Gå til innhold

digitalt kompaktkamera, ca 3000,-

Anbefalte innlegg

hei, driver å titter på et nytt kamera til å erstatte mitt ixus v3 som jeg har nå.

har jo god erfaring fra ixus så har tittet både på ixus 50 ixus 500, også ser jeg at akam anbefaler Panasonic Lumix DMC-FX7 som også virker bra. også har man jo casio sin exilim serie..

akkurat nå heller jeg litt mot enten ixus 50 eller panasonic'n, men lurer på siden disse er så veldig kompakte, går det på bekostning av bildekvaliteten? stiller ixus 500 bedre der eller noen andre alternativer?

visst noen har noen anbefalinger eller kommentarer og komme med så hadde det vært fint! :)

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Broren min har ixus 700, og det ser ut til å virke veldig bra.

Har ingen erfaring med ixus fra før.

Nikon Coolpix 4300 har jeg derimot erfaring med, og det er et bra kamera. Litt klumpete, men det er bra, for det er _mye_ bedre å holde i enn ixusen, syns jeg i alle fall.

Det har sikkert kommet nye kameraer i denne serien siden 4300 var nytt.

Les brukertester og erfaringer i produktguiden o.l., så får du sikkert noen tips der også :)

Lenke til kommentar

ixus 700 blir litt for dyrt for meg.

setter pris på at kameraet er kompakt, helst på størrelse med ixus 50, bare sålenge det ikke går drastisk ut over bildekvaliteten.

har ixus 500 overlegen bildekvalitet til ixus 50 velger jeg selvsagt 500.

noen andre som har noen kommentarer til hva jeg burde velge?

Lenke til kommentar

Ixus 500 har en god del bedre bildekvalitet enn Ixus 50 ja, men er noe større og tregere (jo mindre kameraet er, jo dårligere blir optikken). Personlig ville jeg valgt Ixus 500 av disse to, men da kan man jo uansett snuse litt på Coolpix 5900/7900 ettersom størrelsen og vekt da er omtrent den samme, samt at den er mye raskere og har mange funksjoner som hjelper deg til å ta bedre bilder enn Ixus 500. Coolpix 5900/7900 er mindre i virkeligheten enn den ser ut som på papiret. I tillegg kan det være vanskelig å finne Ixus 500 som er en gammel, utgått modell. Må i såfall være at noen har et restlager eller fått tak i noen rester billig.

Ellers lider også Casio sine små kamera av dårlig bildekvalitet og mye støy. Panasonic sitt FX-7 er bedre igjen, og på grunn av god optikk og optisk bildestabilisator får man bedre bilder inne enn mange andre kamera i samme klasse. Utendørs er det imidlertid ikke forskjell med tanke på bildestabilisator, men på grunn av optikk blir det bedre bilder enn de minste Ixus'ene og Casio sine små lilleputter.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

ok, takker for utfyllende svar. :)

vil helst ha et ganske kompaktkamera som sagt, så blir vel et valg mellom ixus 50 og panasonic.

men du mener altså at Panasonic Lumix DMC-FX7 er et mye bedre kamera en ixus 50? disse to stiller jo i ganske lik klasse når det gjelder størrelse.

Lenke til kommentar
ok, takker for utfyllende svar. :)

vil helst ha et ganske kompaktkamera som sagt, så blir vel et valg mellom ixus 50 og panasonic.

men du mener altså at Panasonic Lumix DMC-FX7 er et mye bedre kamera en ixus 50? disse to stiller jo i ganske lik klasse når det gjelder størrelse.

Panasonic sitt kamera er noe større enn Ixus 50 og de små Casio'ene. Ikke mye, men nok til at optikken blir av en bedre kvalitet. FX7 får mer skryt for sin bildekvalitet i flere tester, og synes selv at bildene til kameraet blir skarpere enn de små Ixus'ene og Casio'ene. Synes også at støynivået er mindre, spesielt om man sammenligner med Casio kameraene. Tror både bildebrikken og optikken er større, og det stemmer bra med at bildene blir bedre.

Av de du nå ser på som aktuelle modeller, ville jeg helt klart valgt FX7 for bildekvalitet. Minuset med dette kameraet er at det ikke har noen optisk søker. Det vil si at du MÅ bruke skjermen. Skjermen er stor og god, men ikke spesielt skarp, og bruker MYE strøm. Og ettersom man MÅ bruke skjermen, kommer dette kameraet dårlig ut i forhold til batterilevetid. Men kjøper du ett ekstra batteri og har tilgang til lader sånn annenhver dag på en ferietur f.eks, så skal det holde bra.

Lenke til kommentar

hmm.. begynner helle litt mot panasonic'n da ja. hvordan er brukervennligheten og slikt på det kameraet? har det noen muligheter for litt avanserte manuelle innstillinger visst man vil leke seg litt, eller er det et rent point and shoot kamera?

hvordan er det på disse punktene iforhold til ixus 50?

casio høres jo uaktuelt ut så tror jeg glemmer de ja.

Lenke til kommentar

Det har nok like lite manuelle innstillinger som f.eks Ixus 50. Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å rette kameraet mot riktig sted og trykke ned utløseren. Mulig du kan stille på hvitbalanse, fargetone, eksponering og slike ting, men ingen avanserte greier.

Brukervennligheten er god, og like lett å bruke som et Ixus kamera. Uansett, når man blir vant med et kamera, går alt av seg selv. Uansett, for raske snapshots er det jo bare å trykke på utløseren.

Tips: FX7 kommer i flere farger. Jeg har falt litt for den blå modellen :)

Lenke til kommentar
ok, ja jeg tenkte ikke på så avanserte innstillinger egentlig,bare sånn at man kan stille lukkertid, eksponering og litt slikt manuelt..

nei, får ta og tenke litt på det så får vi se hva det blir til! :)

Lukkertid, blenderåpning og slikt kan du nok ikke stille manuelt på noen av disse minste kameraene. Da må du gjerne opp et hakk i størrelse til ett av Powershot kameraene (A510, A520).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...