PumpAction Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei, jeg har et chieftec dragon server/big tower(det høyeste). Jeg skal spraylakke innsiden på det. Pga. at det er mange kroker og sted det er vanskelig å komme til tenkte jeg jeg skulle bore opp alle popnaglene og spraye 1 del etter en annen, så det blir SKIKKELIG!! <-- /me være perfeksjonist(til tider) Fargen skal helst være sølvkrom/sølv metallic, glinsende sølvfarge ihvertfall. Noe som virkelig shine'r Spm 1. Er det noe poeng i å demontere kabinettet så totalt? Spm 2,3,4. Hvilken lakk anbefaler du? Trenger den grunning/klarlakk? Hvor får jeg kjøpt slik? Spm 5,6,7. http://www.biltema.no/products/product.asp...1&iItemId=19392 duger denne/er den bra? trenger jeg grunning? Trenger jeg klarlakk? Spm 8. Er det mulig å få ei 120*120*38 mm deltavifte(den på mp) til å gå stille? Lenke til kommentar
christt Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 spm8: tviler på at den blir stille selv på lav volt. Den er jo i utgangspunktet på 59db. Lenke til kommentar
555 Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 spm.5 krom lakk er vanligvis VELDIG dårlig (har ikke prøvd den men) den oksyderer fort og blir stygg + at den er ofte veldig svak (tåler ingen ting) men du kan jo prøve på en plate først og se åssen det blir Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Husk bare for all del å matte ned med fint sandpapir!!! Er usikker på om det er nødvendig med grunning, men jeg ville brukt det for sikkerhets skyld. Når det gjelder spraylakk på boks, er min erfaring at det meste ikke er mye å skryte av i forhold til "skikkelig" billakk. Jeg har etterhvert blitt 30 år gammel og har prøvd å lakkere det meste med boks, utenom datakabinetter da, og i tillegg til at kvaliteten på selve lakken er varierende er det vanskelig å få godt resultat med dysa på en sprayboks (ja, har prøvd skikkelig sprøyte også!). Det som det koker ned til er at det lønner seg å stikke ned på det lokale lakkeringsverkstedet og få råd om hvilket sandpapir du skal bruke, matt ned selv, og bruk heller noen kroner på å la profesjonelle gjøre jobben med profesjonell lakk/utstyr. Det tror jeg ikke du vil angre på. I tillegg har lakkeringsverkstedet masse flotte lakktyper, tenk deg hvordan en effektlakk som skifter farge etter synsvinkel ville gjøre seg i kabinettet ditt. Håper disse tipsene (fra en som har lagt sprayboksen på hylla) var til hjelp! Lykke til, og ikke glem å poste bilder av resultatet når du blir ferdig! :smile: Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: 555 Skrev:spm.5 krom lakk er vanligvis VELDIG dårlig (har ikke prøvd den men) den oksyderer fort og blir stygg + at den er ofte veldig svak (tåler ingen ting) men du kan jo prøve på en plate først og se åssen det blir Unngår jeg ikke oksidering ved bruk av klarlakk? Den trenger ikke å tåle så mye da det skal være inne i kabinettet. Quote: Muffinman skrev:Det som det koker ned til er at det lønner seg å stikke ned på det lokale lakkeringsverkstedet og få råd om hvilket sandpapir du skal bruke, matt ned selv, og bruk heller noen kroner på å la profesjonelle gjøre jobben med profesjonell lakk/utstyr. Det tror jeg ikke du vil angre på. I tillegg har lakkeringsverkstedet masse flotte lakktyper, tenk deg hvordan en effektlakk som skifter farge etter synsvinkel ville gjøre seg i kabinettet ditt. Har hørt det koste noe j******, men har ikke sjekka ut sjøl. Har du peiling på ca hvor mye det koster? matt ned selv? hvis de skal lakke kan de ikke bare sandblåse? Eller er det kansje det som koster? Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 stikk på http://www.123yo.com og bestill deg en montana xxl chrome, (flott sølvfarge..) 750 ml, mot vanlige 400. tviler på at biltemalakken er noe å satse på... Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 02:17, christt skrev:spm8: tviler på at den blir stille selv på lav volt. Den er jo i utgangspunktet på 59db. feil, med en spenningregulator fra elfa.se (se rehostat) kan du stille den til 19 db eller mindre. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 16:47, humbuq skrev:stikk på http://www.123yo.com og bestill deg en montana xxl chrome, (flott sølvfarge..) 750 ml, mot vanlige 400.tviler på at biltemalakken er noe å satse på... Trenger jeg Grunning/klarlakk? Quote: TerjeJensen Skrev:feil, med en spenningregulator fra elfa.se (se rehostat) kan du stille den til 19 db eller mindre. 19db hørest nesten for godt ut til å være sant. Er det like drastisk fall i luftflyten? Har ikke fått vifta enda, men jeg har baybus'en klar, den skal gå på 7v og 12v. _________________ __________ PumpAction [ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-05 18:53 ] Lenke til kommentar
