Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lage mønster i plexiglass

Anbefalte innlegg

Hvis man har en logo, eller et eller annet motiv som skal framheves i plexi, hvordan kan man gå fram?

For og gå litt mer i detalj. Hvis man graverer/pusser/sliper (evt freser) et mønster i en plexiplate, og setter lys på den, gjerne små led, så vil den matte overflaten lyse.

Problemet er hvordan i alle dager man skal få et mønster helt nøyaktig på?

Jeg har en ide, men har ingen aning om det går...

man skjærer ut mønsteret i en tynn stålplate først, så legger man plexien på baksiden og fester den litt. Så pusser man bare i mønsteret med fint sandpapir. Men som sagt, jeg vet ikke om det blir bra.

Andre metoder, evt plasser hvor man kan få gjort dette av fagfolk er velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpt tape som ser ut som det er matt eller skal jeg si frosty som du kan klippesjære ut det mønsteret du vil ha å bare tape det etterpå. Måten du fester det på er enkel, du har på såpevann på plexin (dusje det på med ei spraiflaske) og påfører motivet du skal ha i den posisjonen di vill, etterpå tar du ei lita gummiskrape som ikke riper, å skraper bort såpevannet. start i mitten å jobbe deg utover. det er den beste måten du får det pent på. Har gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar

en eller annen form for mal er veldig greit å bruke. noe som kanskje er berde (og lettere) er å klippe/skjære mønsteret ut i kontantplast (sånn til å binde inn bøker o.l. med). dette er jo mye tynnere enn en stålplate og men kommer da lettere til i detaljene. Aller best, med skarpe fine kanter, får man nok hvis man sandblåser istede for å bruke sandpapir. Da får man heller ikke "retnings striper" etter pussinga. Så har du eller kjenner noen som har sandblåser, kan du få skikkelig profesjonell logo.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Men sløv som man selv er, så tok jeg et firmasøk på "gravering" etter jeg hadde skrevet innlegget, og vips så er det problemet løst. Har allerede fått pristilbud på en ganske avansert logo, inkl plexiglass. Bildet jeg hadde var bittelite, så det måtte tegnes opp manuelt. Det fordyret endel. Men likevel blir det ikke så ille, 600 kroner for alt :smile: venter på flere tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...