x-ray-cat Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Lurer på hva som er best av en p4 2.4 ghz fremfor en 2.6 celeron. Lurer på hvilken som burde brukest til server... Vet at celeron er billigere pga. cache eller noe, men hvordan kompenserere det med ghz'ene. Hvor mye tilsvare 2.4 pentium fremfor celron med like mange ghz f.eks. Hva blir best hvis celeronen har fler ghz? Og hva er forskjellen på northwood og prescott? Er socket 478 på maskinene her. Hvis socket er relevant. Er ikke nothwood eldre? Er den dårligere eller bare billigere pga. det er den det selges flest av fremfo northwood? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Celeron er i utgangspunkt en billigprosessor. Mindre cache og mye mindre ytelse. Satser helt klart på P4. Kommer an på hva du bruker den til også. Prescott er den nye kjernen, den er varmere enn Northwood. Bare søk litt på forumet så finner du mer info. Den nye Intel socketen er 775. Endret 11. april 2005 av Fur Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Celeron er i utgangspunkt en billigprosessor. Mindre cache og mye mindre ytelse. Satser helt klart på P4. Kommer an på hva du bruker den til også. Prescott er den nye kjernen, den er varmere enn Northwood. Bare søk litt på forumet så finner du mer info. Den nye Intel socketen er 775. så hvis jeg skal ha ha noe til socket 478, kan jeg ikke bruke pII eller pIII cpu? Har en p4 Northwood 2 ghz i arbeidsmaskin, en tilsvarende til 478 med 2.4 cpu og snart en celeron 2.6 i ny maskin til lillebror. 2.4'en står i tynnklient som brukes til vanlig maskin. Men jeg tenker på å bruke tynnklienten til tjener. Burde jeg bytte cpu? Hvilken cpu til hva? Denne maskinen jeg sitter på nå har 256+2 rdram og er den beste maskinen sett vekk fra cpu. Tynnklienten har 256 ram men 400 mhz mer. Vil ha best ytelse til hver maskin. Unngå overkill liksom... Tanken er at tjeneren skal kjøre linux. Helst GUI. Og gjøre så mange tjensester som den kan også jeg ser på som nyttig. Gjerne veiled meg med tanke på sikkerhet da jeg ønsker filserver, webserver, samt proxy, ruter og brannmurinnstillinger. Er ikke sikkert du kan så mye linux. Derfor jeg har en egen tråd under server til mine spørsmål ang. dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Celeron NW er ikke noen match for en P4.. NW eller Prescott.. Dvs. en Celeron 2.8 yter greit nok...dvs. på nivå med en P4 2.0 (ca.) i rene "kontorapps".. Celeron D ("Prescott-kjerne") yter vesentlig bedre.. og er ikke *så* langt bak P4-utgavene.. *Merk*,.. dette gjelder kun dersom vi utelater 3D/Gaming.. Da er Celeron/Celeron D svært dårlig... Jeg har en Celeron D 2.4 i ett system.. Klokket til 3.6 ytet den godt over 4k i PCMark04, dvs. omtrent som en P4 2.8. (Dette med DDR333-ram asynkront).. Sålenge systemet ikke skal benyttes som spillmaskin er Celeron (som klokker bra) ett billig og greit valg.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Dvs. en Celeron 2.8 yter greit nok...dvs. på nivå med en P4 2.0 (ca.) i rene "kontorapps".. Husk at en Celeron NW 2.6 GHz ble slått av en AMD Duron 1.6 GHz. Det sier litt om hvor dårlig Celeron NW egentlig er. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Takk for svar. Men hvosdan ville dere sortert ut de 3 prosssorene til de forskjellige maskinene? Serveren skal ikek brukes til spillserver eller til spillbruk i det hele tatt. Er bare 256 ram og innebygget skjermkort... Pluss jeg spiller ikke lan/internettspill. Den jeg sitter på nå har 256 * 2=512 rdram. Litt treg nå pga. xp sp1, ganske fyll hd og muligens 2 ghz p4 cpu. Burde jeg ta p4 2.4 i denne og bruke 2.0 ghz p4 i broren min sin nye 3000 kr pc med 256-512 ram, usikker på ram, eller i tjeneren? mASKINEN HANS KOMMER MED CELERON 2.6, ER NY SÅ ER SIKKERT D-VERSJONEN. Han spiller egentlig ikkke. Spilte gta 3 for noen år siden. Men ikke for tiden. Hvilken prossesor til hvilken