christt Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 17:20, TerjeJensen skrev:feil, med en spenningregulator fra elfa.se (se rehostat) kan du stille den til 19 db eller mindre. Såpass ja! Trodde konstrusjonen av viftebladene var problemet. Du må vel kjøre den på meget lav RPM da. Men hvis dette er tilfellet så har man jo en vifte med enormt potensiale. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Den effektlakken du snakket om. Jeg mener og huske den kostet 8000 kroner literen... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Det var egentlig ikke nøye pga jeg skal ha krom uansett, men jeg har også hørt at det har en pris på 7-8000. Lenke til kommentar
Skrack Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 spm.8 Jeg kjøre delta 120*120 på 5V og det bråker ikke all verden, men på 12V... mvh Skrack Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Du må vel kjøre den på meget lav RPM da. Stiller man ned med volten gaar jo da viftens RPM tregere. Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 hmm! hva er det jeg hører ? få fagfolk til å lakere kassa innvendigt ??? og hva mener du med at du ikke kommer til i kroker å kriker ? er det noe som har det med å komme dit det skal så er det nettopp lakk :smile: det som er no dritt med spray bokser er at de har tendens til å renne og dryppe pga dårlig tut osv pluss at når boksen begynner å bli tom så begynner den å pruppe og bære seg og du ender opp med lakk støv i steden for ren lakk i kassa. Det jeg derimot kan anbefale når du skal gjøre det selv ( noe du BØR gjøre selv) er å kjøpe deg ei elektrisk lakk sprøyte og en pøs med lakk , det er det billigste og det beste alternativet for en casemoder.Det beste er hvis du får lånt deg en liten kompressor og ei skikkelig lakk sprøyte ( slik som jeg har ) :smile: da blir resultatet mega bra :smile: og som de andre på forumet sier også , bruk våt papir til å matte med før lakkering,da får du åpnet porer i metallet slik at lakken biter bedre,skal du lakere med metalikk lakk så vær for guds skyld forsiktig og ta KUN tynne lag , for det er et stort H å lakke med. skal du bruke klar lakk så husk å kjøpe klar lakk som hører til den type lakk du kjøper , her tar du også tynne lag for å ungå sjolder og renning. NB. er du en casemoder så er du en casemoder og da gjør du alt selv :smile: Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Takker til alle som svarte og spesielt til DJ-Sonic som fikk meg til å bestemme meg. Det skal selvfølgelig være vindu i kassa siden jeg skal lakke på innsida. Men jeg syntes det virker litt uorginalt med et stort vindu pluss at det blir vanskelig å 'gjemme' katoden(e).Dessuten er det ikke plass til noe stort vindu heller, håndtaket skal jeg ha, 80mm vifta skal utvides til 120mm og jeg skal ha ei vifte til lengere opp i 'øveretasjen' og luftehullene SKAL være inntakte. Så enten blir det et vindu som ligger som en 'orm' mellom alt dette eller så blir det mange små. 1 katode er også festa på døra og skal ikke vises direkte i vindu. Når det blir så lite vindu synes jeg ikke det er så nøye om det blir superperfekt eller ikke(lakkinga). Det er trossalt bedre en inngenting. Skal forhøre meg med noen fargehandler først om den der lakksprøyta. Ellers har jeg bestemt meg for å lakke de nødvendige delene først og de delene som ikke vil vøre så lett å få øye på sist + pluss at jeg kjøper noen exstra bokser åsså skviser jeg ikke på død og liv ut de siste dråpene. Dessuten er jeg ikke akkurat 'rik' for tiden. Sykkelen min er mildt sagt totalvrak :sad: og jeg MÅ ha ny som den sykkelentusiast jeg er! 2 hobbyer, huff :???: DJ sonic skrev noe av dette: og hva mener du med at du ikke kommer til i kroker å kriker ? er det noe som har det med å komme dit det skal så er det nettopp lakk <-- har alltid vært glad i puslespill :smile: (noen innvendiger, anyone?) NB. er du en casemoder så er du en casemoder og da gjør du alt selv <-- ENIG og STOLT :smile: Nu har jeg vel skrevet bra mye shite også, men det er nesten kl 4 på kvelden og jeg har ingenting annet å foreta meg så ikke klag. Natta :smile: Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 03:55, PumpAction skrev:Takker til alle