Gå til innhold

Problemer med nye ATI-drivere

Anbefalte innlegg

Har installert Kubuntu på min bærbare, og vil installere de siste ATI-driverne, men det viser seg å ikke installere uten problemer. Jeg får lastet ned filen "fglrx_6_8_0-8.12.10-1.i386.rpm" - ble anbefalt å konvertere til .deb, så det er også gjort.

Har prøvd å installere dem, men det vil ikke gå(hvertfall ikke slik jeg har prøvd det). Tenkte derfor at jeg kunne prøvde å se om jeg fant driverne med Kynaptic(Package Manager), og var så heldig å finne "fglrx-6-8-0" der, men får ikke markert den pakken for installasjon.

Prøvde dermed å kjøpre "apt-get install fglrx-6-8-0", mn da kom følgende melding:

Reading package lists... Done

Building dependency tree... Done

Package fglrx-6-8-0 is not available, but is referred to by another package.

This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or

is only available from another source

E: Package fglrx-6-8-0 has no installation candidate

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få installert driveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Ubuntu bør du alltid installere programmer og drivere med apt-get. For å installere ATI-driverne gjør du dette:

1.  Hvis du ikke allerede har gjort det, følg denne guiden:  http://ubuntuguide.org/#extrarepositories .

2.  Kjør følgende kommandoer fra en terminal:

sudo apt-get install linux-restricted-modules-686

sudo apt-get install ati-fglrx

Hvis du blir spurt om passord, skriv inn det vanlige  brukerpassordet ditt.

3. Kjør følgende kommando fra en terminal og følg          instruksjonene. Når du blir spurt om driver, velg "fglrx". Når du kommer til skjermen der du skal velge  moduler, aktiver "dri" og "glx" hvis de ikke allerede er det.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xfree86

4.  Logg ut og trykk Ctrl+Alt+Backspace. Logg inn og test et  3D-spill eller kjør "glxgears".

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
I Ubuntu bør du alltid installere programmer og drivere med apt-get. For å installere ATI-driverne gjør du dette:

1.  Hvis du ikke allerede har gjort det, følg denne guiden:  http://ubuntuguide.org/#extrarepositories .

2.  Kjør følgende kommandoer fra en terminal:

sudo apt-get install linux-restricted-modules-686

sudo apt-get install ati-fglrx

Hvis du blir spurt om passord, skriv inn det vanlige  brukerpassordet ditt.

3. Kjør følgende kommando fra en terminal og følg          instruksjonene. Når du blir spurt om driver, velg "fglrx". Når du kommer til skjermen der du skal velge  moduler, aktiver "dri" og "glx" hvis de ikke allerede er det.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xfree86

4.  Logg ut og trykk Ctrl+Alt+Backspace. Logg inn og test et  3D-spill eller kjør "glxgears".

Finner ikke ati-fglrx når jeg søker etter det. Finner forskjellige med navnet fglrx, men ingen med ati :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...