Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mer effekt uten å legge i ein krone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt koster penger. Til og med det å sveise egne grenrør eller komplett eksosanlegg.

 

Hva som kan gjøres er også veldig individuelt fra bilmodell til bilmodell.

 

Så hvis du klarer å formulere spørsmålene dine på en litt bedre måte, og får med litt mer informasjon så blir dette bra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

 

 

Det gjør nok det, men ikke mye, mest støy. Men om man spør om hva som er GRATIS, så er det jo ikke stort annet enn det du kan fjerne... Ok, port toppene om du ikke regner inn paknings settet. Fjern vekt.

 

Men skal du ha noe som virkelig fungerer; kamaxel, grenrør, effektanlegg av større dimensjon, sportsluftfillter, portet topp, større ventiler, større forgassere, eller større dyser og ny mapping av injection. Evt justerbar trykkregulator for å øke trykket på originaldysene inntil en viss grense.

Lenke til kommentar
Ta ut alt som ikke har noen nytte i bilen for at den skal gå fremover på en trafikksikker måte. Fjern anlegget, alle seter du ikke bruker, fjern dørtrekk, reservehjul, gulvmatter og isolasjon. Burde spare deg for nærmere 100 kilo dødvekt kanskje - og resultere i en raskere bil.

7159846[/snapback]

 

Ja, stemmer for denne, merker selv hvor stor forskjell det er om dama sitter på i bilen eller ikke, og hun veier vel ikke mer enn 75 kg. Så klarer man å få vekk 100kg, så tilsvarer det nok noen gratis HK ja!

Lenke til kommentar

 

 

Det gjør nok det, men ikke mye, mest støy. Men om man spør om hva som er GRATIS, så er det jo ikke stort annet enn det du kan fjerne... Ok, port toppene om du ikke regner inn paknings settet. Fjern vekt.

 

Men skal du ha noe som virkelig fungerer; kamaxel, grenrør, effektanlegg av større dimensjon, sportsluftfillter, portet topp, større ventiler, større forgassere, eller større dyser og ny mapping av injection. Evt justerbar trykkregulator for å øke trykket på originaldysene inntil en viss grense.

7159494[/snapback]

 

Lol, du får MINDRE effekt hvia du fjerner eksosanlegget på en sugemotor, Må ha litt motstand vet du...

Lenke til kommentar

Feil, du skal ikke ha motstand, du skal ha PULSEFFEKTEN et riktig dimensjonert eksosanlegg gir.

 

Tar du bort eksosanlegget forsvinner pulseffekten som gir bedre fyllingsgrad. Setter du på et større eksosanlegg gir det bedre fyllingsgrad på høy effekt, men reduserer bunndraget, visa versa.

Lenke til kommentar
Feil, du skal ikke ha motstand, du skal ha PULSEFFEKTEN et riktig dimensjonert eksosanlegg gir.

 

Tar du bort eksosanlegget forsvinner pulseffekten som gir bedre fyllingsgrad. Setter du på et større eksosanlegg gir det bedre fyllingsgrad på høy effekt, men reduserer bunndraget, visa versa.

7179550[/snapback]

 

Noen som har greie på hvordan ett bra eksosanlegg bør være da, til feks. en 2.0l?

Noen som har en genial formel på utregning av dette? Har snakket med mange som mener de har greie på dette, men egentlig aldri fått ett fornuftig svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Har du en turbo motor så blind wastegate vakumslangen med en skruv. Men fare for at topp pakning mm gir etter... Du kan også shimse opp ventilfjerene slik at du kan ha mere turtall uten ventilflyt.. Du kan også dreie av vekt på svinghjul, fjerne dynamo og vannpumpe.. lite kjøling men fungerer vel en liten stund..

Lenke til kommentar

Volvo solgte i sin tid 2,5 toms effektanlegg til sine modeller inkl. 2,3 literen med 136 hk originalt. Mange ble overassket over den store dimensjonen da 2 toms var det mst vanlige, da på typisk 2.0 liter'ere opler mm.

 

Jeg vil mene at et 2 toms efektanlegg er passelig på en 2.0 liter, mens satser du på max eller MYE effekt, bør du gå for større. Men innenfor 2,5 toms.

 

Det som gjelder er da å sørge for at den hat denne dimensjonen HELE VEIEN, og ikke masse dårlige insnevringer som stjeler effekt. Det er jo typisk på de billigere anleggene. Sørk for persolig at hver overgang er riktig laget og godt dimensjonert, og ikke er en jall overgang.

 

Starter du med grenrør og effektanlegg videre er du sikret. Sjekk om ditt originale grenrør er godt konstruert eller bør oppgraderes ør du kjøper. Ingen vits i å kaste bort pengene heller. Bedre å bruke de der du faktik kan hente noe effekt.

 

K

 

2 og 1/4" toms er kanskje det riktige idag på en 2.0 liter med turtalssvillige motorer.

Lenke til kommentar

oi.. gratis tråd jo..

 

du kan tjene noen hk ved å hakke ut katalysator innmaten med et spett;-)

noen sier det kan gi opptil 10% effektøkning, men ikke regn med mer enn 1-3hk.

men nå trenger du tettingspasta når du skal sette katalysatoren på igjen da. ca 20kr på biltema? file/pusse innsuget og innsugsporten med dremel etc.

hmm.. har du gasser motor så bytt gasseren til en større gasser fra en bil på høggern eller no. koster deg sikkert ikke mange 50lappene. kan du dreie så kan du jo lette svinghjulet litt. du kan planslipe toppen hvis du kjenner noen som klarer det, men da må du jo kjøpe ny toppakning dah. kan jo borre noen hull i luftfilter boksen opså.

 

letting er også en fin ting. riv ut alt av dørtrekk, gulvtrekk, taktrekk, bakseter, annlegg, reservedekk og kameraten på 100kg som sitter på pasasjersiden. og hell litt 96% på tanken så gåre unna;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Lol, du får MINDRE effekt hvia du fjerner eksosanlegget på en sugemotor, Må ha litt motstand vet du...

7178477[/snapback]

 

HELT FEIL... man skal ha pulse effekten som GRENRØRET gir... thats it! tro meg jeg veit... har bilcross bil med grenrør og rør rett ut, ca 120 hester... vi begynte på 105 så det har en effekt men ikke mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...