som svarte og spesielt til DJ-Sonic som fikk meg til å bestemme meg.Det skal selvfølgelig være vindu i kassa siden jeg skal lakke på innsida. Men jeg syntes det virker litt uorginalt med et stort vindu pluss at det blir vanskelig å 'gjemme' katoden(e).Dessuten er det ikke plass til noe stort vindu heller, håndtaket skal jeg ha, 80mm vifta skal utvides til 120mm og jeg skal ha ei vifte til lengere opp i 'øveretasjen' og luftehullene SKAL være inntakte. Så enten blir det et vindu som ligger som en 'orm' mellom alt dette eller så blir det mange små. 1 katode er også festa på døra og skal ikke vises direkte i vindu.Når det blir så lite vindu synes jeg ikke det er så nøye om det blir superperfekt eller ikke(lakkinga).Det er trossalt bedre en inngenting.Skal forhøre meg med noen fargehandler først om den der lakksprøyta.Ellers har jeg bestemt meg for å lakke de nødvendige delene først og de delene som ikke vil vøre så lett å få øye på sist + pluss at jeg kjøper noen exstra bokser åsså skviser jeg ikke på død og liv ut de siste dråpene.Dessuten er jeg ikke akkurat 'rik' for tiden.Sykkelen min er mildt sagt totalvrak :sad: og jeg MÅ ha ny som den sykkelentusiast jeg er! 2 hobbyer, huff :???:DJ sonic skrev noe av dette:og hva mener du med at du ikke kommer til i kroker å kriker ? er det noe som har det med å komme dit det skal så er det nettopp lakk <-- har alltid vært glad i puslespill :smile: (noen innvendiger, anyone?)NB. er du en casemoder så er du en casemoder og da gjør du alt selv <-- ENIG og STOLT :smile:Nu har jeg vel skrevet bra mye shite også, men det er nesten kl 4 på kvelden og jeg har ingenting annet å foreta meg så ikke klag. Natta :smile: hmm! du sa du nevnte katode og dårligt plass eller no. Jeg har det samme toweret som deg og jeg har stort vindu i mitt tower pluss at jeg har 3 katode lys som du overhode ikke ser :smile: hvis du lar lysene ligge i plasten sin så kan du gjemme dem i list verket til kassa , et på venstre side og et i bunnen og det tredje kan du gjemme bak ved hd`s holdere, og takket være reflekten i kassa så blir lyset drit bra :smile: og dette er plasser som må være der , du kan ikke sage vekk eller gjøre noe med disse kantene så da passer det jo bra. De tre boksene har jeg lagt oppe på broen under Psu i samme farge som kassa , så de blir heller ikke så synelige :smile: Ledningene ligger også i list verket i kassa. ps. jeg har beholdt håndtaket, det er ikke i bruk lengre men det er der :smile: Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 13. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2002 Ingen god måte å svare på det der, men her er en dårlig en. Jeg vil ikke ha det slik, vil ha en litt annen "effekt". Om det ikke er gjemme plasser så går det vel an å lage en på et vis. Så det er vel egentlig en dårlig unnskyldning jeg hadde lengere opp. Men som sagt, da blir det ikke slik jeg vil ha det. Bare sånn personlig foretrekker jeg mellomstore vinduer utskjert som en figur/mønster framfor en firkant, har heller behov for å se inn i kabinettet. Har ikke vannkjøling enda :wink: Men ta det med ro, jeg vil legge den ut når den blir ferdig, kan riktignok ta si tid men jeg kan vel ikke slurve!! Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 oki , ja det som gjør oss casemodere litt unike :smile: bruke våre egne ideer og skapelse og prøve å få det minst muligt likt andre sitt :smile: Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hm... Syntes sølv lakk i metallkabinett da? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 14. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2002 Kromlakk det er snakk om,sølvkrom eller hva du vil kalle det, krom er vel det riktige ikke vanlig sølvlakk. Har forresten fått deltavifta, den laga et hæll***** liv på 11,8v, hørtes betydelig på 6,6v og ganske stille på 5,2v men hørbar. 12(11,8)v overdøver den alt, inkl. høytalene på vanlig volum. 7(6.6)v lager den like mye bråk som resten av maskinen til sammen.(2x 40mm 28dBa, 1x 50mm ca40dba 1x 80mm 20dba, 1x wd caviar 80 bb og en gammel men stille seagate(5400) 5,2v(5) er den ikke så værst. Hører den, men ikke så det plager meg. Det ble ganske mye forskjell mellom Lyd på 5,2 og 6,6v. Men jeg har ikke testet den fastskrudd til kabinettet enda. Så det er med vifta i hånda den lager disse ca lydnivået. 50cm fra øret. PS. bruk viftegrill, hvis du ska holde den i hånda og teste den. Just in case Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå