Gå til innhold

Forsterker med automatisk volumkontroll


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har vært borti forsterker med automatisk volumkontroll?

 

Tanken er at man ikke skal trenge å sende informasjon direkte til forsterkeren, men at all informasjon kommer fra signalkilden via signalkabelen. Man kan selvsagt bare ha volumkontrollen på forsterkeren stående på max, men da vil det bli veldig mye høyttalersus når det spilles lavt / er stille. Derfor tenkte jeg meg en løsning hvor forsterkerens DAC leste av det digitale lydnivået (DTS el.) og stilla inn volumet tilsvarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Vet at en Phonix Gold forsterkere har fjernstyrt volumekontroll.

 

Det er vanlig å skru forsterkeren sånn passe opp at forsterkeren vrenger når bilstereoen fremme står sånn passe oppe. 50-75%.

 

Ikke tro at forsterkeren leverer mer selv om volumekontrollen på den står på maks.

Lenke til kommentar

Uff da. Nå har jeg vært litt uklar. Først noen oppklaringer:

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Vet at en Phonix Gold forsterkere har fjernstyrt volumekontroll.

Tanken er at man ikke skal trenge fjernkontroll fordi forsterkeren kontrollerer seg selv.

Det er vanlig å skru forsterkeren sånn passe opp at forsterkeren vrenger når bilstereoen fremme står sånn passe oppe. 50-75%.

Tenker egentlig på stasjonære forsterkere, ikke bilforsterker. Men kanskje eg misforsto poenget?

Ikke tro at forsterkeren leverer mer selv om volumekontrollen på den står på maks.

Nei, er klar over det.

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare idden min på nytt:

 

Jeg er ute etter en forsterker uten volumkontroll. Tanken er at forsterkeren automatisk skal tilpasse seg volumet på det digitale innsignalet.

Forsterkeren vil da kun være en boks med inngang til strøm og signal og utgang til høyttalere. Ingen knapper eller IR-panel.

 

Noen som har vært borti en slik ide?

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

I all hovedsak fordi eg er en nysgjerrig nerd (eller forsøker i alle fall å bli det :p)

 

Neida, du skal få bedre begrunelse enn det:

Tanken er å ha HTPC som signalkilde til forsterkeren. Jeg vil gjerne at alt skal kunne styres fra HTPC-en uten at eg må bort til forsterkeren for å vri på knottene.

Lenke til kommentar
Har aldri sett en effektforsterker med optisk inngang og hvis den har det er vel ikke en effektforsterker mer, siden den ikke har egen DA konverter.

Joda. Er klar over at det blir en selvmotsikelse.

Det eg etterlyser er en slags «effektforsterker med digital inngang». Tanken er å ha pc-en som signalkilde til forsterkeren. Jeg vil gjerne at alt skal kunne styres fra pc-en uten at eg må bort til forsterkeren for å vri på noen knotter.

 

Er jeg forståelig nå?

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

Men vis du har en egen fjernkontroll til en "vanlig" forsterker så slipper du jo og bort til forsterkeren og vri på knotter. Du skal vel ha en fjernkontroll til HTPCen også. Vet ikke om det finnes fjernkontroller som kan styre både HTPCen og Forsterkeren. Men det gjør ganske sikkert det. Men skjønner hva du er ute etter, men vet hvilke type forsterker som kan dette vis det går an.

Lenke til kommentar

Regner med det er surround du snakker om siden du nevner optisk inngang. Du kan kjøre 5 (eller 6 eller 7 om du vil) kanaler analogt ut fra PC til effektforsterker og oppnå det du etterlyser, hvis jeg ikke har misforstått deg. Her kan jo en 5-kanals effektforsterker være greit. Effekttrinn koblet rett på lydkort er et tema som har blitt diskutert litt på AVforum i det siste.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Men vis du har en egen fjernkontroll til en "vanlig" forsterker så slipper du jo og bort til forsterkeren og vri på knotter. Du skal vel ha en fjernkontroll til HTPCen også. Vet ikke om det finnes fjernkontroller som kan styre både HTPCen og Forsterkeren. Men det gjør ganske sikkert det.

Det finnes fjernkontroller som kan styre både pc og forsterker. En vanlig programmerbar ir-fjernkontroll burde fikse biffen.

Imidlertid er dette en unønsket løsning da jeg helst ser at alt styres via pc-en. Det er fordi det da blir lettere å fks. lage tidsstyrte handlinger og koble sammen hendelser som fks. musikk og lyssetting.

Lenke til kommentar
Regner med det er surround du snakker om siden du nevner optisk inngang. Du kan kjøre 5 (eller 6 eller 7 om du vil) kanaler analogt ut fra PC til effektforsterker og oppnå det du etterlyser, hvis jeg ikke har misforstått deg. Her kan jo en 5-kanals effektforsterker være greit.

Har ikke tatt stilling til om eg vil gå for surround eller stereo.

 

Hvordan er DA-konverteringa i et lydkort? Er ikke det en litt «dodgy» løsning? Støy fra alle de andre komponentene i pc-en? Er litt engstelig for at lydkvaliteten blir middelmådig.

 

Hvor stor variasjon er det egentlig mellom forskjellige DAC-er?

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

Hva har du hørt på før som du har likt lyden på?

 

Hvis du kjøper en god effektforsterker, og et godt stereo lydkort til en god tusenlapp vil du sikkert få et godt resultat. Vet ikke hvilken forsterker du har sett på men DA konvertene er nok ikke særlig bedre en det. Du kan jo kjøpe ekstern DA konverter også, så bruker du digitalt ut fra pcen.

Endret av bjarne88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...