maskin? Maskinen jeg sitter på nå er som sagt den beste. Iallefalll i ram. Bør den få 2.4 heller? Siden de har samme socket? Hvilken bør få celeronen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Dvs. en Celeron 2.8 yter greit nok...dvs. på nivå med en P4 2.0 (ca.) i rene "kontorapps".. Husk at en Celeron NW 2.6 GHz ble slått av en AMD Duron 1.6 GHz. Det sier litt om hvor dårlig Celeron NW egentlig er. "Slått av" en Duron 1.6.. Ja.. jeg husker den testen.. og den viser ytelsen for en rekke CPU'er utifra en delmengde tester som skal dekke "tallknusing"(flyttall), 3D-apps.. og i mindre grad "kontorapps".. (åpne filer, håndtere heltall.. dvs. tester hvor rene "hz" teller). Så da kan jeg jo vise til denne deltesten i en annet review.. Vær så snill å lese trådstarters innlegg! Han skal *ikke* ha en spillmaskin.. Han skal ikke sitte å "briefe" med Super-Pi, 3DMarknn.. Han skal ha en server. og ett par "kontor/surfe-maskiner" slik jeg har forstått det.. Foreslår at Celeron'n for stå i "filserveren".. (hvor CPU ikke er så vesentlig i det hele tatt, men hvor raske disker/kjapt nettverk teller).. og så får han og broren "slåss" om det beste(mint dårlige) P4'n Edit: Bare så det ikke er til å misforstå.. Jeg synes Celeron NW er en heller dårlig CPU for å si det mildt... Den koster det samme som en Celeron D.. Du må opp på 2.6/2.8Ghz for å kunne bruke den til litt lettere "gaming". Kjører ett system med Celeron NW [email protected] og FX5200... Den duger fint til surfing for å si det sånn... og er/var klart bedre enn en Duron 1.4 og Radeon 7200 (som jeg nå har solgt).. Endret 11. april 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Dvs. en Celeron 2.8 yter greit nok...dvs. på nivå med en P4 2.0 (ca.) i rene "kontorapps".. Husk at en Celeron NW 2.6 GHz ble slått av en AMD Duron 1.6 GHz. Det sier litt om hvor dårlig Celeron NW egentlig er. "Slått av" en Duron 1.6.. Ja.. jeg husker den testen.. og den viser ytelsen for en rekke CPU'er utifra en delmengde tester som skal dekke "tallknusing"(flyttall), 3D-apps.. og i mindre grad "kontorapps".. (åpne filer, håndtere heltall.. dvs. tester hvor rene "hz" teller). Så da kan jeg jo vise til denne deltesten i en annet review.. Vær så snill å lese trådstarters innlegg! Han skal *ikke* han en spillmaskin.. Han skal ikke sitte å "briefe" med Super-Pi, 3DMarknn.. Han skal ha en server. og ett par "kontor/surfe-maskiner" slik jeg har forstått det.. Foreslår at Celeron'n for stå i "filserveren".. (hvor CPU ikke er så vesentlig i det hele tatt, men hvor raske disker/kjapt nettverk teller).. og så får han og broren "slåss" om det beste(mint dårlige) P4'n ikke et par surfemaskin. win xp-maskonene. De uteom serveren er verdige arbeidsstasjoner til skriveborsbruk. Tenkte å kombinere server med testing av linux som skrivebordmaskin med enkle ting som surfing, IM-ing og srkiving. bare for å teste f.eks. Gnome og linux-skrivebordsmiljø. Ikke bestemt da. Da det er usikkert å kombinere sikkhetsserver med så mye annet som et medlem påpeker.. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Dvs. en Celeron 2.8 yter greit nok...dvs. på nivå med en P4 2.0 (ca.) i rene "kontorapps".. Husk at en Celeron NW 2.6 GHz ble slått av en AMD Duron 1.6 GHz. Det sier litt om hvor dårlig Celeron NW egentlig er. "Slått av" en Duron 1.6.. Ja.. jeg husker den testen.. og den viser ytelsen for en rekke CPU'er utifra en delmengde tester som skal dekke "tallknusing"(flyttall), 3D-apps.. og i mindre grad "kontorapps".. (åpne filer, håndtere heltall.. dvs. tester hvor rene "hz" teller). Så da kan jeg jo vise til denne deltesten i en annet review.. Vær så snill å lese trådstarters innlegg! Han skal *ikke* han en spillmaskin.. Han skal ikke sitte å "briefe" med Super-Pi, 3DMarknn.. Han skal ha en server. og ett par "kontor/surfe-maskiner" slik jeg har forstått det.. Foreslår at Celeron'n for stå i "filserveren".. (hvor CPU ikke er så vesentlig i det hele tatt, men hvor raske disker/kjapt nettverk teller).. og så får han og broren "slåss" om det beste(mint dårlige) P4'n Edit: Bare så det ikke er til å misforstå.. Jeg synes Celeron NW er en heller dårlig CPU for å si det mildt... Den koster det samme som en Celeron D.. Du må opp på 2.6/2.8Ghz for å kunne bruke den til litt lettere "gaming". Kjører ett system med Celeron NW [email protected] og FX5200... Den duger fint til surfing for å si det sånn... og er/var klart bedre enn en Duron 1.4 og Radeon 7200 (som jeg nå har solgt).. Hva hvis det er en celeron D. Den yter ganske godt. JEg mener 2.4 bør erstattes med 2.0 pentumene i denne da denne maskinen har 512 ram. Hvis dere er enige der, er spørsmålet om serveren skal få en 2.0 p4 eller en 2.6 celeron (D? ukjent.) Har ikke ram og cpu mye å si i server? Hardiskene i huset er toppen pata/husker ikke annet navn. 7200 rpm. Ikke sata eller scsi. Ønsker å kobinere mengde ram med cpu, slik det ikke blir overkill og underkill på noe annet. Passer ikke p 1-3 socket 478? I tilfelle jeg kjøper dårligere cpu brukt... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Passer ikke p 1-3 socket 478? I tilfelle jeg kjøper dårligere cpu brukt... Absolutt ikke. Her kommer en oversikt over hvilke sokler de forskjellige Pentium-modellene bruker. Pentium 1/MMX: Socket 7 Pentium Pro: Socket 8 Pentium II: Slot 1 Pentium III (Katmai, første versjon): Slot 1 Pentium II/III Xeon (Server-prosessorer): Slot 2 Pentium III (Coppermine, Tualatin, 2. og 3. versjon): S370 Pentium 4 (Willamette): S423/S478 Pentium 4 (Northwood): S478 Pentium 4 (Prescott): S478/S775 Pentium 4 Xeon: S603/S604 Så de prosessorene som er aktuelle for deg, er nok P4 NW og P4 Prescott for S478, eventuelt Celeron D. Alt annet kan du glemme hvis det er S478 det er snakk om. Endret 11. april 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Passer ikke p 1-3 socket 478? I tilfelle jeg kjøper dårligere cpu brukt... Absolutt ikke. Her kommer en oversikt over hvilke sokler de forskjellige Pentium-modellene bruker. Pentium 1/MMX: Socket 7 Pentium Pro: Socket 8 Pentium II: Slot 1 Pentium III (Katmai, første versjon): Slot 1 Pentium II/III Xeon (Server-prosessorer): Slot 2 Pentium III (Coppermine, Tualatin, 2. og 3. versjon): S370 Pentium 4 (Willamette): S423/S478 Pentium 4 (Northwood): S478 Pentium 4 (Prescott): S478/S775 Pentium 4 Xeon: S603/S604 Så de prosessorene som er aktuelle for deg, er nok P4 NW og P4 Prescott for S478, eventuelt Celeron D. Alt annet kan du glemme hvis det er S478 det er snakk om. Ok. Men hva er p4 NW? Kunne jo prøvd å skaffe en p4 på 1.3 ghz... Willamette er kjernen før northowood? Kan være det er det vi har. Maksinene med p4 er fra 2002... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 x-ray-cat Skrevet 12/04/2005 : 07:15 Ok. Men hva er p4 NW? P4 Northwood! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Kunne jo prøvd å skaffe en p4 på 1.3 ghz... Willamette er kjernen før northowood? Kan være det er det vi har. Maksinene med p4 er fra 2002... P4 på 1.3 GHz fungerer svært dårlig, da det høyst sannsynlig er S423, og ikke S478, som er aktuelt i dette tilfellet. Dessuten, P4 Willamette er en dårligere prosessor enn NW, fordi den er varmere og klokker dårligere. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Kunne jo prøvd å skaffe en p4 på 1.3 ghz... Willamette er kjernen før northowood? Kan være det er det vi har. Maksinene med p4 er fra 2002... P4 på 1.3 GHz fungerer svært dårlig, da det høyst sannsynlig er S423, og ikke S478, som er aktuelt i dette tilfellet. Dessuten, P4 Willamette er en dårligere prosessor enn NW, fordi den er varmere og klokker dårligere. Ok. For frekvensen på CPU'ene mine og den celeronen som kommer på min brors pc er jo på minst 2 ghz. Cpu på tjenr som ikke skal fungere som spillserver når det kommer til intel sine er jo fra 400 mhz til 1000 mhz. P1-p3 er de mest normale å bruke. Hvis jeg bruker egen boks eller gjør det med tiden, til sikkerhet, så blir vel p4 2.0 ghz litt mye? Noen anbefaler ofte 512, 768 ram, men er det hvis serveren skal fungere som spillserver? Hvordan bør jeg benytte meg av ram, kjøre to brikker med like mye minne i en maskin? Sette en 256 og en 128 i en? Eller bare en modul alene? Maskinen jeg skriver fra har 256 rdram*2 Tjenermaskinen har 256 rdsram sikkert, fordelt på to 128 mb-brikker. Men er dere enige at jeg bør sette 2.4 p4'en i maskinen med mest ram som funker til arbeidstasjon? Hvilken bør settes/forbli i broren min sin nye pc og hvilken i tjeneren? (vet ikke om det er celeron d). Broren min har ikke spilt det siste året, men tenk hvis han skulle ha begynt? Jeg spiller ikke internet/lan-spill, da trenger jeg vel ikke spillserver.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Hvis maskinen har RDRAM, må du nok skaffe tilsvarende moduler. DDR-minne vil ikke passe i en maskin som benytter RDRAM, da RDRAM er totalt forskjellig fra DDR-minne. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Hvis maskinen har RDRAM, må du nok skaffe tilsvarende moduler. DDR-minne vil ikke passe i en maskin som benytter RDRAM, da RDRAM er totalt forskjellig fra DDR-minne. Ok. Rd-rammen blir nok liggende i hovedmaskinen. Men jeg har en 128 og en 256 apacer-brikker. satte de i dellen, men da restartet den seg ofte. Tror nok ikke apacerne er rd. Sikker sd eller ddr-sd ram? Er det forskjell på ddr og ddr-sd? Eller er det 3 vanlige; rd, ddr og sd? Dellen som skal bli server bør vel da behold esine 256 ram? Siden begge modulene er av samme modell og med likt minne... Hvordan ville dere plassert cpu'ene? Enige med å sette p4 2.4 i denne arbeidspc'en jeg bruker nå? Siden Siden begge er 478 socket og p4? Hvor bør celeronen stå? vet ikke om det er celeron d ennå... Men den har som sagt 2.6 ghz. Men s den med lavest antal ghz er p4. Hvordan ville dere plassert dem med tanke på det jeg har sagt om spilling. Og hvis det viser seg at celeronen ikke er en D og hvis det viser seg at den er det? Kan dere trekke beslutning på foreslag ut ifra dette? Går utifra at begge pentumene er NW. Ogg sikkert celeronen også.. Den er ny, hvis socket 478 selges nytt fortsatt, er den sikkert det. Bør vl kasnkje la apacer-rammen på totalt 384 ram ligge.. Hvor mye ram er minimum for linux hvis den skal fungere og ha tilsvande innstallert som xp? Xp krever jo 256 mb.. Pluss hvis jeg skal bruke den til filserver og annet som jeg har nevnt over, hvor mye ram bør en ha da? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 du får ikke rd-ram i slotten til ddr-ram, heller ikke omvendt. du snakker om p1-p3, dette er prosessorer som ikke har vært i produksjon de siste årene. p4 avløste vel p3 for ca 3 år siden, p2 ble vel borte rundt 98-99, og p1 forsvant ca et år før det igjen. i en filtjener i dag ville jeg valgt en med høy båndbredde, mye cache og raske harddisker. i moderne utstyr vil en p4 med HT og 800MHz fsb, og evt harddisker oppsatt i raid være en god løsning. hvis du har 2-3 000 kr kan du få en 5-6 år gammel server med dual p3 xeon, en god del minne og scsi raid. den vil slå knockout på de fleste hjemmepc'er i dag - som filtjtjener. men hvis du prøver den i 3dmark, eller pcmark vil den få elendige resultater. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 hvis du har 2-3 000 kr kan du få en 5-6 år gammel server med dual p3 xeon, en god del minne og scsi raid. den vil slå knockout på de fleste hjemmepc'er i dag - som filtjtjener. men hvis du prøver den i 3dmark, eller pcmark vil den få elendige resultater. Det er faktisk noe sånt jeg skal sette opp. Fikk tak i et par PIII Xeon-prosessorer for et par hundre kr stykket. Nå trenger jeg bare hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå