvidia leverer bl.a. egne drivere til Linux/Xfree86 som har lik/bedre OpenGL/Grafikk-ytelse enn sammenlignede windows drivere. ATI har også egne beta-drivere på gang til linux. men. de fleste skjermkort er uansett støttet i linux via driverne i Xfree86 - dog er ikke disse 100% optimisert for hardware'n, men det funker.

prøv "xf86configurator" eller "xf86setup" eller "xf8cfg" og valgt skjermkort/skjerm/whatever ?

Lenke til kommentar

Jeg har en Compaq Deskpro EN PIII 450 som har et ATI Rage 128 video kort i seg. Dette fungerer helt utmerket under Linux. Hva slags problemer er det du egentlig har? Selv om Linux kjøerer stabilt i seg selv er det jo en del brukerprogrammer som ikke er helt stabile.

Lenke til kommentar

Skal prøve å skrive det jeg skreiv på nytt:

(crappy sql servern svarte ikke php scriptet!)

Hjelper ikke med verdens mest stabile OS hvis man har hardware som er fubar.

Jeg sier ikke at linux er verdens mest stabile OS, men at folk må skille mellom OS, brukerprogramvare og hardware problemer.

-Dante

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg har en Linux box med ATI Rage 128 med DRI driverne (dri.sourceforge.net) og jag har aldri hatt noen problemer whatsoever....så det er nok bare litt konfing som skal til. Når det gjelder Redhat så kan jeg ikke uttale meg noe særlig, men jeg mener at man har mer kontroll i f.eks Slackware. Det var først da jeg installerte Slackware at jeg kvitta med med Windows for godt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har brukt Redhat og Mandrake linux...bruker

nå Mandrake 8.2. Selv om jeg ikke har Ati Rage 128, vet jeg at det kortet er støtta av Xfree, dette

kortet er jo ganske gammelt også.

Hvilket versjon av Redhat kjører du?

De nyeste versjonene 7.2, 7.3 er INGEN problem.

Hardware støtte i Linux er et problem med helt

nye hardware...hvis ikke produsenten selv lager

driver til Linux ved lansering....

Si ifra hvis du ikke får det til!

Lenke til kommentar

Dette er sansynligvis ikke et distro problem.

Og det med at det er "mannen i gata" som har lagd driverene er KORREKT. Dette er fordi det er OPEN SOURCE. Og i tilegg er så og si alt i Linux utviklet av mannen på gata. Alt er basert på frivillig instatts.

Forøverig trenger jeg en mer presis beskrivelse av hva som skjer når ting går galt. Det du sier kan være alt mellom himmel og jord. Prøv å forklar på idiot-modus hva som skjer fra sekund til sekund så og si. Hvor mye ting kræsjer. Er vel neppe kernel panic... Prøv å trykk "ctrl-alt-f1" og se om det fortsatt henger der og. etc etc... Sleng ut info fra log-filer også videre.

Slik du beskriver det kan det være alt fra strømbrudd til software problemer...

Lenke til kommentar

Fant noe dill i /var/log/messages som gikk paa at programmereren(e) av driveren(e) for ATI anbefalte at man gikk til gatos.sf.net .

Som kort fortalt bekreftet det jeg allerede hadde en mistanke om, nemlig at visning av video / enkelte grafikk-innstillinger fremdeles er "under utvikling".

Men helt kort, boksen fryser T O T A L T ved avspilling av filmer, visning av noen .pdf'er med bilder, grafikk ifra xmms og andre "grafikk" ting.

Loesningen blir da aa huske paa A L D R I aa se paa film eller bilder under linux, samt smile og reboote naar en eller annen grafisk effekt dukker opp og dreper linux.

Med mindre noen der ute har noen raad angaaende aa teste for mulig( men tvilsomt ) ustabilt skjermkort.

Fatter ikke saann helt aassen dere som kjoerer med ATI Rage 128 mener dette gaar flotters uten videre.

Men kanskje det bare er meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...