Chasseur Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg har nå bestemt meg for å gå over til Linux, men har noen krav og hundrevis av spørsmål. Rett på sak? - jeg har bestemmt meg for å skifte til Linux, men en ting som er viktig, er at ejg fortsatt kan kunne spille Rome: Total War, og det kjører ikke på Linux. Jeg har hørt om et program som heter Wine, men har fått beskjed om at Rome krever for mye til å kunnekjøres gjennom Wine. da har jeg kommet opp med et alternativ og det er: Å ha instalert Windows og Linux på samme PC. Men da må jeg partisjonere hardisken, hvordan gjør en dette. - Vil partisjoner ødelegge muligheten for recovery (factory reset) på pc-en min? - Hvordan lager jeg partisjoner? - Jeg har tenkt å bruke Ubuntu, noen sterke formaninger om/mot dette? Alt jeg reker i første omgamg, forvent flere spørsmål fremover! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 (endret) - jeg har bestemmt meg for å skifte til Linux, men en ting som er viktig, er at ejg fortsatt kan kunne spille Rome: Total War, og det kjører ikke på Linux. Jeg har hørt om et program som heter Wine, men har fått beskjed om at Rome krever for mye til å kunnekjøres gjennom Wine.da har jeg kommet opp med et alternativ og det er: Å ha instalert Windows og Linux på samme PC. Men da må jeg partisjonere hardisken, hvordan gjør en dette. For å forminske harddisken din (og partisjonere den) har du to valg: bruke Partition Magic for Windows, og QTParted for Linux. Sistnevnte finnes på blant annet Linux-LiveCD'en Kanotix. Last den ned, start opp med den, og kjør programmet QTParted. Så forminsker du Windows-partisjonen slik at det er minimum 10gb ledig plass på harddisken. - Vil partisjoner ødelegge muligheten for recovery (factory reset) på pc-en min? Hvis du ikke sletter partisjonen med recovery-imaget på skal det fortsatt gå greit å kjøre recovery/factory reset. - Hvordan lager jeg partisjoner? Hvis du har ledig plass utenom Windows-partisjonen, som du får du forminsker Windows-partisjonen (se første svar), lager installasjonsprogrammet til Linux-distribusjonen partisjonene for deg. - Jeg har tenkt å bruke Ubuntu, noen sterke formaninger om/mot dette? Synes Ubuntu er en knallgod distribusjon som finner det meste av hardware etc. Finnes også som LiveCD, så den kan testes før du evt. installerer den. Alt jeg reker i første omgamg, forvent flere spørsmål fremover! Lykke til! Endret 11. april 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Takk takk! Hm, jeg får vel abre sette gang. Men jeg lurer på om jeg skal skrive en artikkel om dette og sjekke om programmer.no kunne være interesert. tittel: En nybegynners opplevelse med Linux. tror det kunne vært moro jeg! Tror skal få gjort det på fredag.. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Hvordan er Ubuntu og trådløst nettverk? Er det mye styr med det, eller skulle det gå greit? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Hvordan er Ubuntu og trådløst nettverk? Er det mye styr med det, eller skulle det gå greit? Min erfaring med Ubuntu og trådløste er at Ubuntu (sammen med SUSE) er de eneste distribusjonene som fant alle tre WLAN-kortene jeg prøvde. De andre distribusjonene jeg prøvde med WLAN-kortene fant bare ett av de, et gammelt 3COM kort. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Det lover jo bra, gleder meg som en liten unge, men skal forberede meg ordentlig, slik at jeg slipper noen baksmeller og uhell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå