Gå til innhold

Duger skjermkortet mitt fortsatt?

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, det er det kortet man får mest valuta for pengene for atm.

GEforce 6600GT er et digg kort ja, men du får et 6800LE til samme pris... Du kan tenke også på en Radeon x800XXL til 2440kr hos komplett. Det er et "top of the line" kort til et meget gunstig pris.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

camxer: GeForce 6600 GT er raskere enn 6800 LE.

IC7STORM: GeForce 6600GT yter bedre enn 9800 ja. Både Pro og XT.

Razer63: 5900 er svaret på Radeon 9800... er ikke helt sikker, men ganske.

SGE7000: Jeg tipper at X700 yter ca. som 6600GT... er ikke sikker, bare tipper.

Edit: Se ytelsesguiden. Der er high-end GeForce 6600GT/Radeon X800SE. Tipper vel da at de yter ca. likt. ;)

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

Dersom du er fornøyd med skjermkortet, så er det godt nok. Du vet ikke hva du går glipp av, og det trenger ikke å være så mye når det kommer til stykket.

6600GT har støtte for PureVideo, som innebærer at filmer tar seg bedre ut. Det har også støtte for DX9.0c, som betyr at spill tar seg bedre ut. Hvis jeg var deg, så ville jeg ALLIKEVEL ha ventet med å bytte skjermkortet. 6600GT er i praksis halvannen gang så bra som FX5900, og det er ikke nødvendigvis verdt en investering på 1500 - 1800 kr.

Spar pengene, og kjøp en helt ny PC om et år (eller no´), og med et PCI-E skjermkort. Det er ikke noen vits i å oppgradere et såpass bra AGP-kort, mener jeg.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Det kommer ALLTID nye spill, og når DX10 kommer, så kommer det DX10-spill. Faktum er at HL2 kan kjøres på DX7-kort. Det MÅ være en glidende overgang for HW-kravene som stilles, og den glidende overgangen er nettopp det som gjør at man kan benytte HW som ikke er siste generasjon.

FX5900 er et bra skjermkort, og kvalitetstapet kontra 6600GT er ikke så stort at det betyr allverdens.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om hva man må ha. DX9 har eksistert en stund nå og det begynner å bli noen spill som benytter seg av dette som er ute idag. Kvalitetstapet med å ikke kunne kjøre et spill i DX9 mode kan fort bli ganske stort. 6600GT har dessuten en del bedre AA kvalitet så dette er en en forbedring man får "out of the box".

Lenke til kommentar

Det er spesielt rendring av vann som er svakere på DX8-kort (som man nesten må regne FX5900 for å være).

Men hovedpoenget med et nytt spill er ikke bare grafikken, og under katagorien "grafikk", så er det ikke bare overflatene som betyr noe. FX5900 har høy klokkehastighet, og takler masse polygoner, uten nevneverdig tap av ytelse sammenlignet med 6600GT. Det er også et godt skjermkort for OpenGL-spill, som jo gjelder mange av topp-titlene, som f.eks Cod, MoH, Doom3 og Riddick.

I det store og det hele så dreier det seg om hvor mye man synes at man skal få igjen for en investering i denne prisklassen. Litt finere overflater er merkbart, men det er ikke så viktig at man av den grunn skal undergrave sin egen økonomi, eller evt. planer om å kjøpe en helt ny PC. Dersom man ikke har økonomiske problemer av noe slag, så skraper man gjerne hele PC´en, og kjøper alt nytt. Det er ikke tilfellet for trådstarteren, og da blir det altså en vurderingssak.

Bortsett fra det så er jeg enig med deg, MistaPi.

Lenke til kommentar
Det er spesielt rendring av vann som er svakere på DX8-kort (som man nesten må regne FX5900 for å være).

Dette er som regel den største forskjellen i dagens spill, men det er mye mer muligheter med DX9 enn realistisk rendering av vann.

Men hovedpoenget med et nytt spill er ikke bare grafikken, og under katagorien "grafikk", så er det ikke bare overflatene som betyr noe. FX5900 har høy klokkehastighet, og takler masse polygoner, uten nevneverdig tap av ytelse sammenlignet med 6600GT.

Jeg er ikke så sikker på om FX5900 takler høyere geometry noe bedre i praksis. Uansett handler det ikke bare om penere overflater (shadere bakt inn i teksturene), det gir masse muligheter med bl.a høy farge dynamik, lys/skygge og partikkel effekter.. Dessuten har man med DX9.0 mulighet til virtuel displacement/parallax mapping ("fake geometry") for å skape dybde i overflatene, noe som fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Herregud trådstarter, du spør vel ikke andre folk om ditt skjermkort holder? Det er da ditt problem, din vurdering og din avgjørelse!

Hvis du er fornøyd, holder det.

lurte bare på om det var helt utdatert, eller om det fortsatt var brukbart, jeg :dontgetit:

Lenke til kommentar
ja, men om en person her sitter på et tusen år gammelt skjermkort med f.eks 8 mb ram, sier du jo såklart at det ikke duger lenger og at det er på tide med en oppgradering...

Det kommer an på om han sier at kan _kun_ spiller Doom1-2, Wolfenstein (1'eren), tetris, minesveiper og kabal. Gjør han det så er han sikkert fornøyd siden skjermkortet hans duger fortsatt til hans bruk. (Man kunne jo anbefalt en slik å prøve nyere spill kombinert med nyere skjermkort da)

Når det gjelder deg så har du et bra skjermkort selv om det ikke lengre er det råeste, men som du sier selv så yter det bra til ditt bruk og du er fornøyd. Ergo: ikke utdatert for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...