Gå til innhold

Dimmerkrets for halogenpærer (12VDC)

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å lage en slags dimmer for de to halogenlampene jeg har. Skal styres via parallelporten på en maskin jeg har satt opp til dette. Først tenkte jeg bare å ta to stk LM317 spenningsregulatorer i parallel (er dette mulig?), og så bestille noen gratis samples av digitale potensiometre fra maxim-ic.com...tror til og med at jeg har noen liggende fra før. Høres dette greit ut, eller vil hele greia eksplodere og brenne opp huset mitt :ermm:?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm DC... hadde det hvert AC hadde det ikke hvert noe problem...

men det du kansje kunne gjort var jo å lage en asabil vippe eller noe lignende å justere opp og ned frekvensen på den...

om ikke så går det sikkert fint å ha et par LM317 i parralell å bare mekke en spennings regulator, er bare et problem med spenningsregulator å det er at det kan lett bli varmgang noe som kan føre til at huset kan brenne ned osv...

hvor mange watt er de lampene på?

Lenke til kommentar

varme ja... er 20W begge to (40W til sammen), så ikke allverden altså. burde vel gå med en passe kjøleribbe og vanlig luftsirkulasjon?

edit: ang. AC, så har jeg ingen strømforsyning til det. bruker nå en vanlig AT PSU på 200W, som funker fint uten vifte.

Endret av iver89
Lenke til kommentar

nu vel jeg har en slik LM317 løsning på ei vifte i PCen å den er på under 1 watt å jeg merka den ble sykt varm... men det var før meg ei lita kjøleribbe... nå bruker jeg en 150x85mm aluminiums plate dvs jeg bruker front panelet mitt som jeg har i fronten på kabinettet som kjøleribbe å den blir faktisk lunken når jeg senker farten til minimum på vifta.. så ja, den blir nok VELDIG varm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pulsbreddemodulasjon er svaret. Det er en perfekt løsning på dette problemet. Den beste løsningen ville være å utføre PWM i software, da kunne du ha hatt 8 kanaler med en vanlig printerport. Hardwaren ville vert utrolig enkel, bare en transistor og en motstand per kanal (eller logic level MOSFETer, da hadde du ikke trengt motstanden). Jeg er ikke sikker på hvor gjennomførbart dette er i software, men det skulle ikke være umulig.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Er ganske ny innen elektronikk, så ikke skyt meg for eventuelle teite spørsmål jeg kommer med :p. PWM så ut som en veldig grei løsning! Vet også ikke helt hvordan dette blir i software..eller om det er noe lurt å la PCen ta seg av den jobben (har egentlig ingen anelse her....noen andre som vet hvorvidt det ville gå?). Fant denne på nettet:

http://www.geocities.com/sunsetstrip/conce...1/viewcode.html

Har tre stk PIC16F84 i skrotboksen, og også programmerer som jeg vet fungerer. Hadde det vært en grei utvei? Det fine er jo at jeg fremdeles kan styre dimmeren selvom nettverket/PCen går ned (som garantert kommer til å skje fra tid til annen :p), eller om det skjer noen andre problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...